Un minister ingrijorat
MAEIE ia act cu ingrijorare de campania de dezinformare in problema micului trafic la frontiera, desfasurata de o serie de forte politice. Organizatorii si inspiratorii acestei campanii incearca sa convinga populatia R. Moldova ca autoritatile creeaza impedimente pentru semnarea Conventiei moldoromane privind micul trafic de frontiera, ca ele ridica, chipurile, in mod artificial bariere in calea liberei circulatii a cetatenilor Moldovei in Romania si in intreaga UE.
MAEIE considera necesar sa informeze opinia publica despre urmatoarele:
Regimul circulatiei transfrontaliere reciproce a cetatenilor Romaniei si Moldovei este, desigur, un instrument de cea mai mare importanta pentru facilitarea contactelor cetatenilor ambelor tari in cele mai diverse sfere, pentru stabilirea unei interactiuni mai durabile intre Moldova si Romania in domeniul comertului transfrontalier, precum si in dezvoltarea turismului si schimburilor culturale. In acelasi timp, cetatenii Moldovei sunt datori sa stie ca Conventia privind micul trafic de frontiera nu este nici pe departe un permis de libera trecere in UE, ca ea nu ofera nici macar posibilitatea de a intra fara viza in Romania, ci doar posibilitatea de a intra fara viza
R. Moldova
In textul Conventiei privind micul trafic de frontiera este folosita notiunea frontiera de stat moldoromana, pe cand insasi frontiera de stat, din pacate, nu este stabilita prin nici un document. In acest context, consideram necesar sa mentionam ca R. Moldova
Din Declaratia MAEIE al R. Moldova
13 mai 2008
MAEIE a preluat limbajul agresiv si inadecvat al PCRM
In cadrul campaniei de informare si sensibilizare a cetatenilor, PLDM a informat exact despre beneficiile pe care
Limbajul agresiv si inadecvat al MAEIE, preluat din arsenalul partidului de guvernamant, arata ca, dupa epurarile masive de cadre pe criterii politice, aceasta institutie
Conditionarea semnarii Conventiei cu semnarea Tratatului de baza si a Acordului privind delimitarea frontierei de stat cu Romania este irelevanta si contraproductiva. La fel, trimiterea la inexistenta vreunui document ce ar stabili frontiera moldoromana nu corespunde realitatii. Tara vecina, prin declaratia camerelor unite ale parlamentului Romaniei din 27 august 1991, a recunoscut R. Moldova ca stat independent in hotarele administrative din cadrul fostei URSS. Ba mai mult, MAEIE ar trebui sa stie ca regimul de vize intre R. Moldova si Romania reglementeaza trecerea cetatenilor peste frontiera de stat moldoromana. Incheierea acordului respectiv presupune ca Romania recunoaste existenta frontierei de stat cu R. Moldova. Prin abordari de acest gen, MAEIE demonstreaza o lipsa izbitoare de profesionism. O alta mostra de neprofesionism este propunerea ca intreg teritoriu al R. Moldova (impreuna cu Transnistria) sa fie considerat zona de frontiera. Reglementarea acestei chestiuni este una ce tine de competenta Comisiei Europene, iar propunerile MAEIE arata cel putin ciudat. Din acest considerent, PLDM recomanda ministrului Stratan si subalternilor sai sa citeasca atent documentele comunitare pentru a nu pune cetatenii R. Moldova in situatii jenante.
Pozitia MAEIE fata de campania initiata de PLDM pentru urgentarea semnarii Conventiei arata ca aceasta institutie nu intelege care ii sunt functiile si ce are de facut. Prioritatile de integrare europeana si de imbunatatire a relatiilor cu vecinii, declarate de guvernare, cer multa competenta si efort. Iata de ce este important ca MAEIE sa fie preocupat de realizarea atributiilor ce ii revin prin lege, iar calificativele pentru actiunile partidelor de opozitie sa le lase pe seama cetatenilor.
Din Declaratia PLDM la pozitia MAEIE vizavi de actiunile privind asigurarea liberei circulatii la frontiera cu UE
Chisinau, 14 mai 2008