Nr. 158 (6 decembrie 2007)


 Divers

Modelele Viva Models apreciate de Ford, IMG, Flash, Fashin, Riccardo Gay, Metropolitan
Un interviu cu Valentina Vidrascu, director al Agentiei de Modele Viva Models Continuare 

Radu Gabriel Ciorei:
«Mi–a placut sa fiu liber, adica imi place muzica buna!»
Cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, la Sala cu Orga a avut loc un concert de muzica clasica sustinut de Orchestra Nationala de Camera cu Radu Gabriel Ciorei, prim–dirijor al Operei din Constanta, la pupitru
Continuare 

Radu Gabriel Ciorei:
«Mi–a placut sa fiu liber, adica imi place muzica buna!»

Cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, la Sala cu Orga a avut loc un concert de muzica clasica sustinut de Orchestra Nationala de Camera cu Radu Gabriel Ciorei, prim–dirijor al Operei din Constanta, la pupitru. Ciorei a urmat cursuri de master–class la Weimar, Germania, cu mari somitati ale artei dirijorale precum Igor Marchevitch, Kurt Masur, Otmar Suitner.

Emil Simon, dascalul meu, s–a nascut la Chisinau

Radu Ciorei declara cu mandrie ca formatia dirijorala performanta o datoreaza lui Emil Simon, personalitate extraordinara, mare dirijor, nascut la Chisinau. «Emotiile mele sunt cele mai placute pentru ca ma aflu aici, pe 1 decembrie! Trebuie sa se stie si in Moldova ca, in 1964, basarabeanul Emil Simon a obtinut Marele Premiu la Concursul International de Dirijat de la Besancon. A urmat cursuri la Paris, cu Nadia Boulanger, Olivier Messiaen si Manuel Rosenthal. A beneficiat de stagii de perfectionare cu Sergiu Celibidache, la Stockholm, Paris, Praga si Munchen. Pe parcursul a 40 de stagiuni a fost dirijor permanent al Filarmonicii "Transilvania", din Cluj–Napoca. Pentru intreaga cariera a fost distins cu Ordinul Serviciul Credincios in grad de Cavaler si cu titlul de Profesor Honoris Causa al Universitatii «Babes–Bolyai». Din CV–ul dirijorului aflu ca si familia in care s–a educat si a crescut a fost una muzicala. «Tata a facut Conservatorul la Timisoara, inainte de razboi. Impreuna cu fratele sau, un violonist extraordinar, dadeau recitaluri la Opera din Timisoara. Erau celebrii "frati Ciorei", de care si astazi isi amintesc cei care i–au ascultat. Mama a avut o voce senzationala de soprana. A facut un an de Conservator la Cluj, dar razboiul le–a schimbat destinul. «Pe mine m–au dus prima data la Opera la 3 ani, la Cluj, se dadea "Traviata". M–am smuls din mainile mamei si m–am postat in spatele dirijorului, acolo am stat tot spectacolul. Cred ca atunci s–a intamplat binecuvantarea mea pentru pupitru si partituri», isi aminteste Ciorei.

Autoportret

Tineretea mea este legata de Cluj (orchestra de camera din Chisinau, foarte profesionista, mi–a amintit de anii de studentie). Cinci ani la rand am dirijat Opera din Craiova. Apoi, timp de 10 ani, am fost director si prim–dirijor al Orchestrei Simfonice si al Operei din Constanta. Am avut participari internationale, turnee in SUA, organizate de Columbia Management, cea mai mare firma de impresariat din lume, care lucreaza, exclusiv, cu mari artisti si cu mari orchestre. Pastrez numeroase cronici din Washington Post, New York Times sau de la Las Vegas. Schimbarile politice au adus si schimbari in cultura constanteana: s–au desfiintat institutiile culturale si, in 24 de ore, prin comasare, au fost fondate altele. Astfel ca, Opera din Constanta, Filarmonica «Marea Neagra» si Teatrul de Balet «Oleg Danovschi« au devenit o institutie — Teatrul National de Opera si Balet din Constanta. E o solutie foarte proasta. Pot fi furate taine profesionale ale unor mari dirijori, fara sa–i supere. Pedagogia nu m–a tentat niciodata. Mi–a placut sa fiu liber, sa aleg invitatii si orchestre, sa calatoresc, sa vad oameni. Mi–a placut muzica buna.

Sensibilitatea moderna

Paul Velery afirma ca «sensibilitatea este pe cale de schimbare». Exista o impotrivire a simturilor plenare la diminuarea sensibilitatii moderne. Dirijorul Radu Ciorei are o explicatie pentru acest gen de polemica. «Sensibilitatea vine din educatie, din scoala, din familie. Povestea mama ca fratele ei a studiat la liceul de cultura generala din Cluj. Avea 14 ani in clasa a 7–a, cand faceau ore de muzica cu Martian Negrea, mare compozitor, studiind tratate de armonie. Apoi, intr–un timp, muzica a fost scoasa din scoala. Astfel, copiilor le–a fost inchisa pista spre frumos, spre arta, fara a tine cont ca cei atinsi de cultura, ajungand la maturitate, nu comit fapte antisociale.

La Weimar, in casa unde a stat Lotte

De altfel, discutia noastra a inceput cu «Lotte la Weimar», celebrul roman al lui Thomas Mann, in care iubita din tinerete a lui Goethe, uimitoarea Lotte, a lui Werther, se intalneste, peste 50 de ani, cu patriarhul literaturii germane. «Am fost la Weimar la niste cursuri si am stat chiar in casa in care a locuit Lotte. Impreuna cu un mare bas, am facut o petrecere si toti spuneau ca este casa lui Lotte. Impresionant, tot la Weimar am lucrat alaturi de Kurt Masur, un an mai devreme am fost alaturi de Igor Marchevitch! Surprinzator, Chisinaul mi–a placut, toata sederea mea la Chisinau a fost fantastica. Am trecut prin Basarabia, in drum spre Opera din Odesa, in 1990, a urmat Revelionul 1991, pe care am decis sa–l petrecem la Chisinau! Azi am avut surpriza sa aud vorbindu–se romaneste, cu amabilitate ti se raspunde, oamenii au chipurile calde, aseara am fost uimit de publicul cald si frumos, exceptional cat de mult s–a schimbat Basarabia, unde s–a nascut marele dirijor Emil Simon. Azi seara, am trenul spre Bucuresti. Plec acasa intr–o o stare buna care vreau sa–mi impodobeasca sarbatorile de iarna».

Antonina SARBU


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com