«Mia placut sa fiu liber, adica imi place muzica buna!»
Cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, la Sala cu Orga a avut loc un concert de muzica clasica sustinut de Orchestra Nationala de Camera cu Radu Gabriel Ciorei, primdirijor al Operei din Constanta, la pupitru. Ciorei a urmat cursuri de masterclass la Weimar, Germania, cu mari somitati ale artei dirijorale precum Igor Marchevitch, Kurt Masur, Otmar Suitner.
Emil Simon, dascalul meu, sa nascut la Chisinau
Radu Ciorei declara cu mandrie ca formatia dirijorala performanta o datoreaza lui Emil Simon, personalitate extraordinara, mare dirijor, nascut la Chisinau. «Emotiile mele sunt cele mai placute pentru ca ma aflu aici, pe 1 decembrie! Trebuie sa se stie si in Moldova ca, in 1964, basarabeanul Emil Simon a obtinut Marele Premiu la Concursul International de Dirijat de la Besancon. A urmat cursuri la Paris, cu Nadia Boulanger, Olivier Messiaen si Manuel Rosenthal. A beneficiat de stagii de perfectionare cu Sergiu Celibidache, la Stockholm, Paris, Praga si Munchen. Pe parcursul a 40 de stagiuni a fost dirijor permanent al Filarmonicii "Transilvania", din ClujNapoca. Pentru intreaga cariera a fost distins cu Ordinul Serviciul Credincios in grad de Cavaler si cu titlul de Profesor Honoris Causa al Universitatii «BabesBolyai». Din CVul dirijorului aflu ca si familia in care sa educat si a crescut a fost una muzicala. «Tata a facut Conservatorul la Timisoara, inainte de razboi. Impreuna cu fratele sau, un violonist extraordinar, dadeau recitaluri la Opera din Timisoara. Erau celebrii "frati Ciorei", de care si astazi isi amintesc cei care iau ascultat. Mama a avut o voce senzationala de soprana. A facut un an de Conservator la Cluj, dar razboiul lea schimbat destinul. «Pe mine mau dus prima data la Opera la 3 ani, la Cluj, se dadea "Traviata". Mam smuls din mainile mamei si mam postat in spatele dirijorului, acolo am stat tot spectacolul. Cred ca atunci sa intamplat binecuvantarea mea pentru pupitru si partituri», isi aminteste Ciorei.
Autoportret
Tineretea mea este legata de Cluj (orchestra de camera din Chisinau, foarte profesionista, mia amintit de anii de studentie). Cinci ani la rand am dirijat Opera din Craiova. Apoi, timp de 10 ani, am fost director si primdirijor al Orchestrei Simfonice si al Operei din Constanta. Am avut participari internationale, turnee in SUA, organizate de Columbia Management, cea mai mare firma de impresariat din lume, care lucreaza, exclusiv, cu mari artisti si cu mari orchestre. Pastrez numeroase cronici din Washington Post, New York Times sau de la Las Vegas. Schimbarile politice au adus si schimbari in cultura constanteana: sau desfiintat institutiile culturale si, in 24 de ore, prin comasare, au fost fondate altele. Astfel ca, Opera din Constanta, Filarmonica «Marea Neagra» si Teatrul de Balet «Oleg Danovschi« au devenit o institutie Teatrul National de Opera si Balet din Constanta. E o solutie foarte proasta. Pot fi furate taine profesionale ale unor mari dirijori, fara sai supere. Pedagogia nu ma tentat niciodata. Mia placut sa fiu liber, sa aleg invitatii si orchestre, sa calatoresc, sa vad oameni. Mia placut muzica buna.
Sensibilitatea moderna
Paul Velery afirma ca «sensibilitatea este pe cale de schimbare». Exista o impotrivire a simturilor plenare la diminuarea sensibilitatii moderne. Dirijorul Radu Ciorei are o explicatie pentru acest gen de polemica. «Sensibilitatea vine din educatie, din scoala, din familie. Povestea mama ca fratele ei a studiat la liceul de cultura generala din Cluj. Avea 14 ani in clasa a 7a, cand faceau ore de muzica cu Martian Negrea, mare compozitor, studiind tratate de armonie. Apoi, intrun timp, muzica a fost scoasa din scoala. Astfel, copiilor lea fost inchisa pista spre frumos, spre arta, fara a tine cont ca cei atinsi de cultura, ajungand la maturitate, nu comit fapte antisociale.
La Weimar, in casa unde a stat Lotte
De altfel, discutia noastra a inceput cu «Lotte la Weimar», celebrul roman al lui Thomas Mann, in care iubita din tinerete a lui Goethe, uimitoarea Lotte, a lui Werther, se intalneste, peste 50 de ani, cu patriarhul literaturii germane. «Am fost la Weimar la niste cursuri si am stat chiar in casa in care a locuit Lotte. Impreuna cu un mare bas, am facut o petrecere si toti spuneau ca este casa lui Lotte. Impresionant, tot la Weimar am lucrat alaturi de Kurt Masur, un an mai devreme am fost alaturi de Igor Marchevitch! Surprinzator, Chisinaul mia placut, toata sederea mea la Chisinau a fost fantastica. Am trecut prin Basarabia, in drum spre Opera din Odesa, in 1990, a urmat Revelionul 1991, pe care am decis sal petrecem la Chisinau! Azi am avut surpriza sa aud vorbinduse romaneste, cu amabilitate ti se raspunde, oamenii au chipurile calde, aseara am fost uimit de publicul cald si frumos, exceptional cat de mult sa schimbat Basarabia, unde sa nascut marele dirijor Emil Simon. Azi seara, am trenul spre Bucuresti. Plec acasa intro o stare buna care vreau sami impodobeasca sarbatorile de iarna».
Antonina SARBU