Nr. 117 (8 februarie 2007)


Moldova nu vrea sau nu poate
adera la UE?

Planul de Actiuni Moldova—UE a fost adoptat in februarie 2005 pe o perioada de 3 ani si urmeaza a fi finalizat peste un an.

Dupa 24 de luni de la implementarea planului, pozitii importante care tin de justitie si drepturile omului raman nerealizate.

Actualmente, R. Moldova nu figureaza pe lista statelor candidate si nici precandidate in UE...

Azi raspunsul Europei va fi — nu

Nicu Popescu, Centrul pentru Studii de Politici Europene, Bruxelles

Moldova nu a depus inca o cerere de aderare la UE, dar oricum e devreme, pentru ca nu exista dovezi care ar confirma vointa si actiunile ferme de aderare, de aceea astazi raspunsul UE la aceasta cerere va fi — nu.

Conducerea Moldovei trebuie sa se puna pe reforme, asa cum prevede planul de actiuni Moldova-UE, si abia atunci am avea argumente serioase sa cerem aderarea.

Reformele prioritare ar fi cele politice - libertatea mass-media, independenta justitiei si stabilirea unui climat investitional (care e legat direct de independenta justitiei si de neutilizarea organelor de forta pentru scopuri politice ale unui partid sau grup financiar).

Deocamdata Moldova are o abordare absolut mecanica a planului de actiuni. Autoritatile de la Chisinau cred ca, adoptand doar niste legi noi, au deja o garantie de integrare in Europa. In realitate, se pare ca Moldova se indeparteaza de Europa, pentru ca media astazi e intr-o stare mai proasta decat era acum 1–2 ani, ca sa nu mai zic de 4 ani in urma, iar structurile de forta sunt mai politizate si mai brutale ca oricand.

AMN insista ca Republica Moldova sa depuna cererea oficiala de aderare la UE

Raspunzand doleantei majoritatii cetatenilor Republicii Moldova, care se pronunta in favoarea aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana, la standardele ei de prosperitate si de democratie;

Luand act de suspendarea procesului de extindere a Uniunii Europene, dar si de faptul ca pregatirile de aderare continua intens in tarile candidate — Croatia, Macedonia, Turcia;

Considerand descurajatoare lipsa Republicii Moldova in randul candidatilor potentiali — Albania, Bosnia si Hertegovina, Muntenegru, Serbia si Kosovo,

Partidul Alianta «Moldova Noastra» considera obligatoriu de a valorifica consensul pro-european din Parlament, experienta cooperarii cu organismele europene si cea a noilor membri UE, precum si timpul limitat, pentru a obtine includerea Moldovei in grupul tarilor recunoscute de Uniunea Europeana ca fiind potentiali candidati la aderare.

Moldova nici nu vrea si nici nu poate adera la UE

Igor Klipii, Partidul Social-Liberal

La aceasta etapa Moldova va ramane departe de UE din doua considerente: actuala guvernare nu vrea si nu manifesta vointa politica pentru a se integra in Europa, iar in al doilea rand — chiar sa vrea autoritatile oricat de mult acest lucru, nu vor putea, pentru ca nu au capacitati.

Din aceasta cauza si Planul de Actiuni R.Moldova-UE e la zero si e mort din fasa. Parca la momentul adoptarii acestui plan in 2005 s-au facut niste tentative de miscari, dar foarte curand acestea s-au oprit si au ramas pe loc.

Trebuia sa se fi facut evaluari trimestriale ale indeplinirii acestui Plan, dar abia de s-a facut o evaluare la 2 ani, care nu arata nimic. In 2008, acest plan urma sa fie indeplinit in intregime. Suntem foarte aproape de aceasta data, dar, precum vedeti, nu se misca nimic. Poate ca in saptamanile urmatoare, cu ocazia campaniei electorale care vine, se va mai face un fel de galagie proeuropeana pentru ametirea electoratului, dupa care guvernarea ii va intoarce iarasi spatele Europei. Si lucrurile vor continua astfel atata timp cat va dura aceasta guvernare, dar sa remarcam ca aceste forte au deja cateva mandate la conducere si nu s-a schimbat nimic.

Alegerile din 2001 ne-au aruncat inapoi

Ex-premierul Dumitru Braghis:

Actuala guvernare nu poate conduce R. Moldova in UE. In lipsa unui program clar, care ar include si etapele de solutionare a problemelor, nu poate fi vorba de aderare la UE. Guvernantii ar mai trebui sa aiba tarie de caracter si consecventa in promovarea reformelor despre care se vorbeste atata. Suntem repetenti la capitolul independentei puterilor in stat si la asigurarea drepturilor omului. Este vizibila lipsa de vointa in efectuarea schimbarilor interne… In asemenea conditii, autoritatile de la Chisinau nu mai sunt credibile in fata organismelor internationale atunci cand incearca sa-si promoveze mesajul proeuropean.

Pe cand eram prim-ministru, am purtat mai multe discutii la acest capitol. Deseori, demnitarii europeni dadeau semnale pozitive privind aderarea R. Moldova la UE. Alegerile din 2001, insa, ne-au aruncat inapoi in timp.

Patru milioane de pasapoarte in asteptare

Vladimir Voronin, discurs in fata corpului diplomatic din Moldova

Noi nu dorim sa ne impacam si nici nu ne vom impaca cu acele incomoditati ale vecinatatii europene, cu care se confrunta cetatenii si businessul din Moldova dupa aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana. Noi ne vom bucura si mai sincer de succesele vecinilor nostri din vest atunci cind cetatenii Moldovei vor dispune de toate drepturile de circulatie de care se bucura cetatenii Romaniei vecine. Daca Uniunea Europeana nu vede o problema in faptul ca patru milioane de cetateni ai Republicii Moldova vor putea beneficia de libertatile europene in cazul in care vor dispune de pasapoarte romanesti, atunci, cred eu, vom fi in stare sa gasim argumente pentru Uniunea Europeana de a solutiona problema acestor patru milioane de oameni pe baza cetateniei moldovenesti. Desigur, pentru aceasta este necesar sa modernizam si politica noastra in domeniul migratiei, si controlul la granita. Toate acestea, insa, ne stau in puteri. Dupa cum ne sta in puteri sa grabim solutionarea problemei comertului asimetric dintre Republica Moldova si Uniunea Europeana.


UE—MD    
Inactiunile Planului de Actiuni

R.Moldova este invitata sa stabileasca cu UE relatii politice, de securitate, economice si culturale mai intense. Acest Plan de Actiuni este primul pas. Cadrul temporal de implementare a Planului de Actiuni este de 3 ani. Implementarea sa va avansa semnificativ ajustarea legislatiei, normelor si standardelor R.Moldova la cele ale Uniunii Europene si o va incuraja in ceea ce priveste integrarea de mai departe in structurile economice si sociale ale Comunitatii.

— Revizuirea legislatiei in scopul asigurarii independentei si impartialitatii sistemului judecatoresc, inclusiv asigurarea impartialitatii si eficientei procuraturii.

— Asigurarea implementarii noii legislatii cu privire la procuratura in conformitate cu standardele europene.

— Imbunatatirea instruirii judecatorilor, procurorilor si functionarilor din sistemul judecatoresc, din administratia Ministerului Justitiei, politiei si inchisorilor.

— Amendarea legii privind confesiunile religioase in scopul ajustarii la cerintele Conventiei Europene pentru Drepturile Omului.

— Executarea eficienta a sentintelor CEDO.

— Dezvoltarea si implementarea cadrului legislativ adecvat pentru prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane, precum si pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta victimele traficului.

— Solutionarea eficienta a cazurilor raportate de maltratare a detinutilor de catre functionarii din organele de drept, in special in timpul retinerii inainte de judecata.

— Continuarea eforturilor pentru asigurarea egalitatii de sanse pentru barbati si femei in societate si viata economica, bazate pe nediscriminare.

— Asigurarea relatiei transparente intre autoritati si institutiile media in conformitate cu recomandarile Consiliului Europei; ajutor financiar din partea statului pentru mass–media acordat in baza criteriilor stricte si obiective aplicate egal pentru toata mass–media.

— Continuarea dezvoltarii cooperarii in vederea combaterii traficului de arme si distrugerii arsenalelor, inclusiv in contextul situatiei din regiunea transnistreana a Republicii Moldova.

— Adoptarea SCERS; in special implementarea conditionalitatilor relevante privind eradicarea saraciei si securitatea sociala.

— Reorientarea cheltuielilor publice in vederea reducerii substantiale a saraciei in randurile copiilor si majorarii ratei de scolarizare primara.

— Ameliorarea functionarii serviciului vamal; simplificarea si modernizarea procedurilor vamale la hotare si in interiorul tarii.

— Lansarea sistemului de identificare si trasabilitate a animalelor (in special pentru bovine).

— Indeplinirea cerintelor comunitare privind sanatatea animalelor si industria de prelucrare a produselor de origine animala.

— Eliminarea masurilor discriminatorii care afecteaza investitiile straine.

— Asigurarea functionarii efective a unui registru public al intreprinderilor si editarea unui ziar national oficial pentru publicarea unor informatii speciale cum sunt organizarea societatii si detaliile financiare.

— Revizuirea completa a legislatiei nationale de catre Republica Moldova in scopul identificarii barierelor in prestarea serviciilor si eliminarea acestora.

— Asigurarea transparentei complete privind ajutoarele de stat acordate in Moldova.

— Crearea Agentiei Nationale pentru Protectia Concurentei, prevazuta in Legea privind concurenta din 2000, ca o structura apolitica.

— Cresterea transparentei, accesului la informatie, instruirii si reducerea stricta a exceptiilor.

— Schimb de opinii asupra procedurilor Schengen si initierea dialogului privind posibilitatile facilitarii procedurii de obtinere a vizelor.

— Consolidarea autoritatilor de drept din Moldova (politie, graniceri, vama) prin aprovizionarea cu echipament modern, facilitati si instruire, in special in scopul sporirii eficientei punctelor de trecere a frontierelor.

— Prevenirea si lupta impotriva exploatarii sexuale a femeilor, copiilor si a pornografiei infantile.

— Promovarea aplicarii sanctiunilor eficiente impotriva spalarii banilor.

— Dezvoltarea masurilor anticoruptie din cadrul organelor de ocrotire a normelor de drept (politia, politia de frontiera si justitia), inclusiv dezvoltarea Codului de Etica pentru procurori si judecatori si implementarea Codului de Etica pentru politie.

— Crearea unui sistem transparent si pe termen lung de finantare a drumurilor, care ar asigura intretinerea continua a retelei drumurilor publice existente.

— Imbunatatirea securitatii, vitezei si eficientei (inter–operabilitatii) serviciilor de transport feroviar.

— Revizuirea acordurilor bilaterale privind serviciile aeriene cu statele membre cu perspectiva includerii clauzelor standarde ale Comunitatii.

— Evolutiile legate de pretul la energie si reformele tarifare indreptate spre eliminarea distorsiunilor; imbunatatirea ratei de colectare a facturilor.

— Reducerea substantiala a pierderilor de retea (in special in retelele electrice si termice).

— Instalarea unor dispozitive suplimentare de contorizare a gazelor naturale pe conductele de la punctele de trecere a frontierei.

— Sporirea nivelului de utilizare a Internetului si serviciilor on–line de catre cetateni prin intermediul programelor publice de instruire in domeniul utilizarii computerelor.

De ce Moldova a ramas in afara frontierei UE?

Vera Timofte, Ungheni:
Suntem in afara hotarelor UE pentru ca statul ne–a dorit atata bine… Din aceasta cauza nu mai putem intra fara viza nici in Romania. Suntem romani si ar fi trebuit sa fie purtate negocieri pentru a ni se facilita intrarea macar in Romania, mai ales pentru cei care locuiesc aproape de frontiera.

Iulea, Straseni:
Asa is stapanii R. Moldova! Ei se ghideaza dupa sloganul: «Nici eu nu am, dar nici altora nu dau.» Daca lumea ar avea aici un salariu bun, cui i–ar trebui sa se desparta de familie? Atatia copii raman pe drumuri! Azi unii au prea mult, iar altii prea putin. Unii construiesc niste cladiri la care nici nu am visat. Am lucrat timp de trei ani in Italia, am revenit si mi–am pus mainele in cap. Preturile sunt teribele. Cum sa supravietuim aici? In Moldova e dezastru. Credeti ca vreau sa mai plec la munca in Italia? Daca ati sti cate femei ajung nenorocite acolo. Ele nu–si permit sa manance, de dragul copiilor care le asteapta in Moldova.

Maria Severin, Straseni:
Moldova e atat de saraca! Noroc de copiii parintii carora muncesc peste hotare, de altfel nu stiu cum s–ar putea descurca! Am muncit si eu in Italia. Intr–o zi, pe cand eram acolo, la telejurnal, au aratat niste copii din Moldova care cautau de ale gurii prin urnele de gunoi. Pe loc mi se facu rusine ca sunt din aceasta tara. Italienii m–au intrebat daca Moldova este chiar atat de saraca… Am incercat sa le explic ca noi, de fapt, avem de toate, cu exceptia banilor. Acum chiar si un kg de mere costa un euro, de parca am avea salarii europene! Intr–o zi, am vazut un copil cersind si mi–am adus aminte de acel reportaj despre copiii flamanzi din Moldova. Am cumparat niste fructe si i–am dat de pomana…

Petru, Ungheni:
Conducerea noastra e de vina. Noi i–am ales ca sa promoveze o politica inteleapta. Nu ar trebui sa le dam noi sfaturi cum sa procedeze si ce sa faca pentru ca ei primesc salarii pentru functiile pe care le ocupa.

Pentru conformitate, A.N.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–21–43
ziaruldegarda@yahoo.com