Moldova nu vrea sau nu poate |
Planul de Actiuni MoldovaUE a fost adoptat in februarie 2005 pe o perioada de 3 ani si urmeaza a fi finalizat peste un an. Dupa 24 de luni de la implementarea planului, pozitii importante care tin de justitie si drepturile omului raman nerealizate. Actualmente, R. Moldova nu figureaza pe lista statelor candidate si nici precandidate in UE... |
Azi raspunsul Europei va fi nu
Nicu Popescu, Centrul pentru Studii de Politici Europene, Bruxelles
Moldova nu a depus inca o cerere de aderare la UE, dar oricum e devreme, pentru ca nu exista dovezi care ar confirma vointa si actiunile ferme de aderare, de aceea astazi raspunsul UE la aceasta cerere va fi nu.
Conducerea Moldovei trebuie sa se puna pe reforme, asa cum prevede planul de actiuni
Reformele prioritare ar fi cele politice - libertatea mass-media, independenta justitiei si stabilirea unui climat investitional (care e legat direct de independenta justitiei si de neutilizarea organelor de forta pentru scopuri politice ale unui partid sau grup financiar).
Deocamdata Moldova are o abordare absolut mecanica a planului de actiuni. Autoritatile de la Chisinau cred ca, adoptand doar niste legi noi, au deja o garantie de integrare in Europa. In realitate, se pare ca Moldova se indeparteaza de Europa, pentru ca media astazi e
AMN insista ca Republica Moldova sa depuna cererea oficiala de aderare la UE
Raspunzand doleantei majoritatii cetatenilor Republicii Moldova, care se pronunta in favoarea aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana, la standardele ei de prosperitate si de democratie;
Luand act de suspendarea procesului de extindere a Uniunii Europene, dar si de faptul ca pregatirile de aderare continua intens in tarile candidate Croatia, Macedonia, Turcia;
Considerand descurajatoare lipsa Republicii Moldova in randul candidatilor potentiali Albania, Bosnia si Hertegovina, Muntenegru, Serbia si Kosovo,
Partidul Alianta «Moldova Noastra» considera obligatoriu de a valorifica consensul
Moldova nici nu vrea si nici nu poate adera la UE
Igor Klipii, Partidul Social-Liberal
La aceasta etapa Moldova va ramane departe de UE din doua considerente: actuala guvernare nu vrea si nu manifesta vointa politica pentru a se integra in Europa, iar in al doilea rand chiar sa vrea autoritatile oricat de mult acest lucru, nu vor putea, pentru ca nu au capacitati.
Din aceasta cauza si Planul de Actiuni
Trebuia sa se fi facut evaluari trimestriale ale indeplinirii acestui Plan, dar abia de
Alegerile din 2001
Actuala guvernare nu poate conduce R. Moldova in UE. In lipsa unui program clar, care ar include si etapele de solutionare a problemelor, nu poate fi vorba de aderare la UE. Guvernantii ar mai trebui sa aiba tarie de caracter si consecventa in promovarea reformelor despre care se vorbeste atata. Suntem repetenti la capitolul independentei puterilor in stat si la asigurarea drepturilor omului. Este vizibila lipsa de vointa in efectuarea schimbarilor interne
In asemenea conditii, autoritatile de la Chisinau nu mai sunt credibile in fata organismelor internationale atunci cand incearca
Pe cand eram prim-ministru, am purtat mai multe discutii la acest capitol. Deseori, demnitarii europeni dadeau semnale pozitive privind aderarea R. Moldova la UE. Alegerile din 2001, insa,
Patru milioane de pasapoarte in asteptare
Vladimir Voronin, discurs in fata corpului diplomatic din Moldova
Noi nu dorim sa ne impacam si nici nu ne vom impaca cu acele incomoditati ale vecinatatii europene, cu care se confrunta cetatenii si businessul din Moldova dupa aderarea Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana. Noi ne vom bucura si mai sincer de succesele vecinilor nostri din vest atunci cind cetatenii Moldovei vor dispune de toate drepturile de circulatie de care se bucura cetatenii Romaniei vecine. Daca Uniunea Europeana nu vede o problema in faptul ca patru milioane de cetateni ai Republicii Moldova vor putea beneficia de libertatile europene in cazul in care vor dispune de pasapoarte romanesti, atunci, cred eu, vom fi in stare sa gasim argumente pentru Uniunea Europeana de a solutiona problema acestor patru milioane de oameni pe baza cetateniei moldovenesti. Desigur, pentru aceasta este necesar sa modernizam si politica noastra in domeniul migratiei, si controlul la granita. Toate acestea, insa, ne stau in puteri. Dupa cum ne sta in puteri sa grabim solutionarea problemei comertului asimetric dintre Republica Moldova si Uniunea Europeana.
Inactiunile Planului de Actiuni
R.Moldova este invitata sa stabileasca cu UE relatii politice, de securitate, economice si culturale mai intense. Acest Plan de Actiuni este primul pas. Cadrul temporal de implementare a Planului de Actiuni este de 3 ani. Implementarea sa va avansa semnificativ ajustarea legislatiei, normelor si standardelor R.Moldova la cele ale Uniunii Europene si o va incuraja in ceea ce priveste integrarea de mai departe in structurile economice si sociale ale Comunitatii.
Revizuirea legislatiei in scopul asigurarii independentei si impartialitatii sistemului judecatoresc, inclusiv asigurarea impartialitatii si eficientei procuraturii. Asigurarea implementarii noii legislatii cu privire la procuratura in conformitate cu standardele europene. Imbunatatirea instruirii judecatorilor, procurorilor si functionarilor din sistemul judecatoresc, din administratia Ministerului Justitiei, politiei si inchisorilor. Amendarea legii privind confesiunile religioase in scopul ajustarii la cerintele Conventiei Europene pentru Drepturile Omului. Executarea eficienta a sentintelor CEDO. Dezvoltarea si implementarea cadrului legislativ adecvat pentru prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane, precum si pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta victimele traficului. Solutionarea eficienta a cazurilor raportate de maltratare a detinutilor de catre functionarii din organele de drept, in special in timpul retinerii inainte de judecata. Continuarea eforturilor pentru asigurarea egalitatii de sanse pentru barbati si femei in societate si viata economica, bazate pe nediscriminare. Asigurarea relatiei transparente intre autoritati si institutiile media in conformitate cu recomandarile Consiliului Europei; ajutor financiar din partea statului pentru massmedia acordat in baza criteriilor stricte si obiective aplicate egal pentru toata massmedia. Continuarea dezvoltarii cooperarii in vederea combaterii traficului de arme si distrugerii arsenalelor, inclusiv in contextul situatiei din regiunea transnistreana a Republicii Moldova. Adoptarea SCERS; in special implementarea conditionalitatilor relevante privind eradicarea saraciei si securitatea sociala. Reorientarea cheltuielilor publice in vederea reducerii substantiale a saraciei in randurile copiilor si majorarii ratei de scolarizare primara. Ameliorarea functionarii serviciului vamal; simplificarea si modernizarea procedurilor vamale la hotare si in interiorul tarii. Lansarea sistemului de identificare si trasabilitate a animalelor (in special pentru bovine). Indeplinirea cerintelor comunitare privind sanatatea animalelor si industria de prelucrare a produselor de origine animala. Eliminarea masurilor discriminatorii care afecteaza investitiile straine. Asigurarea functionarii efective a unui registru public al intreprinderilor si editarea unui ziar national oficial pentru publicarea unor informatii speciale cum sunt organizarea societatii si detaliile financiare. Revizuirea completa a legislatiei nationale de catre Republica Moldova in scopul identificarii barierelor in prestarea serviciilor si eliminarea acestora. Asigurarea transparentei complete privind ajutoarele de stat acordate in Moldova. Crearea Agentiei Nationale pentru Protectia Concurentei, prevazuta in Legea privind concurenta din 2000, ca o structura apolitica. Cresterea transparentei, accesului la informatie, instruirii si reducerea stricta a exceptiilor. Schimb de opinii asupra procedurilor Schengen si initierea dialogului privind posibilitatile facilitarii procedurii de obtinere a vizelor. Consolidarea autoritatilor de drept din Moldova (politie, graniceri, vama) prin aprovizionarea cu echipament modern, facilitati si instruire, in special in scopul sporirii eficientei punctelor de trecere a frontierelor. Prevenirea si lupta impotriva exploatarii sexuale a femeilor, copiilor si a pornografiei infantile. Promovarea aplicarii sanctiunilor eficiente impotriva spalarii banilor. Dezvoltarea masurilor anticoruptie din cadrul organelor de ocrotire a normelor de drept (politia, politia de frontiera si justitia), inclusiv dezvoltarea Codului de Etica pentru procurori si judecatori si implementarea Codului de Etica pentru politie. Crearea unui sistem transparent si pe termen lung de finantare a drumurilor, care ar asigura intretinerea continua a retelei drumurilor publice existente. Imbunatatirea securitatii, vitezei si eficientei (interoperabilitatii) serviciilor de transport feroviar. Revizuirea acordurilor bilaterale privind serviciile aeriene cu statele membre cu perspectiva includerii clauzelor standarde ale Comunitatii. Evolutiile legate de pretul la energie si reformele tarifare indreptate spre eliminarea distorsiunilor; imbunatatirea ratei de colectare a facturilor. Reducerea substantiala a pierderilor de retea (in special in retelele electrice si termice). Instalarea unor dispozitive suplimentare de contorizare a gazelor naturale pe conductele de la punctele de trecere a frontierei. Sporirea nivelului de utilizare a Internetului si serviciilor |
De ce Moldova a ramas in afara frontierei UE?
Vera Timofte, Ungheni:
Suntem in afara hotarelor UE pentru ca statul
Iulea, Straseni:
Asa is stapanii R. Moldova! Ei se ghideaza dupa
sloganul: «Nici eu nu am, dar nici altora nu dau.»
Daca lumea ar avea aici un salariu bun, cui
Maria Severin, Straseni:
Moldova e atat de saraca! Noroc de copiii parintii
carora muncesc peste hotare, de altfel nu stiu cum
Petru, Ungheni:
Conducerea noastra e de vina. Noi
Pentru conformitate, A.N.