Principală  —  Investigatii  —  Dosar   —   (doc) Mărturiile din dosarul parcărilor:…

(doc) Mărturiile din dosarul parcărilor: Gamrețki a cerut 2 milioane de euro sau 26% din firmă

La 29 septembrie 2015, în ziua când compania austriacă „EME Parkleitsystem GmbH” era desemnată câștigătoare a licitiației privind implementarea proiectului parcărilor cu plată în Chișinău, Igor Gamrețki, șeful Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație (DGTPCC) era deja de patru zile acționar cu 26% la firma respectivă. Schema de trucare a licitației însă a fost aplicată cu mult mai devreme de Gamrețki și de omul de afaceri milionar Alexandru Pincevschi, beneficiarul din umbră al „EME Parkleitsystem GmbH”.

Pentru ca să-și asume „rezolvarea problemei în întregime”, inclusiv să-l convingă pe primarul general Dorin Chirtoacă, fostul său coleg de clasă, Igor Gamrețki i-a cerut omului de afaceri un comision unic de 2 milioane de euro sau 26% din capitalul social al firmei care avea să semneze contractul cu Primăria. Afaceristul milionar și partenerii săi din Ungaria au acceptat cea de-a doua opțiune, care imediat a și fost pusă în practică.

La 10 august 2015, în Cipru, era înregistrată o nouă companie, „Desonia Investments  Ltd”, pe numele lui Eugen (Oigan) Pârciu, nepotul din Germania al lui Gamrețki. Peste 15 zile, în Austria, era fondată compania „EME Parkleitsystem GmbH”, iar o lună mai târziu, la 25 septembrie, firma cipriotă era introdusă în lista proprietarilor „EME Parkleitsystem GmbH”. Gamrețki susține că nepotul său era „o persoană de încredere, bine cunoscută de Dorin Chirtoacă” și că edilul cunoștea schema de trucare a licitației, dar evită explice direct dacă a partajat sau nu cu fostul său coleg de clasă cele 26%.

Este cert că, în urma majorării cerințelor obligatorii față de ofertanți, la concursul de implementare a proiectului parcărilor cu plată în Chișinău au depus dosare de participare doar două companii, ambele afiliate milionarului Alexandru Pincevschi. Ulterior, contractul cu „EME Parkleitsystem GmbH” a fost semnat de Nistor Grozavu în lipsa aprobării Consiliului Municipal Chișinău (CMC).

La rândul său, viceprimarul Grozavu, care contrar legii și deciziei CMC din 2 octombrie 2014, a semnat contractul cu „EME Parkleitsystem”, fără aprobarea consilierilor municipali, își motivează semnătura prin faptul că ar fi primit indicații verbale de la Dorin Chirtoacă și că în acel moment nu realiza că face o ilegalitate.

Detaliile schemei de fraudare a proiectului parcărilor cu plată se regăsesc în decizia motivată a instanței de fond în dosarul de trafic de influență pe numele lui Igor Gamrețki. Ziarul de Gardă a studiat sentința și vă prezintă detalii din dosarul parcărilor cu plată care nu au fost făcute până acum publice.

Documentul denotă reținerea primarului general, Dorin Chirtoacă, la 25 mai, la o lună după ce CNA l-a reținut pe fostul său coleg de clasă Igor Gamrețki, pe viceprimarul Nistor Grozavu, pe omul de afaceri Alexandru Pincevschi, pe fostul consilier municipal Ghenadie Ivașcenco și pe administratorii a trei firme de parking, Serghei Islentiev (PLS „Parcare”), Alexei Curti, („Sizif-L”) și Olga Andriuța (reprezentanta prin procură a „PLS Parcare”), a fost generată de declarațiile persoanelor vizate în dosar. 

Licitația: condiții majorate și concurent fictiv

Instanța a constatat că, la 2 octombrie 2014, prin Decizia nr.6/5 a CMC, a fost adoptat Studiul final şi principiile generale de implementare a Strategiei pe termen lung de parcare în Chişinău și s-a dispus desfăşurarea procedurii de selectare a partenerului privat pentru amenajarea, organizarea și gestionarea parcărilor și parcajelor controlate cu plată în municipiul Chișinău. Data limită până la care trebuia organizat concursul a fost stabilită 20 decembrie 2014.  Din aceeași decizie a CMC aflăm Primăria Chișinău, în calitatea sa de partener public, va prezenta CMC spre aprobare proiectul contractului în forma negociată, pentru aprobare, și doar ulterior, va semna contractul (!).

Prin aceeași decizie a fost aprobată și componența Comisiei de selectare a partenerului privat. Ulterior, din declarațiile lui Nistor Grozavu, aflăm că Agenția Proprietății Publice (APP) era reprezentată de Maria Șendrilă.

Interesul pentru acest proiect a apărut la câteva săptămâni după formarea Comisiei de selectare a partenerului privat.

Alexandru Pincevschi

Potrivit informațiilor din hotărârea motivată a primei instanțe, la sfârșit de octombrie 2014, proprietarul holdingului „Elita 5”,  Alexandru Pincevschi, care deține un adevărat imperiu cu afaceri în domeniul importului și comercializării automobilelor, hotelier, imobiliar, al turismului sau industriei alimentare, a avut o întâlnire cu viceprimarul Grozavu în biroul acestuia de la Primărie.

Pincevschi i-a spus viceprimarului că a examinat studiul de fezabilitate privind parcările cu plată în Chișinău și împreună cu partenerii săi de afaceri din Ungaria, reprezentanții companiei austriece EME ZRT, doresc să participe la implementarea proiectului.

EME ZRT este o companie din Ungaria care gestionează proiecte cu parcări în orașe europene. Aceasta, asemeni „EME Holding GmbH”, este compania fiică a „EME Holding KFT” din Ungaria. Anume „EME Holding GmbH”, cu sediul în Austria, este compania care, la 25 august 2015, a fondat „EME Parkleitsystem GmbH”, care ar fi gestionată, de facto, de Alexandru Pincevschi.

Omul de afaceri susține că a convenit ca viceprimarul să se întâlnească cu partenerii săi din Ungaria, pentru ca cei din urmă să-i facă lui Nistor Grozavu o prezentare a intențiilor referitor la parcările cu plată în Chișinău.

Astfel, peste patru-cinci săptămâni, susține Pincevschi, împreună cu partenerii săi, Pal Ivancsics, Jigmond Bondari, Gaboralovici, George Furst și Tibor Kaci, au venit la Primăria Chișinău, în biroul lui Nistor Grozavu, unde au făcut o prezentare a companiei.

Nistor Grozavu a fost reținut de ofițerii CNA la 25 aprilie 2017, ulterior însă a fost eliberat, fiind cercetat penal în libertate

Întâlnirea, potrivit declarațiilor lui Pincevschi, s-a încheiat cu propunerea lui Grozavu ca partenerii unguri să urmărească anunțurile din Monitorul Oficial și să participe, dacă doresc, la concurs.

Pincevschi mai spune că a mers repetat la Grozavu după data limită la care urma să aibă loc licitația, 20 decembrie 2014, ca să-l întrebe de ce nu a avut loc licitația și dacă partenerii săi merită să mai păstreze echipa de participare la concursul respectiv și să rezerveze mijloace financiare pentru proiect.

Potrivit declarațiilor lui Pincevschi, Nistor Grozavu a replicat că responsabilitatea de a elabora actele primare pentru concurs îi revine DGTPCC, dar că șeful acesteia, Igor Gamrețki, „fiind în relații amicale și fost coleg de clasă cu primarul Dorin Chirtoacă, își permite să nu execute decizia CMC”. Grozavu ar fi invocat că nu poate face nimic singur pentru implementarea acestui proiect, fără implicarea DGTPCC, chiar dacă e președinte al Comisiei.

Pentru că îl cunoștea pe Igor Gamrețki, Pincevschi i-a propus o întâlnire în dimineața zilei de 9 iulie 2015. Discuția a avut loc într-o cafenea dintr-un centru comercial de pe bl C. Negruzzi. Atunci, șeful DGTPCC a recunoscut că știe despre intențiile ungurilor, precum și despre întâlnirea acestora cu Grozavu.

Igor Gamrețki, fostul șef al DGTPCC

Gamrețki i-ar fi spus milionarului că promovarea proiectului e problematică, deoarece „unii reprezentanți ai CMC și ai Primăriei, inclusiv conducerea acesteia, au interes personal în promovarea proiectului prin anumite companii, inclusiv și locale, care aparțin unor persoane influente din CMC”.
„Tot el (Igor Gamrețki, n.r.) a afirmat că, din câte cunoaște, compania consilierului Iurie Năstas dorea să participe la proiect. La fel, i-a comunicat că și reprezentanții fracțiunii PPEM se interesează de o companie din Italia. I-a mai comunicat că, personal, nu ar fi împotrivă să participe la proiect, mai ales că are o vastă experiență în domeniul traficului rutier”, se arată în decizia motivată a instanței de fond, cu referire la mărturiile lui Pincevschi despre discuția cu șeful DGTPCC, Igor Gamrețki.

La acea întrevedere, Gamrețki i-ar fi cerut lui Pincevschi un termen pentru consultări.

Ulterior, afirmă Pincevschi, șeful de Direcție de la Primărie evita discuțiile telefonice. Totuși, la următoarea întâlnire, din 20 iulie 2015, care a avut loc în același local de pe dl. C. Negruzzi, Igor Gamrețki a declarat că, în schimbul unui comision unic de 2 000 000 euro sau 26 % din capitalul social al companiei care va fi desemnată câștigătoarea licitației, își asumă „rezolvarea integrală a problemei”.

Oamenii de afaceri din Ungaria, afirmă Pincevschi, au acceptat parteneriatul cu Gamrețki, adică să-l facă pe acesta acționar cu 26% al firmei care urma să fie desemnată câștigătoarea licitației, doar cu condiția că șeful DGTPCC „va acționa în limitele legale pentru a nu pune în pericol desfășurarea proiectului”.

Pincevschi a povestit în detalii cum, cu susținerea sa, a fost creată compania cipriotă „Desonia Investment LTD” pe numele lui Eugen (Oigan) Pârciu, nepotul din Germania al lui Gamrețki și cum avocatul „EME Parkleitsystem GmbH” a operat schimbările în acționariatul acesteia.

Dorin Chirtoacă, însoțit de ofițerii CNA, în fața apartamentului în care locuiește, cumpărat de la o rudă de-a familiei Gamrețki

Potrivit mărturiilor depuse de Pincevschi, Gamrețki ar fi evitat să-i spună dacă va beneficia și altcineva de cele 26%, iar la întrebarea dacă primarul susține proiectul ar fi răspuns că „sunt zile în care acesta îl susține și sunt zile când nu, însă a discutat în cadrul fracțiuni PL, iar reprezentanții din CMC ai fracțiunii susțin acest proiect”.

La rândul său, șeful DGTPCC și fostul coleg de clasă al primarului, Igor Gamrețki, a declarat că a discutat subiectul cu Dorin Chirtoacă în curtea Primăriei. Gamrețki nu spune exact care a fost reacția și răspunsul lui Chirtoacă, dar precizează că ulterior s-a întâlnit cu Pincevschi pentru a pune la punct detaliile şi a confirma că proiectul e susținut de primar.

„În aceste condiții, persoana în privința căreia a fost disjunsă cauza penală (Dorin Chirtoacă, n.r.) conform înțelegerii prealabile cu Gamrețki, împărțind între ei rolurile, a acceptat propunerea, stabilind că cele 26% vor fi partajate egal între ei, câte 13% fiecare”, scrie în hotărârea Judecătoriei Chișinău, unde se mai precizează că Dorin Chirtoacă și-ar fi asumat „responsabilitatea de inițiere și ulterior de promovare a contractului de parteneriat public-privat ce urma a fi semnat cu compania afiliată lui Pincevschi”, iar Igor Gamrețki urma execute lucrul tehnic”.

Audiat, viceprimarul Nistor Grozavu, acum primar interimar, a confirmat interesul lui Pincevschi și discuția cu acesta, dar nu a vorbit despre întâlnirea din biroul său cu reprezentanții companiei din Ungaria. Cel puțin astfel de mărturii lipsesc în sentința motivată a Judecătoriei Chișinău în dosarul de trafic de influență pe numele șefului Direcției Generale transport Public și Căi de Comunicație.

Potrivit lui Nistor Grozavu, după interesul manifestat de Pincevschi, DGTPCC a prezentat consecutiv Comisiei de selectare a partenerului privat mai multe variante ale caietului de sarcini, dar că abia în primăvara anului 2015, Dorin Chirtoacă a dat indicaţii privind convocarea şedinţei pentru examinarea variantei finale a caietului de sarcini.

La 31 iulie 2015, Primăria Chișinău a publicat în Monitorul Oficial un comunicat informativ cu privire la concursul pentru selectarea unui partener privat pentru implementarea proiectului.

Doar că legalitatea licitației a fost compromisă încă la acestă etapă, când în caietul de sarcini, pe care pretendenții îl puteau cumpăra cu cinci mii de lei, condițiile obligatorii pentru a putea participa la concurs au fost majorate nemotivat.

Primăria a cerut ca ofertanții să prezinte dovezi că au efectuat „minim 6 000 000 unităţi pe an de tranzacţii de parcare în ultimii 3 ani” şi că au experiența „prestării serviciilor de parcare auto cu plată prin intermediul tehnologiei moderne de plată electronice în nu mai puţin de 5 oraşe în ultimii 2 ani”.

Ofertanții puteau să depună pachetul de acte până la 28 septembrie 2015, câștigătorul însă era deja cunoscut la acea etapă, iar șeful DGTPCC, Igor Gamrețki, și omul de afaceri Alexandru Pincevschi erau în proces de punere în practică a înțelegerii.

Gamrețki, acționar cu 26% la compania care a câștigat proiectul parcărilor

La 25 august 2015, pentru a participa la licitația privind parcările cu plată în Chișinău, în Austria era fondată compania „EME Parkleitsystem” GmbH de către o altă firmă austriacă, „EME Holding GmbH”. În calitate de director general al „EME Parkleitsystem” GmbH figura Pal Ivancsics, cel care, ulterior, avea să semneze contractul cu autoritățile de la Chișinău pentru implementarea proiectului parcărilor cu plată.

Pal Ivancsics (al doilea-din stânga) directorul general „EME Parkleitsystem” GmbH vorbește despre compania câștigătoare a concursului de gestionare a parcărilor cu plată din Chișinău

La o lună după fondare, pe 25 septembrie 2015, compania „EME Parkleitsystem” GmbH își schimbă structura acționariatului, respectiv companiei-mamă, „EME Holding GmbH”, îi reveneau 29,6% sau o cotă-parte de 10 360 de euro, compania din Malta „WCA Holding Company” se alegea cu 44,4% sau o cotă-parte de 15 540 de euro, iar cel de-al treilea acționar, cu 26% sau o cotă-parte de 9 100 de euro, devenea „Desonia Investments” Ltd cu sediul în Cipru.

Gamrețki a recunoscut că, ajutat de o angajată a lui Pincevschi, cu biroul în sediul „Elita 5”, unde a mers de mai multe ori, a fondat compania „Desonia Investments Ltd”, fiind înscrisă pe un intermediar, mai exact, pe numele nepotului său, cetățean al Germaniei, Eugen (în germană Oigan) Pârciu. Gamrețki a declarat că nepotul său e „o persoană de încredere și bine cunoscută de Dorin Chirtoacă”.

Fostul coleg de clasă al primarului susține că după ce a primit confirmările că firma „Desonia Investment Ltd” fondată de nepotul său, a devenit acționară cu 26% la „EME Parkleitsystem GmbH”, i-a comunicat lui Dorin Chirtoacă despre aceste realizări.

Gamrețki a declarat că atribuțiile primarului în această schemă constau în „promovarea proiectului, semnarea contractului, înaintarea acestuia în Consiliul Municipal, semnarea certificatelor de urbanism şi promovarea până la implementarea finală a acestuia”.

Doi participanți, un singur beneficiar

Caietul de sarcini pentru participarea la licitație a fost achiziționat de către 16 participanți, iar până la depunerea ofertelor, companiile ÎCS ,,Babylon Development” SRL ,,DASA & Constructii” SRL (Italia) și SC ,,Piconet” SRL (România), au depus scrisori privind clarificările asupra cerințelor stabilite în caietul de sarcini.

Contrar prevederilor Deciziei CMC nr.6/5 din 02.10.2014, clarificările depuse de către agenţii economici, au fost examinate de către şeful DGTPCC, Igor Gamreţki şi specialista din cadrul aceleiaşi direcţii, Mariana Stoicev, care nu erau membri ai grupului de lucru pentru desemnarea partenerului privat.

Respectiv, din cauza majorării cerințelor obligatorii față de ofertanți, la concurs au depus ofertele doar două companii, ambele fiind afiliate milionarului moldovean Alexandru Pincevschi.

„În aceste circumstanțe, fiind create premise de îngrădire a accesului la participarea și altor companii, prin majorarea neîntemeiată a criteriilor în caietul de sarcini, doar două companii au depus oferte pentru participarea la licitaţia publică menţionată. Ambele oferte au fost depuse de către companiile afiliate lui Pincevschi, și anume nerezidentă „EME Parkleitsystem” GmbH, fondată la 25.08.2015 de către EME Holding, şi rezidenta SRL „Sizif-L”, se spune în decizia motivată.

Altfel spus, pentru a elimina orice bănuieli de fraudare a licitației, dar și a se asigura că va obține contractul cu Primăria pentru amenajarea parcărilor cu plată în capitală, Alexandru Pincevschi și-a însărcinat juristul companiilor sale, pe Alexei Curti, care este și administrator al SRL „Sizif-L”, să procure caietul de sarcini al concursului respectiv şi să participe fictiv la ea, fără a avea intenţia de a câştiga sau a crea o concurenţă reală companiei „EME Parkleitsystem GmbH”.

La patru zile de la modificările în lista acționarilor companiei „EME Parkleitsystem GmbH”, pe 29 septembrie 2015, a avut loc deschiderea ofertelor, iar la 6 octombrie, grupul de lucru, prezidat de Nistor Grozavu, a desemnat în calitate de câştigător al licitaţiei compania „EME Parkleitsystem GmbH”, descalificând-o pe „Sizif-L” SRL, din considerentul că „nu a depus garanţia bancară şi că nu corespundea cerinţelor minime solicitate”.

Deși nu se regăsea în componența Comisiei, la ședința în care au fost deschise și evaluate ofertele celor două companii, a fost prezent și Igor Gamrețki, șeful DGTPCC, potrivit mărturiilor lui Grozavu. În hotărâre instanței nu sunt fixate explicațiile lui Grozavu, în calitate de șef al grupului de lucru, de ce a admis prezența lui Gamrețki, dar și de ce în procesele-verbale este indicat că deschiderea ofertelor și evaluarea acestora au avut loc în zile diferite, 29 septembrie 2015 și, respectiv, 6 octombrie 2015, când, de fapt, deschiderea și evaluarea propunerilor ar fi avut loc în aceeași zi, pe 29 septembrie.

În ședința când au fost deschise dosarele, în favoarea ofertei depuse de „EME Parkleitsystem GmbH”, companie la care Gamrețki deja era acționar cu 26% prin intermediul nepotului său, s-a expus consilierul Veaceslav Bulat, care a făcut o analiză detaliată a ambelor propuneri, potrivit mărturiilor lui Grozavu. Tot atunci, susține viceprimarul, Igor Gamrețki a ţinut un discurs despre necesitatea implementării proiectului dat şi importanţa lui pentru mun. Chişinău.

Următoarea etapă după desemnarea câștigătorului era negocierea contractului între părți.

Contract semnat fără a fi consultat cu CMC

Igor Gamrețki susține că după desemnarea câştigătorului, a fost negociat un contract, care a fost transmis lui Nistor Grozavu, ultimul fiind şef a grupului de selectare a partenerului privat.

La rândul său, Nistor Grozavu, în atribuțiile căreia intra și negocierea proiectului de contract cu compania câștigătoare, afirmă că nu cunoaște motivul din care „discuțiile erau duse cu DGTPCC” și nici cine era persoana care s-a ocupat de procesul de negociere.

Deși în decizia din 2 ocotmbrie 2014 a CMC se stipula expres că semnarea contractului de parteneriat public-privat va fi semnat de către părţi doar după aprobarea acestuia de către CMC, iar controlul acestor cerinţe reveneau lui Nistor Grozavu, viceprimarul a semnat la 3 decembrie 2015 contractul în lipsa aprobării proiectului de contract de către CMC. Astfel, susține instanța, au fost „cauzate urmări grave administraţiei publice locale, exprimate prin încheierea unui contract cu conținutul clauzelor contractuale în detrimentul municipiului Chișinău, acestea fiind avantajoase doar companiei câștigătoare”.

Ulterior, Nistor Grozavu va argumenta semnătura sa prin faptul că a primit indicații verbale de la Dorin Chirtoacă.

„Suplimentar, Nistor Grozavu a declarat, că dacă primarul general Dorin Chirtoacă nu-i indica să semneze contractul cu compania EME Parkleisystem, el nu avea să-l semneze. A menționat, că la acel moment nu a realizat că face o ilegalitate, însă mult mai târziu, când au început conflictele pe marginea acestui contract, a studiat Decizia nr. 6/5 din 02.10.2014 și legea, astfel că a constatat că contractul a fost semnat contrar deciziei menționate”, se arată în decizia primei instanțe, cu referire la declarațiile date de actualul primar general interimar al mun. Chișinău, Nistor Grozavu, cercetat penal pentru depășirea atribuțiilor de serviciu în dosarul parcărilor.

Următoarea treaptă, conform punctelor din contract, susține Gamrețki, prevedea avansarea proiectării locurilor de parcare şi eliberarea certificatului de urbanism pentru aceasta, respectiv, Direcţia Generală Transport Public și Căi de Cominicație a făcut câteva note informative, una către primarul general şi una către Consiliul Municipal, prin care anunța etapa la care se afla implementarea proiectului. Atunci, susține Gamrețki, primarul general a propus proiectul Consiliului Municipal, conform atribuţiilor.

„Peste scurt timp a primit informaţia că o dată cu solicitarea companiei şi demersul Direcţiei Transport, Direcţia Arhitectură a emis unul după altul certificatele de urbanism pentru zonele respective ce sunt cuprinse de perimetrul contractului. Aceste certificate nu au fost eliberate atât timp cât primarul general nu a luat cunoştinţă cu ele şi nu le-a avizat. Inculpatul a mai menționat că, aceste certificate au fost avizate pe rând, ci nu toate odată, cu interval de timp între ele. După ce domnul Nistor Grozavu i-a comunicat că ele sunt avizate, în mod lucrativ au fost transmise către Direcţia Generală Transport și partenerul public privat”, se menționează în actul de judecată, cu referire la mărturiile lui Igor Gamrețki.

La rândul său, viceprimarul Nistor Grozavu a menționat că, nu este posibil ca certificatele de urbanism să fi fost emise fără avizul pozitiv al primarului general.

„La fel, din ce a auzit, pe fiecare act emis de Primărie, este aplicat un element scriptural în formă de ,,cârlig”, ce semnifică avizarea de către Dorin Chirtoacă. La fel, angajații PLS Parcare SRL, care au depus cerere pentru eliberarea certificatului de urbanism, ulterior, s-au informat despre etapele semnării acestuia, însă de la direcția secretariat a fost comunicat că certificatele au fost semnate și se află spre avizare la primarul Dorin Chirtoacă”, scrie în hotărâre cu referire la declarațiile făcute de  Alexandru Pincevschi.

Omul de afaceri susține că la 20 sau 21 aprilie 2017, reprezentanții companiei „EME Parkleitsystem GmbH”, și anume George Furst, Jigmond Bodnar și Pal Ivancsis, au fost în audiență la primarul Dorin Chirtoacă pentru a afla motivul stopării proiectului, primarul însă le-ar fi spus că „există o problemă cu Consiliul municipal din considerentul că nu există o majoritate stabilă pentru aprobarea contractului și a regulamentului cu privire la gestionarea parcărilor cu plată din mun. Chișinău”.

Declarațiile șefei Direcției Asistență Juridică

În ședința de judecată a fost audiată și șefa Direcției Asistență Juridică a Primăriei Chișinău, Diana Gurschi-Nichiforciuc, care a deținut funcția respectivă din 2007 până în 2017. Ea a declarat că șeful DGTPCC i-a solicitat repetat să contrasemneze contractul dintre Primărie și firma privată care urma să amenajeze locuri de parcare. Aceasta spune că a refuzat pe motiv că „nu a fost membru al comisiei de selectare a partenerului public și nu cunoaște corectitudinea desemnării partenerului”.

Peste aproape o săptămână, afirmă fosta șefă de Direcție, „s-a intersectat pe coridoarele primăriei cu Dorin Chirtoacă care fugitiv i-a spus să găsească limbaj comun cu Gamrețki”, dar că după aceasta discuție nu a mai fost rugată de Gamrețki să semneze documentul.

Funcționara mai spune că primele discuții despre contractul semnat fără aprobarea CMC au fost inițiate de consilierii socialiști, ulterior, în adresa Direcției juridice parvenind cererea de chemare în judecată depusă de activistul civic Adrian Filat împotriva primarului Dorin Chirtoacă privind anularea contractului de parteneriat public-privat semnat de PMC și „EME Parkleitsystem GmbH”. Mai târziu, a fost recepționată o cerere de judecată pe același fapt din partea consilierilor PSRM.

„În aceeași zi, la ea s-a prezentat Igor Gamrețki, întrebând-o despre mersul cauzei civile, cine este reprezentant, arătându-se interesat ca dosarul să fie câștigat de Primărie. Ulterior, i-a raportat verbal lui Chirtoacă despre cererea depusă de socialiști. Aceasta a menționat că și Tudor Tofan, specialist principal al Direcției juridice, căruia i-a fost repartizată cererea de chemare în judecată a socialiștilor, l-a așteptat de mai multe ori pe Chirtoacă după ora 17, pentru a-i raporta mersul cauzei. Mai târziu, cele două cereri de chemare în judecată au fost conexate într-o procedură unică, iar în septembrie 2016, Judecătoria Centru a anulat contractul încheiat cu Compania EME. Imediat după pronunțarea hotărârii, Igor Gamrețki a întrebat-o dacă o va contesta, ea afirmând că vor merge pe toate căile de atac, făcând referire la delegarea primită”, se precizează în decizia instanței, cu referire la declarațiile depuse de fosta șefă a Direcției Asistență Juridică.

Ștampila, contractul și secretarul CMC

Valeriu Didenco, secretarul CMC, a declarat că era obligat să aplice ștampila pe contractul de parteneriat public-privat semnat cu „EME Parkleitsystem GmbH”, deoarece acesta era contrasemnat de ambele păți. Didenco, care între timp a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare pentru corupție pasivă, susține că, la insistența primarului Chirtoacă și a lui Igor Gamrețki, contractul a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței CMC, cu mențiunea că ar fi un subiect important pentru interesele orașului.

În calitate de probe ce confirmă vinovăția lui Gamrețki sunt considerate procesele-verbale ce stabilesc că șeful DGTPCC a fost urmărit vizual, constatându-se că, la 9 iulie 2015, și la 22 iulie 2015, acesta s-a întâlnit cu Pincevschi într-o cafenea dintr-un centru comercial.

Vinovăția funcționarului, potrivit instanței, este probată prin procesele-verbale de confruntare dintre Chirtoacă și Gamrețki, dar și dintre Gamrețki și Pincevschi.

Drept dovadă e prezentată informația extrasă din telefonul mobil Iphone 6S, utilizat de Olga Andriuța, reprezentanta prin procură a „PLS Parcare”. Informația din telefon ar demonstra implicarea lui Igor Gamrețki în „promovarea intereselor lui Pincevschi în concursul de desemnare a unui partener public-privat la gestionarea parcărilor cu plată din Chișinău”.

Igor Gamrețki, șeful DGTPCC, care a fost recunoscut de prima instanță vinovat, în calitate de autor și organizator, de trafic de influență în dosarul parcărilor cu plată, scapă de detenție prin decizia Curții de Apel Chișinău din 4 octombrie. Motivele pentru care pedeapsa la doi ani de închisoare a fost suspendată, magistrații de apel urmau să le enunțe la 1 noiembrie curent. Decizia motivată a CA Chișinău nu a fost făcută publică până la acest moment.

Hotărârea motivată a Judecătoriei Chișinău din 3 august a fost publicată pe portalul instanțelor naționale, fără a fi protejate datele cu caracter personal, inclusiv cele referitoare la domiciliul condamnatului.

Urmăriți aici cronologia evenimentelor în dosarul parcărilor:
  1. Primele rețineri în dosarul parcărilor cu plată în capitală
  2. (doc) Milioanele chișinăuienilor „parchează” în Cipru și Malta
  3. Telenovela parcărilor din Chișinău. Reprezentanții agentului economic REFUZĂ să spună cine sunt beneficiarii firmelor din Malta și Cipru
  4. Tranzacția de 180 mii de euro pusă la cale de șeful Direcției Transport a Primăriei Chișinău, reținut de CNA
  5. CNA: Cum a fost fraudată licitația privind parcările cu plată din Chișinău
  6. (foto) ULTIMA ORĂ! Dorin Chirtoacă părăsește Primăria însoțit de ofițerii CNA
  7. Tranzacţia Chirtoacă-Gamreţki şi mărturiile din „dosarul parcărilor”
  8. Chirtoacă le-a scris oficialilor europeni despre ilegalități, presiuni și „pisica” din dosarul parcărilor
  9. Chirtoacă, hotărât să meargă la CtEDO! Procurorul pregătește lista probelor acuzării
  10. Prima condamnare, fără închisoare, în dosarul parcărilor cu plată din Chișinău