Telenovela parcărilor din Chișinău. Reprezentanții agentului economic REFUZĂ să spună cine sunt beneficiarii firmelor din Malta și Cipru
Reprezentanții firmei „EME Parkleitsystem GmbH”, cu care autoritățile din Chișinău au semnat contractul de parteneriat public-privat privind sistemul de parcări cu plată, dezmint informațiile precum că ar fi o companie-fantomă, dar refuză să ofere detalii despre beneficiarii companiilor investitoare din Malta și Cipru.
Zigsmond Bodnar, reprezentantul companiei „EME Parkleitsystem GmbH”, cu sediul în Austria, dezminte informațiile apărute în spațiul public prin care s-a menționat că firma austriacă ar fi o companie-fantomă. „Motivul pentru care pe adresa companiei în Viena nu există nicio inscripție cu denumirea acestei companii și de ce nimeni nu răspunde la numerele de telefon indicate, este faptul că „EME Parkleitsystem GmbH” este o companie care a fost creată special pentru participarea la concursul organizat de către Primăria mun. Chișinău și aceasta nu va fi niciodată o companie cu activitate operațională”, a declarat în cadrul unei conferințe reprezentantul companiei. La conferință au fost prezentate documentele prin care se arată că firma „EME Parkleitsystem GmbH” a fost fondată în procesul de pregătire a ofertei pentru concursul anunțat de autoritățile de la Chișinău, la data de 3 septembrie 2015, iar unicul fondator la acel moment era „EME Holding GmbH” (100%). O lună mai târziu, în octombrie 2015, după ce compania a intrat în lista finaliștilor la concursul organizat de către Primăria mun. Chișinău, alte două companii, „WCA Holding Company” Ltd, înregistrată în Malta, și „Desonia Investments” din Cipru au devenit parteneri și proprietari ai firmei „EME Parkleitsystem GmbH”, alături de „EME Holding GmbH”, primul fondator. „Nu a fost un gest frumos din partea lor, dar acesta este specificul investitorilor financiari. Condițiile lor au fost să mergem înainte și să pregătim din cont propriu tot ce este necesar pentru concurs”, a declarat Zigsmond Bodnar, referindu-se la faptul că cele două companii au devenit investitori financiari ai proiectului atunci când „au văzut că există șanse mari de a câștiga concursul”.
Reprezentantul companiei a accentuat faptul că Malta și Cipru sunt țări membre ale Uniunii Europene, nu reprezintă zone offshore, și că există doar anumite avantaje referitor la taxele care se achită. Acesta a sugerat jurnaliștilor, în cazul în care sunt interesați să știe cine sunt fondatorii companiilor din Malta și Cipru, să verifice acest lucru în bazele de date deschise ale acestor țări. La insistența jurnaliștilor prezenți la conferință de a afla cine sunt beneficiarii reali ai companiilor fondatoare din Malta și Cipru, Zigsmond Bodnar, reprezentantul companiei, a răspuns următoarele: „Există o legislație în R. Moldova referitor la spălarea banilor și există instituții care sunt obligate să verifice beneficiarii finali, acestea sunt: băncile, juriștii și contabilii. În rest, clarificați acest lucru cu legislația din R. Moldova, votați pentru reprezentanții Parlamentului care vor schimba această lege și atunci aceasta va fi informație publică, însă aceasta nu este o informație publică în Europa. Până atunci, eu nu divulg astfel de informații”, a concluzionat Zigsmond Bodnar.
La data de 19 aprilie curent, compania a anunțat că va organiza o prezentare publică a proiectului privind parcările cu plată, unde va fi explicat procesul de implementare, la care pot participa inclusiv locuitorii municipiului Chișinău. Ulterior, pe 21 aprilie, vor fi organizate consultări publice cu participarea autoritatății publice locale.
ZdG a scris în ediția trecută despre faptul că Nistor Grovazu, viceprimarul mun. Chișinău, a semnat contractul de parteneriat public-privat pentru implementarea sistemului de parcări cu plată în capitală, fără ca acesta să fie aprobat, mai întâi, de Consiliul Municipal Chișinău, așa cum prevedea o decizie a Consiliului aprobată anterior, la acest subiect. Între timp, pe rolul instanțelor de judecată din R. Moldova sunt deja două litigii cu implicarea companiei care ar urma să perceapă peste o sută de lei pentru o zi de parcare pe străzile din Chișinău. Totodată, firmele din Cipru și Malta, care figurează în calitate de fondatori ai companiei, provoacă mai multe semne de întrebare vis-a-vis de integritatea acestui proiect.
Firma austriacă „EME Parkleitsystem GmbH”, cu care autoritățile din Chișinău au semnat contractul de parteneriat public-privat, și care a fondat la Chișinău „PLS Parcare” SRL, la rându-i, este fondată de alte trei firme străine: „WCA Holding Company” Ltd, înregistrată în Malta (44,4%), „Desonia Investments Ltd” din Cipru (26%) și „EME Holding GmbH” din Austria, cu o cotă de 29,6%.
Recent, activistul civic Victor Chironda a fost la adresa juridică a firmei „EME Parkleitsystem GmbH”, din Viena, Austria, unde a descoperit că la adresa indicată în acte, compania nu ar exista. De precizat însă că, o asemenea firmă există totuși în registrele austriece, iar ea face parte dintr-un holding implicat în afacerile cu parcări din mai multe orașe europene.
Citiți și: (doc) Milioanele chișinăuienilor „parchează” în Cipru și Malta
Totuși, dintre cele trei companii care au fondat firma „EME Parkleitsystem GmbH” cu care autoritățile au semnat contractul, doar „EME Holding GmbH” aparține companiei „mamă” „EME Holding KFT” din Ungaria, care deține firma „EME Zrt”, cea care gestionează mai multe proiecte cu parcări din orașe europene. Celelalte două companii din Malta și Cipru, cel puțin la prima vedere, nu par legate de „EME Parkleitsystem GmbH” și de afacerile cu parcări. „WCA Holding Company” Ltd a fost înregistrată în Malta în iunie 2011, iar „Desonia Investments” din Cipru a fost fondată și mai recent, în august 2015, coincidență sau nu, la scurt timp după ce Primăria Chișinău a anunțat concursul pentru selectarea partenerului privat pentru implementarea proiectului cu parcări (!)