Nr. 14 (28 octombrie 2004)

 Investigatii

Moartea lui Ion si a Doinei Aldea–Teodorovici: crima sau accident?
Acum 12 ani, in noaptea de 29 spre 30 octombrie, la kilometrul 49 al traseului Chisinau–Bucuresti, se intampla una din cele mai mari tragedii de atunci ale Basarabiei. Continuare 

Transnistria, cuibul contrabandistilor de alcool etilic
La 20 octombrie, Curtea Suprema de Justitie (CSJ) a dat castig de cauza Centrului de Combatere a Crimelor Economice si a Coruptiei in dosarul administrativ, intentat la cererea firmei "Asfigorex Farm". Continuare 

Vanatoarea lui Foros – II
Versiunile, precum ca in Directia Principala Inmatriculare a Transporturilor si Calificare a Conducatorilor Auto (DPICCA) a Departamentului Tehnologii Informationale (DTI) se fac "afaceri de familie", sunt confirmate de o nota informativa, trimisa la redactie de Asociatia pentru protectia drepturilor civile "Adjuta–Civis". Continuare 

Judecatorii incurcati cu piata de masini risca
Reprezentanti ai Procuraturii, dar si ai politiei, care continua investigarea afacerii cu loturile impunatoare, de zeci de mii de automobilele de lux – care, dupa ce treceau fraudulos vama Continuare 

Vanatoarea lui Foros – II

Versiunile, precum ca in Directia Principala Inmatriculare a Transporturilor si Calificare a Conducatorilor Auto (DPICCA) a Departamentului Tehnologii Informationale (DTI) se fac "afaceri de familie", sunt confirmate de o nota informativa, trimisa la redactie de Asociatia pentru protectia drepturilor civile "Adjuta–Civis". Alexandru Procop, coordonatorul asociatiei si fost colaborator al renumitului sistem "MRO", dezvaluie date in completarea celor publicate de noi la tema coruptiei si cumetrismului din aceasta institutie. Publicam din scrisoare unele date a caror veridicitate am reusit s–o verificam. Tinand cont de faptul ca organele de ancheta penala au intentat actiuni penale pe cazul abuzurilor de serviciu comise de unii angajati ai acestei Directii, s–ar putea ca datele dezvaluite mai jos sa fie de folos.

In scrisoarea asociatiei "Adjuta–Civis", adresata Ziarului de Garda, se spune: "Va indemnam sa tineti cont de clanul de rudenii adunat in jurul sefului Directiei, Valentin Foros… Schema ierarhica a functiilor in subdiviziunea lui Foros este urmatoarea: adjunctul lui Foros, Constantin Antoci, este cumnatul sau. Alexandru Artiuh, ginerele, si–a inceput cariera in calitate de electrician la parcul de troleibuze, ulterior, dupa ce a devenit ginerele lui Foros, a fost angajat in Sectia personal a DTI, in prezent este sef de sectie in cadrul DPICCA. Conform functiei, Artiuh este abilitat sa dirijeze cadrele in Directie, tot el primeste examenele "extern" la Centrul pentru examinarea si calificarea conducatorilor auto. La Cahul, ucenicii in ale sofatului tot la el sustin examenul. Valentin Foros–feciorul detine functia de specialist principal al Biroului de Examinare si Evidenta a Transporturilor (BEET) nr. 2 — Opel. Nepotul lui Foros, Iurie Gurulea, este seful Biroului nr. 2 — Opel. Fratele sau, Ion Foros, tractorist de meserie, este specialist al BEET, sectia Edinet. Fiica, Rodica Artiuh, lucreaza tot in acest sistem".

Potrivit autorilor scrisorii, Valentin Foros–juniorul nu se arata la lucru cu lunile. Acum, din cauza unor controale, a decis sa–si ia un concediu de cateva luni. In luna mai curent, Directia Generala de Combatere a Crimei Organizate l–a retinut pe seful BEET de la Stefan Voda, care, profitand de incendierea, in 1992, a arhivei sectiei de inmatriculare de la Tighina, sub pretextul restabilirii actelor, a fabricat documente de inmatriculare, fara acte vamale, a 31 de automobile de lux. Apropo, devamarea unui Mercedes costa, oficial, nu mai putin de 2000 euro. Investigatiile politiei au aratat ca la Stefan Voda au fost inregistrate nelegitim mai multe masini, inclusiv microbuze, din importul carora statul a suportat prejudicii fabuloase. Anterior, specialistul DTI, Nicolae Stavila, adjunctul ginerelui Artiuh, efectuase un control in cadrul "MRO" de la Stefan Voda. In urma acestui caz, doar un singur om a fost atras in ancheta penala, pentru "abuz de serviciu". Dl Foros, in calitate de persoana cu functie de raspundere, care stiuse despre denaturarea datelor de inmatriculare de la subalternul sau care efectuase controlul, trebuia, cel putin, eliberat din functie, pentru ca a tainuit infractiunea. Dar angajatul Stavila nu trebuia oare sanctionat penal pentru acelasi lucru? Totodata, impotriva persoanelor implicate, de la Stefan Voda, trebuiau intentate dosare penale pentru contrabanda. In legatura cu aceasta nelegiuire grava, este anchetat penal o singura persoana.

In continuarea scrisorii, autorii se refera la preturile cu care sunt "cumparate" functiile in acelasi sistem — DPICCA. Potrivit semnatarilor scrisorii, Gheorghe Urechean, specialist principal BEET Sangerei, Nicolae Romanciuc, specialist BEET sectia Balti, si seful BEET Ialoveni sunt persoanele care pot oferi informatii concrete, deoarece de la ei, potrivit autorului, fusesera solicitate anumite sume.

Nota redactiei: Din pacate, nici una dintre cele trei persoane nu a putut fi gasita de noi… Vizavi de arestul lui Vitalie Danuta, seful BEET de la Stefan Voda, anchetatorul DGCCO, Igor Pulbere, a confirmat cazul. In urma conflictului transnistrean din 1992, din cauza unui incendiu, a ars arhiva sectiei inmatriculare auto de la Tighina. Folosindu–se de disparitia datelor privind masinile inmatriculate in Transnistria, Danuta a apucat sa restabileasca, chipurile, documentele disparute. In realitate, el a perfectat alte fise de inmatriculare, pe numele unor persoane convenabile. Afacerea a iesit la iveala din cauza ca la inregistrarea a 10 masini (din 31 in total) au fost indicate datele din pasaportul tehnic al unei singure peroane. Potrivit lui Pulbere, masinile date erau inmatriculate pe numele rudelor, finilor, nepotilor si colegilor sai de sectie. Numele agentului ASITO, angajata sectiei, Larisa Plutenco, figura in actele de inmatriculare a 4 masini. Pentru a ocoli platile vamale, importatorii se duceau dupa masini peste hotare cu numerele MD in buzunare. La intoarcere, la Vama, aplicau numerele nou–noute. Fapta ex–angajatului DPICCA, Danuta, a fost calificata ca abuz de serviciu in interes material (art. 327, al 2, CP). De mentionat ca Nicolae Stavila, adjunctul sectiei metodico–organizatorica si elaborarii informative a DPICCA a DTI, fusese responsabilul unui control efectuat in sectia lui Danuta. "Inspectorul a raportat despre rezultate, dar sefii sai (n.r. – Foros — seful directiei si ginerele acestuia, Artiuh — in calitate de sef de sectie) nu ne–au transmis materialele controlului", a declarat Pulbere. Surse competente afirma ca pentru musamalizarea actului controlului, au fost platiti bani grei. Solicitat in legatura cu controlul, N. Stavila a afirmat ca nu–si aminteste cand a avut loc acesta. De la Valentin Foros nu am putut afla un raspuns coerent la aceasta intrebare. "Nu doresc sa va vad in ochi", aceasta a fost replica sa.

Anterior, seful de sectie Artiuh a refuzat sa discute cu reporterul Ziarului de Garda, motivand ca suntem persoane civile. Cautam sa aflam care sunt principiile sale de selectare a cadrelor, in functia sa de sef al Sectiei metodico–organizatorice. Dupa ce doamnele din Serviciul personal al DTI ne–au "expediat" la Artiuh – "deoarece el dirijeaza cu cadrele in serviciul inmatriculare auto" –, la aceasta intrebare am primit urmatorul raspuns: "Chiar daca hotararea Guvernului 192, din 1 martie 2004, prevede angajarea prin concurs a tuturor functionarilor publici, noi nu avem functii vacante in DTI. Dupa Anul Nou vom anunta concursul. Dar, cum va spuneam, nu avem locuri…", a declarat specialistul Directiei Personal a DTI, Petru Bulgaru.

Potrivit Legii serviciului public, functionarul public nu poate ocupa o functie in subordinea sau sub controlul functiilor detinute in aceeasi autoritate publica sau in altele de catre rudele lui directe (parinti, frati, surori, copii) sau de rudele prin alianta (sot, sotie, socri, cumnati). In cazul in care sunt incalcate anumite restrictii, functionarul public este transferat intr–o functie care ar exclude o astfel de subordonare. Daca transferul este imposibil, unul este concediat la decizia organului ierarhic superior.


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com