Cheltuielile de milioane ale președintelui în 2017
Cheltuielile președintelui R. Moldova Igor Dodon, au crescut în 2017 cu 10% față de anul precedent. Dodon a cheltuit circa 1,4 milioane de lei pentru călătorii, de aproape 3 ori mai mult decât Nicolae Timofti, în 2016. Cel mai mult, s-a majorat suma alocată la capitolul „servicii”, cu 1,6 milioane de lei mai mult. Astfel, cheltuielile de transport au crescut de 3,7 ori, de 2,5 ori − serviciile editoriale, iar cele de protocol s-au majorat cu 32%. De asemenea, pe parcursul anului 2017 au fost procurate „mașini si utilaje” în valoare de 232 mii de lei, se arată într-un studiu realizat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup. În schimb, s-au făcut reduceri la capitolul prestații sociale și indemnizații la încetarea acțiunii contractului de muncă, de circa 667 mii lei.
Deși pagina oficială a Aparatului Președintelui ar fi trebuit să conțină 6 documente de buget, este publicat doar Raportul de activitate. Într-o analiză a transparenței autorităților publice din 2017, Aparatul Președintelui R. Moldova făcea parte din autoritățile cu cel mai jos nivel de deschidere a informației, alături de Curtea Constituțională, Autoritățile judecătorești și Procuratura Generală.
Experții aduc drept exemplu de transparență pagina oficială a președintelui român, care conține informațiile despre bugetul Administrației Prezidențiale atât aprobat, cât și executat, pe categorii de cheltuieli, dar și lista funcțiilor specifice Administrației Prezidențiale, indemnizațiile lunare și salariile de bază aferente acestora.
Călătoriile președintelui de 1, 377 milioane de lei
Un subiect aparte la capitolul cheltuieli se referă la informațiile privind cheltuielile de transport și deplasările în interiorul și exteriorul țării. Deși informația privind volumul total al cheltuielilor pe aceste categorii sunt disponibile (însă nu pe pagina web a Președintelui), nu găsim nicăieri date despre cum au fost utilizați acești bani. Nu se cunoaște identitatea persoanelor care au călătorit, sunt acestea angajate ale instituției prezidențiale sau nu și nici care a fost scopul vizitelor.
Conform unui comunicat de presă publicat pe pagina web a Președintelui, acesta ar fi întreprins 14 călătorii peste hotarele țării, dintre care 3 au fost vizite oficiale, iar 11 vizite de lucru. Costul total al acestor călătorii conform datelor publicate pe pagina Agenției Achiziții Publice este de aproape 1,4 milioane de lei, dintre care 800 de mii de lei au fost cheltuiți pentru procurarea biletelor avia pentru călătorii, începând cu 15 iulie 2017.
Aranjamente florale de 620 de mii de lei
De asemenea, pe site-ul Președinției nu se vor regăsi informații despre cheltuielile curente la capitolul combustibil, telefonie sau procurarea aranjamentelor florale. Unicele informații, parțiale, despre aceste cheltuieli pot fi vizualizate în baza de date a Agenției Achiziții Publice, unde, spre exemplu, aflăm că pentru aranjamente florale, Aparatul Președintelui R. Moldova a cheltuit 620 mii lei sau aproape 31 mii euro.
„Lipsa informațiilor de acest tip poate duce la un nivel scăzut de încredere, dar și la o serie de discuții privind eficiența utilizării banului public”, se arată în studiul Expert-Grup.
Distincții de stat oferite în mod netransparent
Autorii studiului constată că modul netransparent în care are loc conferirea distincțiilor de stat, duce la „devalorizarea și scăderea drastică a prestigiului decorațiilor” și că „reglementările existente lasă prea mult spațiu președintelui în procesul de luare a deciziilor, fapt ce depășește cu mult rolul său protocolar în acest proces”.
„Astfel, alături de persoanele care au meritat distincțiile de stat, se regăsesc și 17 persoane din cercurile politice și economice afiliate președinților”, scrie Expert-Grup.
Pentru modificarea situației, experții recomandă revizuirea totală a conceptului și cadrului legal privind conferirea distincțiilor de stat în R. Moldova.
Concluzii și recomandări
„Cea mai importantă chestiune legată de activitatea și cheltuielile președintelui R. Moldova este legată de potențialele conflicte de interese și încălcarea regimului privind sponsorizările și cadourile. Unele persoane, încearcă să inducă ideea că dacă o cheltuială nu a fost efectuată din bugetul public, atunci totul este perfect și interesul public este respectat. În realitate, de cele mai multe ori lucrurile stau invers, orice favoare persoanelor importante din stat, inclusiv prin îmbunătățirea condițiilor de activitate ale acestora sau deplasări sponsorizate trebuie să fie subiectul unor reglementări stricte privind conflictul de interese”, constată autorii studiului.
Potrivit experților, orice bănuială sau suspiciune minoră de conflict de interese, trafic de influență, încălcarea regimului cadourilor trebuie cercetate cu mare atenție de către organele statului abilitate cu aceste competențe.
Totodată, autorii studiului constată că volumul total de cheltuieli ar putea fi cu mult mai mare decât pare a fi la prima vedere. Pentru a rezolva această problemă este necesară o mai bună evidență a resurselor autorităților publice, în conformitate cu standardele internaționale în domeniul finanțelor publice.
Citiți și:
Vacanţele preşedintelui
Președintele vacanțelor: Detalii despre noua destinație turistică în care se odihnește Dodon
Geografia lui Igor Dodon: Izolaţi lângă Putin
(VIDEO, DOC) 200 de mii de lei de la Guvern pentru reparaţie de milioane la vila prezidenţială de la Condriţa
Foto antet: facebook.com/dodon.igor