Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Promisiuni neonorate pe axa CNI-Fiscservinform

Promisiuni neonorate pe axa CNI-Fiscservinform

La finele anului trecut, Întreprinderea de Stat (ÎS) „Fiscservinform”, cea care a obținut, în urma unei licitații, dreptul de a digitaliza și plasa pe site-ul Comisiei Naționale de Integritate (CNI) declarațiile cu privire la venituri și proprietate ale funcționarilor promitea, printr-un comunicat de presă, să remedieze „omisiunile tehnice admise la plasarea declarațiilor”, dar și să le plaseze, pe toate, integral, până la finele anului trecut. Promisiunea însă nu a fost onorată. Astăzi, deși ne aflăm în luna aprilie 2016, de pe site-ul CNI lipsesc mai multe declarații ale unor funcționari importanți, iar unele erori din declarații încă persistă. Cele două instituții de stat responsabile, CNI și Fiscservinform, își pasează, reciproc vina pentru situația creată, dar promit, încă o dată, că omisiunile vor dispărea în următoarele săptămâni.

La finele lunii decembrie 2015, CNI și Fiscservinform, întreprindere care câștigase licitația pentru publicarea declarațiilor de avere și interese pentru anul 2014, plasau, simultan, pe paginile web, un comunicat de presă prin care promiteau „garantarea plasării tuturor declarațiilor cu privire la venituri și proprietate și declarațiilor de interese personale pe portalul www.declarații.cni.md până la finele anului curent (2015) și își asumă obligațiunea de corectare a omisiunilor tehnice admise la plasarea declarațiilor pe portalul menționat”. Precizarea venea în contextul informațiilor din presă, prin care se constata că, până la acea dată, mai multe declarațiile de avere și interese ale funcționarilor nu erau făcute publice, deși, termenul legal fusese de mult depășit. Totodată, în luna noiembrie 2015, Asociaţia pentru Democraţie Participativă (ADEPT), care efectuase o analiză a declaraţiilor pe venit şi interese pentru anul 2014, a proceselor de gestionare a acestora constata o serie de nereguli, printre care, ascunderea prin haşurare a unor informaţii de interes public care nu prezintă date cu caracter personal.

Aprilie 2016. Declarații lipsă și erori pe www.cni.md

La 31 martie 2016 a expirat termenul legal pentru funcționari pentru depunerea declarațiilor de avere și interes pe anul 2015, iar la 1 mai, va expira și termenul legal, oferit CNI-ului de legislație pentru a le face publice. Doar că, în ciuda promisiunile de la finele anului trecut, astăzi, (13 aprilie 2016), pe site-ul www.cni.md încă nu există publicate mai multe declarații pe anul 2014, iar unele date continuă să fie hașurate eronat.

De exemplu, pe site-ul CNI nu poate fi accesată declarația cu privire la venituri și proprietate pe anul 2014 a judecătoarei Mariana Pitic, promovată recent, de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) pentru funcția de judecătoare la CSJ. pitic mariana cniReprezentanții CNI ne-au spus că, în arhiva instituției, declarația magistratei există. Ea însă nu este publică și pe site.

O situație similară se atestă și în cazul procurorilor Ion Dulgheru și Ruslan Caraivan, ajunși în atenția opiniei publice după ce și-au depus candidaturile pentru funcția de șef ai Procuraturii Anticorupție. Deși cei doi au depus declarațiile, pe site-ul CNI, întru-un final, ele nu au fost făcute publice. Situația a rămas neschimbată și în cazul altor funcționari, dar și la capitolul hașurării datelor privind denumirea unor companii, care nu sunt date cu caracter personal.

Lilian Chișcă, şeful Direcţiei control venituri şi proprietăţi din cadrul CNI confirmă faptul că, problemele încă nu au fost remediate. „Multe declarații sunt plasate, dar conțin anumite erori de nume, astfel că ele nu pot fi accesate. Cei de la Fiscservinform și-au luat angajamentul, întradevăr, iar acum au solicitat de la noi permisiunea să facă descărcările și să plaseze informațiile corecte. Urmează să se facă modificările în sistem, pentru că ei le-au făcut în afara sistemului, neavând acces. Acum, vor plasa declarațiile corectate. Urmează să ne întâlnim cu grupul de lucru și… cred că în vreo săptămână, lucrurile se vor remedia. Ei însă oricum au mers în întârziere față de obiectivele pe care și le-au propus”, susține Chișcă. sedinta-CNIȘeful de direcție din cadrul CNI spune însă că, chiar dacă Fiscservinform și-a onorat, pe alocuri, defectuos detaliile contractuale, aceștia nu pot fi pedepsiți. „Contractul prevede penalități pentru neexecutare, dar ei, se primește că au executat contractul, au scanat, digitalizat declarațiile… Faptul că au fost erori, e deja o altă problemă”.

Explicații și alte promisiuni

Despre calitatea serviciilor oferite de Fiscservinform, într-o declarație anterioară oferită pentru ZdG, Chișcă o cataloga drept „proastă, cu multe omisiuni. Noi nu putem angaja o persoană ca să verifice. E obligaţiunea lor. În primul an a fost o companie privată care, chiar dacă nu am avut experienţă nici noi, nici ei, au lucrat mai calitativ. Ne contactau la orice pas, ne sesizau dacă ceva era neclar. Era comunicare, dar cu ăştia, fiind întreprindere de stat, vedeţi câte omisiuni şi tot noi rămânem cu faţa pătată”, preciza acesta.

La rândul său, Vitalie Coceban, administratorul ÎS Fiscservinform, cea care a obținut dreptul, în urma unei licitații publice, de a scana, digitaliza și plasa online declarațiile de avere și interese ale funcționarilor susține că, instituția pe care o conduce nu este singura vinovată pentru situația creată.Vitalie CocebanDa, o parte a problemei ține de erorile care putea să apară în procesul de plasare a declarațiilor. Sunt și erori legate de factorul uman. Operatorii introduc informațiile manual. Este și normal că se comit erori. Mai mult ca atât, anul trecut, sistemul e-integritate era în proces de dezvoltare de o companie terță, iar procesul de procesare a datelor a fost foarte anevoios. Într-un final însă, au fost depistate o serie de erori și ne-am adresat către CNI ca să ne ofere acces pentru a încărca și respectiv, înlătura acele erori. Încă nu avem un răspuns și deci nu putem încă remedia erorile. Suntem în așteptarea unui răspuns. Să ne dea acces și vom remedia problemele”, spune Coceban.

„Pentru anul 2014, noi am încărcat aceste declarații în alt soft. Softul nou a prevăzut ca mai multe rânduri din declarație să fie completate de operator. Dacă în anul 2014 numărul de câmpuri era 4-8, acum, numărul de câmpuri care trebuiau procesate într-un singur document a fost de vreo 40. Toatea acestea au intervenit pe fundalul faptului că softul încă nu era perfect. Și erau foarte multe erori. Operatorul încerca să introducă datele, dar softul spunea că nu e corectă denumirea unei instituții sau a unei localități. Dacă noi încărcam 8 mii de declarații în sistem, în mediu, 1500-2000 se întorceau înpoi, fiindă sistemul arăta că ar fi erori. Erorile erau nu din cauza introducerii datelor, ci pentru că registrele alea interne nu conțineau corect denumirile parametrilor stabiliți, începând cu adresă și terminând cu denumirea instituțiilor”, explică șeful de la Fiscservinform. 529-licitatii-cniTotodată, Coceban precizează însă că, dacă că o parte din declarații pe anul 2014 încă nu sunt publice s-ar putea datora și faptului că acestea nu le-au fost prezentate de CNI. „Pur și simplu aceste declarații nu s-au regăsit în pachetele pe care noi le-am primit. Pur și simplu nu au fost în pachete. Da, sunt o serie de declarație care, deși trebuiau să fie, nu ne-au fost trimise inițial”, menționează Coceban.

Precizăm că, Fiscservinform a încasat 798 mii de lei pentru digitalizarea și plasarea a 110 mii de declarații de avere și interese pentru anul 2014. În 2013, pentru același serviciu, ÎS solicita și primea 284 mii de lei. Pentrul anul 2012, declarațiile au fost scanate și publicate de o companie privată, „BTS Pro”, pentru 492 mii de lei.

Citiți și: Nouă luni fără declarații de avere și interese

Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia EED.