Principală  —  ZdG explică   —   UE pe înțelesul mEU/ Drumul…

UE pe înțelesul mEU Drumul R. Moldova spre aderarea la Uniunea Europeană

Printre multiplele crize din regiune, lozincile politicii interne și agendele pestrițe ale Guvernelor, Republica Moldova a continuat să facă pași mici, dar fermi, spre Uniunea Europeană. De la ecranele televizoarelor și ale telefoanelor, politicienii afirmă că relația dintre Moldova și Uniunea Europeană nu a fost niciodată mai apropiată. În acest articol, reflectăm asupra etapelor prin care am trecut în căutarea parcursului nostru european și analizăm, pe scurt, orizontul oportunităților pe care trebuie să le valorificăm, așa încât Moldova să devină europeană cu drepturi depline.

De unde pornește visul european al Moldovei?

La fel ca și mine, tinerii și tinerele își amintesc probabil de faptul că în agenda de politică externă a unei vaste majorități a Guvernelor de la Chișinău, integrarea europeană era pe loc de frunte sau, cel puțin, se declara a fi în topul priorităților. În trecut, am tot auzit despre Alianțe pentru Integrare Europeană, iar acum, pe scena politică, observăm tendința partidelor politice de a-și coagula eforturile în jurul scopului comun de aderare a Republicii Moldova la  Uniunea Europeană, considerat a fi obiectivul nostru de țară. 

Cronologic, am putea începe relatarea despre relațiile dintre Moldova și Uniunea Europeană din îndepărtații ani 1994 și 1998, când cele două entități și-au formalizat cadrul juridic bilateral prin adoptarea unui Acord de Parteneriat și Cooperare. Acest moment a marcat un prim impuls pentru dezvoltarea cooperării cu Uniunea Europeană, fiind valabil pentru o perioadă de 10 ani și prelungindu-se tacit pe o durată nedeterminată.

Au urmat apoi etapele logice de consolidare a parteneriatului prin adoptarea Planului de Acțiuni Moldova – UE din 2005. Acesta prevedea, printre altele, intensificarea Dialogului Politic cu Uniunea Europeană prin participarea în cadrul a diverse platforme comune de discuții. Moldova devenea tot mai vizibilă pentru statele membre ale UE, iar evoluțiile politico-economice – de interes pentru partenerii noștri. 

Unul dintre cele mai emoționante momente în relația noastră cu Uniunea Europeană s-a întâmplat în 2014, când a fost liberalizat regimul de vize cu statele din UE. De atunci, cu pașapoartele noastre albastre, apoi devenite vișinii, putem călători liber pentru o perioadă de 90 de zile oriunde în Uniunea Europeană. Interminabilele cozi la ambasadele străine, teancurile de acte, orele petrecute pentru a obține o viză –  toate au rămas în trecut. 

La 10 ani de la acel moment istoric, se estimează că peste 2,5 milioane de cetățeni ai Republicii Moldova au beneficiat de oportunitatea de a vizita o țară europeană și de a gusta din libertățile pe care le oferă Uniunea Europeană. 

La fel în 2014, a fost semnat și Acordul de Asociere. În acest mod, cooperarea noastră a trecut la un nivel politic și economic mai avansat. Acordul de Asociere include și Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), care a însemnat tarife reduse la importuri și exporturi, proceduri vamale mai rapide și comerț mai intens – prin adoptarea normelor legislative și a standardelor europene. În prezent, suntem în proces de implementare a prevederilor Acordului de Asociere, conform unei agende setate pentru perioada 2021-2027.

La 21 mai curent, la Bruxelles a avut loc al 8-lea Consiliu de Asociere Moldova – UE. Această reuniune pune în lumină evoluțiile din procesul de aderare, în special progresele reformelor de la Chișinău, precum și aspectele ce țin de cooperarea economică, cea din domeniul energiei, dar și schimbul valoros de opinii cu privire la subiectele de importanță globală.

Uniunea Europeană și statele ei membre au susținut constant, în diferite formate, R. Moldova și aspirațiile noastre spre reforme calitative și dezvoltare. Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că în trecutul mai puțin îndepărtat au existat și perioade mai puțin optimiste, condiționate de regresul democratic de la Chișinău. În pofida dificultăților, astăzi, Republica Moldova se afirmă drept un partener sincer și de încredere al Uniunii Europene. Suntem acel vecin care a devenit aproape parte integrantă din familie. 

Când Cum ne integrăm în Uniunea Europeană?

Pe 3 martie 2022, președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, prim-ministra Natalia Gavrilița și președintele Parlamentului, Igor Grosu, au semnat cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Într-un moment de cumpănă, în primele zile ale agresiunii pe scară largă a Federației Ruse în Ucraina, această decizie a însemnat asumarea responsabilității pentru reforme, dezvoltare și un viitor al păcii pentru țara noastră. A fost primul din cei 10 pași pe care Republica Moldova îi va face pentru aderarea la UE, conform Ministerului Afacerilor Externe.

Luând act de aplicarea pentru aderare, pe 11 și 19 aprilie 2022, am recepționat un  chestionar complex, format din două părți, care cuprindea întrebări privind situația curentă a Republicii Moldova. Chestionarul încerca o radiografiere succintă a nivelului de pregătire pentru aderare. Completarea lui a necesitat eforturi majore din partea funcționarilor noștri, după cum a declarat în nenumărate rânduri ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene din acea perioadă, Nicu Popescu. Răspunsurile noastre au fost transmise în timp record la Bruxelles – pe 22 aprilie și 12 mai 2022. Dorindu-se a fi complete și cât mai calitative, ele trebuiau să demonstreze intențiile serioase ale Republicii Moldova și determinarea noastră crescândă de a urma pașii 2 și 3/10.

În baza chestionarului, în iunie 2022, Comisia Europeană a emis un aviz prin care a recomandat Consiliului acordarea statutului de țară candidată pentru aderare Republicii Moldova, însă cu unele precondiții (pasul 4/10!). Este vorba de cele 9 recomandări ale Comisiei, care au ținut de: reforma justiției, cadrul electoral, combaterea corupției, deoligarhizare, combaterea criminalității organizate și a spălării banilor, reforma administrației publice, managementul finanțelor publice, implicarea societății civile și drepturile omului.

A urmat apoi o decizie istorică – Consiliul European decide să acorde Republicii Moldova statutul de țară candidată pentru aderare la Uniunea Europeană la 23 iunie 2022. Cei 27 de șefi de state și de guverne au decis unanim că Republica Moldova are o perspectivă reală de integrare în Uniunea Europeană, marcând astfel o nouă etapă în evoluția relațiilor noastre și parcurgerea pasului 5/10. Suntem la jumătate de drum!

În fiecare an, Comisia Europeană elaborează Pachetul de Extindere – un document prin care se examinează progresul statelor candidate și cât de pregătite sunt pentru aderare. În noiembrie 2023, Comisia a estimat pentru prima dată și gradul de pregătire al Republicii Moldova, alături de alte state candidate. Astfel, s-a recomandat Consiliului European deschiderea negocierilor de aderare cu Moldova. În raport se arată și că 6/9 recomandări au fost complet îndeplinite, iar 3 – reforma justiției, deoligarhizarea și combaterea corupției, urmând a fi realizate până în martie, 2024. 

La Consiliul European din 14 decembrie 2023, liderii Uniunii Europene decid să deschidă negocierile de aderare cu Republica Moldova. În perioada negocierilor, Republica Moldova urmează să implementeze acquis-ul comunitar, adică toată legislația UE, organizată în 33+2 capitole de politici, grupate în 6 clustere sau grupuri tematice: 

1. Valori fundamentale; 2. Piața internă; 3. Competitivitate și creștere incluzivă; 4. Agendă  verde și conectivitate sustenabilă; 5. Resurse naturale, agricultură și coeziune; 6. Relații externe.

Prima etapă a negocierilor de aderare este procesul de screening. Screeningul este format din două părți: sesiunile explicative și sesiunile bilaterale. Republica Moldova a încheiat deja partea sesiunilor explicative prin care funcționarii din Moldova, în format fizic și on-line, s-au reunit cu cei de la Comisia Europeană, care ne-au explicat acquis-ul UE pentru fiecare capitol de negociere. Reprezentanții Republicii Moldova au avut posibilitatea să adreseze întrebări și să clarifice detaliile privind legislația UE. A doua etapă a screeningului, sesiunile bilaterale, vor consta în prezentarea de către autoritățile Republicii Moldova a nivelului de adoptare a legislației UE. 

În ultimul său raport către Comitetul Reprezentanților Permanenți ai statelor membre ale UE, Comisia Europeană evaluează drept îndeplinite și ultimele 3 din cele 9 recomandări inițiale pentru Republica Moldova. 

Următorul pas pe care Republica Moldova îl va parcurge se referă la adoptarea cadrului de negocieri și organizarea Conferinței Interguvernamentale, un moment solemn prin care se oficializează deschiderea negocierilor. Recent, 12 state membre ale UE au înaintat o scrisoare Președinției Belgiei, prin care solicită adoptarea cadrului de negociere cu Republica Moldova și Ucraina, precum și convocarea conferinței interguvernamentale până la finele lunii iunie. 

Rămânem cu ochii pe capitalele europene, în așteptarea prilejului de a celebra un nou pas al Moldovei spre UE.

Alexandrina Garuța, Tinerii de Gardă