Principală  —  IMPORTANTE   —   Detalii despre firma care a…

Detalii despre firma care a câștigat concursul de privatizare al Air Moldova

Compania Civil Aviation Group S.R.L a fost desemnată câștigătoare a concursului comercial de privatizare al companiei aeriene „Air Moldova”. Valoarea tranzacției de vânzare–cumpărare depășește suma de 1,2 miliarde de lei, dintre care 50 de milioane de lei au fost transferați la bugetul de stat, restul sumei reprezintă datoriile companiei Air Moldova, care investitorul s-a obligat să le achite. Cumpărătorul și-a asumat și obligația soluționării problemelor de operare și de dezvoltare a Companiei.

Cine sunt acționarii Civil Aviation Group SRL

Compania Civil Aviation Group SRL a fost fondată pe 23 august 2018 de către un grup de investitori între care cota cea mai mare (49%) este deținuta de Blue Air, o companie română de aviație privată, de tip hybrid, cu sediul în București. Baza principală a companiei este Aeroportul Internațional Henri Coandă (OTP), principalul aeroport al Bucureștiului. Blue Air este una dintre cele mai importante companii de pe piața avia românească, care deținând 30 de nave de tip Boeing, în prezent, acoperă 80 de destinații.

Asociați ai Companiei Civil Aviation Group SRL sunt și două persoane fizice, cetățeni ai Republicii Moldova, care dețin câte 25.5% dintre acțiuni. Pe 30 august, Ianovici și Melnik, împreună cu Air Global Group Lip au mai fondat o companie – Air Jet Company.

Unul dintre acționari este Serghei Melnik, fost candidat la funcția de guvernator, expert financiar și președinte al unei companii de consultanță din SUA. În anul 1994 Serghei Melnik a avut stagii de practică la Ministerul Afacerilor Externe de la Chișinău, Curtea Supremă de Justiție ș.a, iar ulterior a activat timp de un an în calitate de jurist la banca comercială „Intreprizbanca” (Chișinău, Moldova). Între 1998 – 2000 a fost analist financiar la International Media Solutions (Florida, SUA). Din 2004 până în prezent este președintele companiei de consultanță Wolf Blitz Corporation.

Celălalt asociat este Andrei Ianovici, care potrivit Agenției Proprietăți Publice este coproprietar al Companiei aeriene AMS Airlines Air Charter (Georgia). Pe profilul său de Linkedin, Ianovici a publicat că lucrează în calitate de manager de securitate la AMS Airlines Air Charter. În perioada 2011-2013 acesta a fost director de operațiuni aeriene la Aquiline International Corp Ltd.

Administratorul Civil Aviation Group SRL este Dzintars Pomers, fost președinte și CEO al Aeroportului Internațional din Riga. Acesta a mai deținut anterior funcții la Ministerul Transporturilor din Letonia.

Potrivit unui comunicat al Agenției Proprietăți Publice, câștigătorul concursului și-a asumat obligația dezvoltării infrastructurii Companiei Air Moldova, extinderea rețelei de rute a companiei aeriene, sporirea fluxului de pasageri pe principalele direcții existente, operate de Compania aeriană Air Moldova, modernizarea și mărirea flotei, a personalului aeronautic, precum și a piloților şi echipajelor de cabină.

Conform Strategiei de dezvoltare a Companiei Air Moldova, „Civil Aviation Group” S.R.L. urmează să lanseze 7 rute noi până la finele anului 2019 şi 4 rute noi în 2020. În 2021 este preconizată deschiderea zborurilor pe distanțe lungi către SUA, Canada, China şi zborurilor pe distanțe medii. În plus, este planificată creșterea frecvențelor pe o serie de destinații existente.

„În scopul asigurării operării non-stop pe toată rețeaua de destinații, ținând cont de fluxul de pasageri în creștere, numărul de aeronave operate se va mări treptat, astfel încât către anul 2021 flota Companiei AIR-Moldova va număra 14 aeronave. Flota va urmări o modernizare, de tip dual, compus din aeronave Airbus A320/A319 şi Embraer E-190”, precizează Agenția Proprietăți Publice.

Pentru formarea și pregătirea periodică a personalului, până în anul 2023, cumpărătorul și-a propus alocarea mijloacelor financiare în sumă de circa 3,5 milioane euro.

Expunerea la privatizare a întreprinderii de stat Air Moldova a fost determinată de necesitatea salvgardării companiei aeriene și evitarea falimentului acesteia. În ultimii ani, rezultatele activității acesteia denotă un declin continuu, înregistrând în anul 2015 pierderi în mărime de 227 mil lei, în anul 2016 – profit în mărime de 8,54 mil lei, în anul 2017 pierderi în mărime de 190,4 mil lei. În primul semestru al anului 2018 datoriile întreprinderii constituiau 1,283 miliarde lei, fiind în creștere cu 169 mil lei, față de începutul anului de gestiune, iar rezultatul exercițiului financiar din primul semestru este negativ, estimându-se la 160 mil lei, la aceasta adăugându-se pierderile din anii precedenți.