Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   (doc) Varianta finală a proiectului…

(doc) Varianta finală a proiectului de lege privind sistemul mixt: ce a recomandat Comisia de la Veneția și ce au decis deputații

Varianta finală a proiectului de lege privind schimbarea sistemului electoral în unul mixt a fost plasată în dimineața zilei de 19 iulie pe pagina oficială a Parlamentului. Documentul urmează a fi discutat, în format larg, în cadrul ședinței Comisiei juridice, numiri și imunități de la ora 16.00, iar mai mulți actori politici spun că mâine, 20 iulie, proiectul ar putea fi votat în lectură finală de către deputați. 

Într-un comunicat de presă al Parlamentului de stipulează că Proiectul de lege a fost modificat conform recomandărilor Comisiei de la Veneția, iar astăzi, Comisia juridică finalizează dezbaterile la acest subiect.

Redacția finală a proiectului de lege prevede că va exista o circumscripție națională pe care vor fi aleși 50 de deputați pe baza votului proporțional pe liste de partid și 51 de circumscripții uninominale care vor cuprinde între 55000 și 60000 de alegători cu drept de vot, din fiecare fiind ales câte un parlamentar.

Trasarea hotarelor circumscripțiilor uninominale va fi făcută de către o Comisie specială independentă, componența căreia va fi stabilită prin hotărâre de Guvern și din care vor face parte obligatoriu reprezentanții:
– Comisiei Electorale Centrale;
– Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului R. Moldova;
– Președinției R. Moldova;
– Partidelor politice parlamentare;
– partidelor politice extraparlamentare care au participat la alegerile generale
din ultimii patru ani și au obținut peste 2% din voturi valabil exprimate (cumulativ);
– Adunării Populare a Găgăuziei;
– asociațiilor altor minorităților naționale;
– autorităților publice locale;
– Biroului pentru Relații cu Diaspora;
– societății civile relevante;
– mediului academic din domeniu inclusiv geografi și sociologi.

Legiuitorii stipulează că informația despre circumscripțiile electorale va fi publicată în Monitorul Oficial cu 1 an înainte de alegeri.

Circumscripțiile uninominale de pe teritoriul țării vor fi formate în baza criteriilor teritorial-demografice. Respectiv, fiecare circumscripție va număra între 55 000 și 60 000 de alegători cu drept de vot, iar diferența dintre dimensiunile acestora nu va trebui să depășească 10%. Baza de calcul pentru formarea circumscripţiilor uninominale va constitui numărul alegătorilor înscriși în listele electorale la fiecare secție de votare de la ultimele alegeri naţionale.

Circumscripţia uninominală va fi constituită din localităţile unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi, sau, în scopul unei organizări mai optimale, diferitor unităţi. Localitățile care numără mai mult de 60 de mii de alegători vor fi divizate.

Totodată, se precizează că circumscripțiile electorale uninominale în care locuiesc compact minoritățile
naționale vor fi constituite „luând în calcul interesele acestora și hotarele unităților administrativ teritoriale respective”.

„Circumscripțiile electorale uninominale constituite pe teritoriul U.T.A. Găgăuzia vor fi constituite în așa fel încît să nu depășească hotarele administrative ale autonomiei, și totodată aceste circumscripții nu vor putea fi completate cu localități din afara autonomiei luând în considerare riscul diluării minorității naționale”.

Circumscripții peste hotarele țării vor fi constituite în baza mai multor criterii:

  1. informațiile deținute de către oficiile consulare și misiunile diplomatice ale
    R. Moldova din țările gazdă;
  2. informațiile deținute de către autoritățile publice centrale, inclusiv datele
    statistice oficiale relevante;
  3. informațiile obținute în rezultatul înregistrării prealabile a cetățenilor aflați
    în străinătate, conform procedurii stabilite printr-un regulament aprobat de Comisia
    Electorală Centrală;
  4. numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent;
  5. alte date relevante, obținute de autoritățile publice centrale, inclusiv, la
    solicitare, și din partea autorităților statului gazdă, în condițiile legii;
  6. la stabilirea hotarelor circumscripțiilor peste hotare, Comisia va acționa în
    confomritate cu regulamentul aprobat de Guvern și va ține cont de zonele
    geografice relevante, precum: Țările UE, Norvegia, Islanda, Eleveția, Lichtenstein,
    San Marino, țările non UE din Europa de Sud-Est, Turcia și Israel; Țările CSI,
    Ucraina, Georgia, Asia, Orientul mijlociu; America de Nord, America de Sud,
    Africa, Australia, Noua Zeelandă), luând în calcul hotarele statelor care nu vor putea
    fi intersectate pe interior.

Drept soluție pentru cerința stipulată de experții Comisiei de la Veneția privind finanțarea transparentă a candidaților și pentru integritatea acestora, deputații au propus semnarea obligatorie de către candidatul la alegeri a unui certificatul de integritate.

Documentul propune micșorarea plafonului de contribuție financiară a candidaților până la 50 de salarii medii pentru persoanele fizice și 100 de salarii medii pentru persoanele juridice. La această oră, persoanele fizice pot dona 200 salarii medii, iar cele juridice – 400.

Autorii proiectul spun că pentru promovarea femeilor în politică, conform angajamentelor internaționale ale Moldovei și a recomandărilor Comisiei de la Veneția, partidele care vor menține cota existentă de 40% și pentru circumscripțiile uninominale vor beneficia de un spor financiar bugetar de cel puțin 10%, care, conform unui coeficient va crește cu fiecare candidat femei ajunsă în Parlament.

De asemenea, se propune reducerea în jumătate a numărului de semnături necesare pentru înregistrarea unei candidate în raport cu un candidat.