Ce avere declară deputatul care a legalizat benzinăriile duty-free
Are casă, terenuri, mașină și salariu de deputat. Este vorba de Vladimir Cernat, alesul poporului care a legalizat benzinăriile duty-free printr-un amendament introdus la Codul Fiscal, care a fost votat de deputați și promulgat de președintele Igor Dodon, fără a-i analiza esența.
Înainte de a ajunge în Parlament, Cernat declara că în anii 2012-2013 a avut un venit de circa 31 de mii de lei din funcția de administrator al firmei „CristSand Com”, în cadrul căreia figurează și ca fondator. O altă sursă de venit a deputatului au fost circa 10 mii de lei pe care i-a obținut din activitatea de consilier raional. Potrivit unor simple calcule, Vladimir Cernat ar fi avut în perioada 2012-2013 un venit lunar de circa 1 700 de lei.
În declarația depusă la Comisia Electorală Centrală pentru anii 2013-2014, Cernat declara că a avut un venit de circa 17 mii de lei din funcția de administrator, la care se mai adaugă încă trei mii de lei, obținuți din alte surse.
Vladimir Cernat a ajuns în Parlament cu Partidul Liberal, părăsind formaţiunea lui Ghimpu în aprilie 2017. În declarația pentru 2014, deputatul a trecut două terenuri agricole, două terenuri intravilane, dar și o casă de 135 m2, pe care a dobândit-o în 2007 și a cărei valoare cadastrală este de circa 359 de mii de lei. Noul deputat era proprietar a trei automobile: o Dacia Logan procurată cu 124 de mii de lei, un Mercedes 312D și un Hyundai Santa Fe, a căror valoare nu a fost declarată. Demnitarul mai avrea și un credit de 181 mii de lei, contractat în 2012 cu rata dobânzii de 13% şi scadent în 2022.
Veniturile lui Cernat au început însă să crească odată cu începerea activității de deputat, funcție pentru care a ridicat în 2015 un salariu de aproape 120 de mii de lei, adică circa 10 mii de lei lunar.
Din primul an de activitatea la Parlament, salariul lui Cernat a crescut în fiecare an, astfel încât în 2017 deputatul a ridicat un salariu de circa 237 de mii de lei. O altă schimbare față de declarațiile anterioare o reprezintă numărul de mașini pe care le deține. Deși la intrarea în funcție deținea trei automobile, între timp numărul acestora s-a micșorat până la unu. Dacia Logan pe care Cernat a procurat-o cu 124 de mii de lei, a fost vândută cu 15 mii de lei, iar Mercedesul, a căruia valoare deputatul nu a declarat-o, a fost vându cu 10 mii de lei.
ZdG a scris că benzinăriile duty-free au devenit lege în R. Moldova în urma unui concurs de circumstanţe dubioase. Amendamentul care a facilitat modificarea legislaţiei a fost propus de deputatul „neafiliat” Vladimir Cernat, fiind votat în lipsa unei expertize anticorupţie, în lipsa dezbaterilor în plenul Parlamentului şi în lipsa unui aviz pozitiv al Guvernului. Ca tabloul să fie complet, legea a fost promulgată de preşedintele Igor Dodon fără ca acesta să-i cunoască esenţa. La două săptămâni după ce şi-a pus semnătura peste legalizarea business-ului cu produse petroliere în regim duty-free, Igor Dodon le spunea jurnaliştilor că acesta „e un subiect foarte suspect pentru că ar da posibilitate de contrabandă. Eu proiectul încă nu l-am văzut. Îl vom examina şi vom lua decizia”, declara preşedintele, după ce… îl semnase deja. Între timp, înainte de votul din Parlament, principalul promotor al benzinăriilor duty-free, Ilan Şor, controversatul primar de Orhei, pregătea, prin intermediul companiilor pe care le deţine, terenul pentru lansarea afacerii.