Datoria de stat față de Gazprom, o minciună: „Este declarația privată a cetățeanului Dodon”
Datoria de 6,5 miliarde USD pentru gazele naturale nu este una de stat, ci aparține MoldovaGaz, companie-fiică a concernului rus Gazprom, singurul furnizor de gaze al R. Moldova. Respectiv, declarația președintelui Igor Dodon la Moscova, precum că datoria din dreapta Nistrului (circa $500 mil) și cea din stânga Nistrului( $6 mlrd) „este datoria totală a Moldovei”, nu are suport juridic. Mai mult, experții economici susțin că președintele nu are competențe de a purta negocieri cu Gazprom, iar discuțiile despre datorii, semnarea contractelor și stabilirea tarifelor țin, în exclusivitate de Comisia interguvernamentală moldo-rusă pentru colaborare economică, prezidată de ministrul Economiei, Octavian Calmâc. De cealaltă partă, toate afirmațiile făcute de șeful statului după întâlnirea cu reprezentanții Gazprom trebuie interpretate drept declarații private ale cetățeanului Igor Dodon, afirmă experții în domeniu.
„Există o comisie interguvernamentală moldo-rusă, care este prezidată din partea noastră de dl Calmâc, iar de partea cealaltă, de dl Rogozin (vicepremier al F. Ruse și reprezentant special al lui V. Putin pentru regiunea transnistreană – n.r.). Unul dintre subiectele discutate în cadrul Comisiei interguvernamentale este și cel referitor la aprovizionarea cu gaze. În plus, mai există consultări între Ministerul economiei și Gazprom. Discutarea prețurilor, tarifelor ține de competența ministrului Calmâc, a Comisiei interguvernamentale mixte, de Ministerul Economiei și nicidecum, de președinte. Altă întrebare ține nemijlocit de instituții și structuri tehnice. Nu există o datorie de stat, așa cum invocă președintele. Este datoria unui agent economic, nu se referă la datoria R. Moldova. Este datoria „Moldovagaz”, care este companie-fiică a Gazpromului. Nu este vorba despre datoria de stat a R. Moldova. Datoria de șase miliarde nu are nicio legătură directă cu R. Moldova. Asta deja ține de alte aspecte”, explică Gheorghe Bălan, viceprim-ministru pentru Reintegrare.
Întrebat dacă președintele poate decide ca datoria regiunii tranistrene să fie transformată în datorie de stat a R. Moldova și dacă poate președintele să facă declarații în acest sens, viceprim-ministrul pentru reintegrare, afirmă că „președintele poate să facă orice declarație”.
„Nu este responsabilitatea și competența lui (președintelui – n.r.) să discute despre datorii și semnarea contractelor, tarife sau altceva. Aici au fost și comentarii suficiente din partea Ministerului Economiei. Nu ține de prerogativele dlui președinte”, susține Gheorghe Bălan.
Afirmații în acest sens face și expertul economic, directorul Institutului Economiei de Piață, Roman Chirca.
„Este declarația privată a cetățeanului Dodon, pentru că în calitate de președinte el nu are prerogativa să facă astfel de declarații sau să poarte careva negocieri. În orice caz, toate discuțiile se duc la nivelul Ministerului Economiei și reprezentanților MoldovaGaz. Dacă se lanseasă în așa întrevederi o face pe cont propriu, nu are mandat oficial de a purta și a reprezenta R. Moldova în acest sens”, declară expertul economic.
În cadrul emisiunii „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova, ministrul Economiei Octavian Calmâc a declarat că datoria nu cade pe umerii cetățenilor R. Moldova sau a Guvernului, deoarece aceasta vizează acționarul MoldovaGaz și activele acestuia.
„Nu o să intru în polemici la subiectul acesta dar vreau să spun că din punct de vedere juridic este o datorie privată a MoldovaGaz în fața Gazprom. În același timp Gazprom este cel mai mare acționar la MoldovaGAZ. Știu cu certitudine că din 2009 încoace, evidența datoriei se duce, atât pe malul drept cât și pe malul stâng, separat, și ea este evidențiată. Avem și noi o datorie de peste 500 de milioane de dolari. Suntem în negocieri cu Gazprom și acum un an jumate am făcut o ofertă de depășire a acestei situații iar săptămâna viitoare colegul meu merge la Moscova să continuie discuțiile vis-a-vis de această problemă. Avem un instrument de renegociere a datoriei printr-un instrument financiar oferit de Banca Mondială”, a declarat ministrul Economiei.
Altfel spus, a explicat Gheorghe Bălan, viceprim-ministru pentru Reintegrare, MoldovaGaz este un agent economic care, în mod normal, trebuie să ia datoriile de pe companii sau de pe persoane fizice, care achită sau nu achită facturile. Gheorghe Bălan, susține că Igor Dodon a exercitat mandatul de ministru al Economiei și cunoaște acest lucru.
Expertul economic, Roman Chirca afirmă că ține de responsabilitatea Gazpromului de a-și recupera mijloacele financiare, deoarece a acceptat ca gazul consumat de cetățenii din regiunea tranistreană să nu fie achitat. Acesta mai spune că a existat un Memorandum prin care Gazprom a recunoscut că miliardele de la MoldovaGaz nu reprezintă o datorie de stat.
La 30 decembrie 2016, contractul de furnizare al gazelor naturale cu „Gazprom” a fost prelungit pentru trei ani, valabil până la 31 decembrie 2019. Documentele semnate stipulează că pe toată perioada valabilității contractelor se va aplica aceeași formulă europeană de stabilire a prețurilor de achiziție la gazele naturale pentru consumatorii din Republica Moldova, formulă bazată pe valoarea medie aritmetică a prețului de vânzare a gazelor naturale de către SAP „Gazprom” în ţările europene şi cotațiile prețurilor la produsele petroliere.
Roman Chirca s-a pronunțat asupra relațiilor actuale cu Gazprom.
„În acest moment este o stiuație perpetură, de extindere pentru încă trei ani a contractului, lucru care continuă de vreo patru-cinci ani. S-au purtat unele discuții și negocieri. Ceea ce s-a strecurat în presă este că partea rusă a înercat să revadă coșul energetic în baza căruia să fie stabilit tariful care este dezavantajos pentru R. Moldova. În plus, deoarece nu există un alt contract, reprezintă o tentativă a F. Ruse de a aplica principiul „ia sau plătește”. Acest lucru înseamnă contractarea unui volum fix de gaze, iar dacă R. Moldova consumă mai puțin, diferența neconsumată oricum o achită Gazpromului. Este o politică foarte agresivă. De mai multe ori această propunere s-a vehiculat ca una din opțiuni. De obicei, F. Rusă vine cu proiecte de contracte pentru R. Moldova, care conțin foarte multe capcane și mine subacvatice, care sunt fie sub forma, ia sau achită, fie prin modificarea, manipularea coșului energetic pentru o perioadă anterioară, când costul la petrol era înalt. Lucru, iarăși, neadecvat, pentru că la acest nivel R. Moldova a achitat deja în trecut gazul la acel nivel. Ori, noi putem vorbi despre un coș energetic raportat la situația curentă pe piața energetică internațională”, a explicat Roman Chirca pentru ZdG.
La Moscova, Dodon a mai declarat că la Chişinău se examinează variantele posibile pentru achitarea datoriei faţă de Gazprom.
„Avem anumite idei cum să ieşim din această situaţie. Datoria din dreapta Nistrului este de circa $500 mil., iar din stânga Nistrului – de circa $6 mlrd. Trebuie să înţelegem că toată această datorie – de peste $6,5 mlrd. – este datoria totală a Moldovei”, a declarat Igor Dodon, care mai susține că Gazprom nu împarte datoria în cea a regiunii transnistrene şi cea a Moldovei.