Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   R. Moldova, suspendată sau nu…

R. Moldova, suspendată sau nu din sistemul Carte Verde?

În această săptămână se decide soarta R. Moldova în sistemul Carte Verde. Marţi, 18 august, s-a întrunit în şedinţă Comitetul de monitorizare al Consiliului Birourilor Carte Verde cu sediul la Bruxelles, care, va veni cu propuneri şi sugestii, pe care le va prezenta Comitetului de management al Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Acesta, la rândul său, urmează şi el să convoace o şedinţă la care să formuleze concluzii şi decizii faţă de calitatea de membru a R. Moldova în acest sistem: să păstreze intactă hotărârea Adunării Generale de a suspenda Moldova din sistem, decizie luată în mai curent în oraşul polonez Sopot, sau să ia alte decizii.

R. Moldova este acum, oficial, suspendată din sistemul Carte Verde începând cu 1 octombrie 2015. Cei care vor avea de suferit sunt şoferii care circulă în ţările Uniunii Europene (UE). Aceştia vor fi nevoiţi să achiziţioneze o poliţă de asigurare la frontieră, care costă practic de trei ori mai scump decât o „Carte Verde” procurată de la companiile de asigurare din R. Moldova.

Şoferii vor plăti mai mult la ieşirea din ţară

„Carte Verde” este un sistem internaţional de asigurare a răspunderii civile faţă de terţele persoane în ţara de şedere, ce asigură protecţia părţilor vătămate păgubite în accidentele rutiere. Acum, cetăţenii R. Moldova care călătoresc cu maşina proprie în ţările UE plătesc, pentru un autoturism cu o capacitate de maximum 9 locuri, 82 de euro pe lună şi aproximativ 400 de euro pe an. Dacă din 1 octombrie 2015, ţara noastră va fi suspendată din sistemul „Carte Verde”, şoferii vor fi nevoiţi să-şi procure, atunci când ajung în UE, o asigurare de frontieră.

Potrivit site-ului specializat în asigurări, www.xprimm.md, asigurarea de frontieră are ca scop acoperirea prin asigurare a riscurilor de răspundere civilă pentru autovehiculele care nu aparţin unui stat din Spaţiul Economic European, inclusiv Elveţia. Prin urmare, şoferii moldoveni, la intrarea pe teritoriul României sau al unui alt stat din Spaţiul Economic European şi Elveţia, vor cumpăra o asigurare de frontieră la data intrării autovehiculului în ţară, pentru o perioadă de 30 de zile (nu se poate cumpăra pentru un termen mai mic de 30 de zile). Pentru autovehiculele care staţionează pe o perioadă mai mare decât cele 30 de zile, asigurarea de frontieră se poate prelungi pe noi perioade de câte 30 de zile. Pentru autoturisme cu până la 9 locuri, asigurarea de frontieră emisă de Biroul Asiguratorilor Auto din România costă 150 de euro pe lună. Pentru celelalte vehicule preţul este de 400 euro/lună, iar pentru remorci şi semiremorci, 100 euro/lună. Important este că asigurarea de frontieră se poate prelungi doar pe noi perioade de câte 30 de zile, iar prima de asigurare se calculează prin multiplicarea tarifelor de prime cu numărul de luni. Astfel, preţul asigurării de frontieră pentru un autoturism de până la 9 locuri pentru 2 luni va fi de 300 de euro, respectiv, pentru 3 luni – de 450 de euro.

BNAA a rămas fără bani în conturi

Precizăm că, decizia de a suspenda ţara noastră din sistemul Carte Verde începând cu data de 1 octombrie a fost decisă la sfârşitul lunii mai 2015, în cadrul Adunării Generale a Consiliului Birourilor „Carte Verde”. Până la această dată, instituţia poate reveni însă asupra deciziei. Cum a ajuns totuşi R. Moldova pe punctul de a fi exclusă din acest sistem? Într-un interviu pentru portalul specializat www.xprimm.md, Jean Zenners, preşedintele Consiliului Birourilor Carte Verde, a precizat că decizia de a suspenda Moldova din sistem este rezultatul neîndeplinirii principiilor de bază pe care este axată activitatea sistemului: protecţie, încredere, stabilitate financiară, gestionarea fraudelor şi a vehiculelor asigurate.

Contactat de ZdG, Mihai Manoli, directorul executiv al Biroului Naţional al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA) din R. Moldova, susţine că nu are dreptul să discute la acest subiect, precizând că ar fi un „simplu lucrător tehnic”, şi ne-a îndemnat să discutăm cu reprezentanţii Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF). Anterior, în presă, Manoli menţiona că Biroul a ajuns în această situaţie pentru că, înainte de a veni el la conducere, BNAA a fost prejudicat cu milioane de lei, astfel că, nu dispune de suma de bani necesară pentru a garanta posibilitatea de plată a daunelor. Or, la începutul acestui an, BNAA urma să depună 4,2 milioane de euro în conturile băncii centrale din Bruxelles, acolo unde se află oficiul central al Consiliului Birourilor „Carte Verde”, necesari pentru a garanta posibilitatea de plată a daunelor în caz de implicare a maşinilor asigurate în ţara noastră în accidente pe teritoriul UE. Din lipsa lor, banii nu au fost depuşi. Săptămâna trecută, premierul Valeriu Streleţ, după şedinţa Guvernului, a lansat ipoteza că Guvernul va expedia Biroului Internaţional a Asiguratorilor o scrisoare de garanţie prin care va asigura că BNAA îşi va onora obligaţiunile faţă de instituţia internaţională.

Decizia finală se ia în aceste zile

Solicitaţi de ZdG, reprezentanţii CNPF ne-au spus că, de fapt, BNAA ar trebui să facă claritate la acest subiect. Totuşi, într-un comunicat postat pe site-ul instituţiei, se menţionează că marţi, s-a întrunit în şedinţă Comitetul de monitorizare al Consiliului Birourilor Carte Verde, care va veni cu propuneri vis-a-vis de soarta R. Moldova în sistem. Până miercuri, la ora 15.00, nimeni din R. Moldova nu cunoştea decizia care a fost luată la Bruxelles. „La 18 august Comitetul de monitorizare al Consiliului Birourilor Carte Verde cu sediul la Bruxelles, în baza informaţiei pe care o deţine vis-a-vis de situaţia din R. Moldova, va veni cu propuneri şi sugestii, pe care le va prezenta Comitetului de management al Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Acesta, la rândul său, urmează şi el să convoace o şedinţă la care să formuleze concluzii şi decizii faţă de calitatea de membru a R. Moldova în Sistemul Internaţional „Carte Verde”: să păstreze intactă hotărârea Adunării Generale adoptată în mai curent în oraşul polonez Sopot sau să ia alte decizii. Oricum, subliniem că astăzi este prematur de a tiraja afirmaţia privind suspendarea statutului de membru în Sistemul Internaţional „Carte Verde” al R. Moldova până nu va fi aprobată şi făcută publică decizia oficială a Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Totodată, CNPF va ţine la curent publicul privind evoluţia evenimentelor şi va întreprinde toate măsurile aferente competenţei sale pentru a nu admite suspendarea ţării din Sistemul Internaţional „Carte Verde”.

La rândul său, Dinu Gherasim, preşedintele Consiliului de Administraţie al BNAA, susţine că, până în acest moment, R. Moldova este oficial suspendată din sistemul „Carte Verde”, suspendare care, dacă nu se va lua o altă decizie în aceste zile, va fi pusă în practică din 1 octombrie 2015.