Concesionarea Aeroportului Chişinău, suspendată de CC
La 10 septembrie, Curtea Constituţională (CC) a declarat admisibilă Sesizarea depusă de şapte parlamentari din grupul Hadârcă cu referire la controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 prin care a fost aprobată acţiunea de concesionare a activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora. Parlamentarii au solicitat Curţii să examineze de urgenţă Sesizarea.
Potricit CC, pentru a evita prejudiciile şi consecinţele negative iminente pentru securitatea economică sau financiară a statului, fără a prejudicia fondul cauzei, CC a dispus suspendarea acţiunii Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora, până la soluţionarea în fond a cauzei cu emiterea unei decizii sau hotărâri definitive.
Pe 9 septembrie, grupul parlamentar Hadârcă a depus o sesizare la CC prin care a solicitat “exercitarea controlului constituţionalităţii şi declararea ca fiind neconstituţională a Hotărârii Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 cu privire la aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora”. Semnatarii petiţiei consideră că adoptarea Hotărârii nr. 321 de către guvern este o depăşire vădită a atribuţiilor sale din postura de guvern demisionar. “Accentuăm importanţa majoră a subiectului asupra căruia a hotărât guvernul, rezultatul final fiind unul vădit contrar intereselor naţionale ale R. Moldova”.
La 29 mai, Guvernul a adoptat Hotărârea nr. 321 din 30 mai 2013 (menţionată în Monitorul Oficial ca fîind din data de 30 mai, deşi şedinţa Guvernului a avut loc pe 29 mai) şi a decis aprobarea concesionării activelor ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a condiţiilor concesionării acestora. Prin acea Hotărâre, Guvernul interimar a decis concesionarea pe un termen de 49 de ani a celui mai strategic obiect din domeniul transportului aerian al R. Moldova.
Grupul Hadârcă susţine în sesizarea sa că ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău”, fiind singurul aeroport funcţional pe care îl deţine R. Moldova, reprezintă un subiect de interes public naţional. Această decizie are efecte majore pe termen mediu şi lung asupra politicilor economice şi sociale ale viitoarelor guverne din următorii 49 de ani. Practic, decizia respectivă nu doar influenţează, dar şi condiţionează în fapt politicile Guvernului R. Moldova într-un domeniu strategic a cărui importanţă creşte continuu – aviaţia civilă pe o perioada de 49 de ani.
“Cel mai evident efect pe termen lung asupra politicii viitoarelor Guverne îl au obligaţiile de ordin financiar asumate în cadrul condiţiilor de concesionare a ÎS “Aeroportul Internaţional Chişinău”. Or, este vorba de neîncasarea la bugetul de stat a unor sume uriaşe, de ordinul miliardelor de lei, fapt care influenţează puternic politicile Guvernului investit după aprobarea acestei decizii, dar şi a tuturor guvernelor în viitorii 49 de ani”, se arată în Sesizarea depusă de parlamentarii reformatori, prin care încearcă să convingă Curtea că Hotărârea de Guvern din 29 mai 2013 este neconstituţională.
Amintim că Guvernul a dat Aeroportul Internaţional Chişinău spre concesionare pe o perioadă de 49 de ani unor firme din Rusia. Acestea urmează să transfere doar 1% din venitul realizat de întreprinderea concesională şi să efectueze investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.
RdG