Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   "Glorinal" dă chei în apartamente…

„Glorinal” dă chei în apartamente cu mucegai

După ce achită zeci de mii de euro pentru o locuinţă proaspăt ridicată de importante companii de construcţii, proprietarii primesc cheile, deschid şi găsesc numeroase probleme chiar din prag. Acesta este şi cazul locatarilor din blocul de pe str. Asachi, 71/1 din Chişinău. Acum câţiva ani, compania „Glorinal” a ridicat acolo un complex care s-a dovedit plin de defecte. Mai mult decât atât, pentru a se eschiva de la achitarea impozitelor, compania îşi însuşeşte sume mai mari decât acelea pe care le indică în contract, fapt pentru care reprezentanţii companiei ar putea fi traşi la răspundere.

Azi compania „Glorinal”, administrată de Vasile Chirică, proaspăt decorat cu Ordinul Republicii de preşedintele Vladimir Voronin, oferă apartamente la preţul de 700—900 de euro pentru 1m2. Garanţia pe care o oferă în schimb pentru locuinţele deloc ieftine este de doar un an. „Totul se verifică atunci când ţi se dă cheia de la apartament”, ne-au asigurat reprezentanţii companiei, care activează sub sloganul „Tradiţia de a construi o viaţă mai bună”.

„Viaţă bună” în apartamente proaste

Încă în 2003, Tatiana Benu a decis să îşi „construiască o viaţă mai bună” şi a încheiat un contract cu „Glorinal”. Potrivit actului, compania urma să îi vândă Tatianei Benu un apartament cu două odăi contra sumei de aproape 16 mii de dolari. Cu toate acestea, proprietara locuinţei a achitat acestei întreprinderi aproape 23 de mii de euro. Femeia acceptase tranzacţia cu încrederea că astfel va beneficia de o viaţă liniştită şi sigură într-un apartament modern (fiind şi vecina a trei familii cu numele Tarlev).

Problemele, însă, au început odată cu sosirea primului sezon rece. Locuinţa proaspăt mobilată începuse să prindă mucegai prin toate colţurile. În aceeaşi situaţie s-au   pomenit mai mulţi locatari din bloc. Între timp, şi sistemele de ventilare şi canalizare au demonstrat că nu fac faţă. „Dacă veţi intra pe rând în fiecare apartament, veţi vedea probleme peste tot”, afirmă Ana Vacaru-Vinogradov, locatară a etajului cinci. „Pe timp de iarnă, când se topeşte zăpada de la balconul vecinilor de la etajul şase, apa se scurge în apartamentul nostru. E din cauza geamurilor care au fost montate incorect”, mai spune femeia, care s-a stabilit pe Gheorghe Asachi, 71/1 acum doi ani. De atunci, arată ea, s-au deteriorat deja şi pereţii.

Irina Mogâldea zice că în apartamentul său poate respira doar miros de mucegai, clor sau chiar fum de ţigară de la vecini. „De plouă sau ninge, în camere mereu miroase a înălbitor cu clor. De ce? Pentru că sunt nevoită să „ucid” mucegaiul de pe pereţi cu chimicale”, spune femeia, adăugând că de patru ani, de când s-a stabilit pe această adresă, simte că locuieşte cu vecinii săi în acelaşi apartament. „Simt chiar şi mirosul de ţigară atunci când ei fumează”, mai spune ea.

Doarme cu ascensorul la cap

De ceva timp, în unul din subsolurile acestor blocuri a apărut o tipografie. „Din cauza lucrărilor de amenajare a subsolului în care a fost instalată tipografia, pe pereţii casei au apărut fisuri”, spune Ana Vacaru-Vinogradov. „Cei de la „Glorinal” au intrat în apartament de cinci ori şi priveau fisurile ca la muzeu. Mi-e frică că într-o zi tavanul îmi va cădea în cap”, mai spune femeia.

O altă problemă comună a celor de pe strada  Asachi, 71 sunt ţevile ruginite din subsolul casei.  Ana Vacaru-Vinogradov îşi aminteşte lunile de coşmar pe care le-a trăit  în această vară. „Se înfundaseră chiuvetele din întregul bloc. Am fost nevoită să car apă cu mâinile”, spune ea, argumentând că problema e şi mai gravă, după ce achiţi sume atât de mari şi ţi se promite o locuinţă modernă.

Pe lângă aceste probleme, locatarii care au apartamentele lângă ascensor, zi de zi şi noapte de noapte, suportă zgomotul produs de  acesta din cauza pereţilor foarte subţiri. Tatiana Benu este cea mai dezavantajată în acest sens, căci motorul liftului e situat chiar lângă peretele dormitorului ei. „De atunci de când funcţionează ascensorul, n-am mai dormit în linişte”, spune Tatiana Benu, care a acţionat compania „Glorinal” în judecată cu doi ani în urmă. Procesul însă nu a avansat prea mult. Instanţa de fond, Judecătoria Centru, încă n-a luat vreo decizie.

Când şi cum a semnat Modârcă?

Încă în vara anului 2004, când complexul a fost dat în exploatare, procesul-verbal de recepţie finală număra o listă de vreo cinci funcţionari publici din cadrul Primăriei Chişinău. Chiar şi avizul dat de Centrul de Medicină Preventivă nu remarcă niciun defect.

Abia în 2008, Inspecţia de Stat în Construcţii a depistat un şir de încălcări care ţin de amplasarea ascensorului sau altele, legate de reţeaua de apă şi canalizare.

Pentru că „imobilul a fost dat în folosinţă în stare necalitativă şi a fost înregistrat contrar cerinţelor Regulamentului de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor aferente”, tot în 2008, în aprilie, pe numele companiei „Glorinal” a fost pornit un dosar de  urmărire penală. La Procuratura mun. Chişinău am fost informaţi că dosarul „se află la expertiză”.

Chiar dacă Vlad Modârcă, arhitectul-şef al mun. Chişinău, a făcut parte din lista celor  cinci funcţionari publici care au participat la întocmirea procesului-verbal de recepţie finală, ulterior, prin diverse acte, acesta afirma că Direcţia generală arhitectură, urbanism şi relaţii funciare, pe care o conduce, nu a eliberat certificat de urbanism la reproiectarea blocului locativ din strada Gheorghe Asachi, nr. 71, cu 80 de apartamente, în bloc locativ cu 98 de apartamente.

Solicitat de Ziarul de Gardă să se pronunţe pe marginea acestor defecte din blocul cu pricina, Vlad Modârcă s-a arătat mirat de faptul că numele său figurează în unul din actele apărute în 2004.

Iar şeful  Direcţiei Autorizare şi Disciplină în Construcţii, Gheorghe Raileanu, spune că, chiar dacă a participat la întocmirea acelui proces-verbal, a atenţionat compania „Glorinal” de anumite neregularităţi.

„Glorinal” nu ştie

În ceea ce priveşte diferenţa dintre sumele pe care le-au achitat locatarii şi cele indicate în contracte, reprezentanţii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei al R. Moldova au reuşit să adune doar 30 de copii ale acestor acte, şi asta pentru că „locatarii nu au dorit să colaboreze”.

Deoarece locatarii au adus şi acuzaţii cu privire la utilizarea contabilităţii duble de către această companie, am solicitat comentariul Inspectoratului Fiscal (IF). Nicoleta Nemerenco, şefa Secţiei antifraudă fiscală din cadrul IF, ne-a spus că atunci când se încearcă eschivarea de la impozitare se achită mai mult decât prevede contractul. „Chiar dacă ţine de interesul ambelor părţi, de obicei, propunerea vine din partea întreprinderii”, spune ea. În schimbul adevăratei sume pe care au achitat-o, locatarii primesc „chitanţe”. „Chitanţele se dau doar pentru a duce contul contabilităţii interne a întreprinderilor. În caz de judecată, acestea nu sunt o dovadă”, mai spune reprezentanta Inspectoratului Fiscal.

În ciuda mai multor apelări ale locatarilor din strada Gheorghe Asachi la „Glorinal”, Natalia Chirică, reprezentanta companiei, afirmă că niciuna din persoanele stabilite acolo nu s-a adresat cu vreo reclamaţie. Mai mult decât atât, spune Natalia Chirică, compania are un departament întreg care se ocupă de astfel de plângeri. „Chiar dacă nu e vina „Glorinal”-ului, reprezentanţii companiei participă la reparaţia blocului”, ne-a asigurat ea. „Nu ştiu despre nicio problemă a celor din str. Asachi şi nu ştiu nici despre vreun dosar penal intentat pe numele companiei legat de vreo problemă din acea stradă”, mai spune ea. Tatiana Benu şi alţi locatari insistă, însă, că s-au adresat personal Nataliei Chirică. Tot aceasta de la urmă ne-a asigurat că este exclusă utilizarea contabilităţii duble, în timp ce locatarii prezintă contracte şi chitanţe în care sunt indicate sume diferite.

Anastasia NANI

Acest articol de investigaţie a fost iniţiat ca urmare a adresărilor făcute la linia fierbinte 
anticorupţie, tel. 92-79-79. Linia fierbinte este lansată în cadrul proiectului “Sensibilizarea 
populaţiei despre fenomenul corupţiei“, implementat de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei,
cu sprijinul financiar al Ambasadei Britanice la Chişinău.