Voturi insuficiente pentru a constata că Maia Sandu a încălcat legea când a vizitat un șantier în timpul campaniei. CEC va reexamina sesizarea PDCM
Comisia Electorală Centrală (CEC) urma să o atenționeze pe președinta Maia Sandu, candidată în cursa electorală pentru încă un mandat, să facă „o distincție clară în comunicarea publică”, inclusiv pe rețelele de socializare, între activitățile oficiale/de serviciu și cele de campanie electorală. Totuși, cu doar 4 voturi pentru, hotărârea nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi adoptată și subiectul urmează să fie examinat din nou.
Conform proiectului propus de vicepreședintele CEC Pavel Postica, autoritatea electorală a constatat că Sandu a încălcat prevederile potrivit cărora „publicitatea trebuie să fie identificată fără ca consumatorul de publicitate să dețină cunoştinţe speciale”. Fiind la prima abatere în cadrul campaniei electorale, șefa statului nu urma să fie sancționată.
Conform documentului care nu a fost adoptat, mesajul despre vizită ar fi trebuit să fie marcat drept publicitate. Totodată, CEC punctase asupra necesității de a „analiza suplimentar” oportunitatea utilizării imaginilor din timpul vizitelor oficiale și promovarea acestora de către funcționarii publici pe paginile personale de pe rețelele de socializare.
- Președinta CEC Angelica Caraman a propus excluderea din hotărâre a constatărilor și punctului din dispoziție privind încălcarea legii privind publicitatea. Propunerea a fost susținută doar de membra CEC Rita Lefter-Simașco și nu a trecut.
Concluziile au fost prezentate de CEC în cadrul ședinței de miercuri, 9 octombrie, în contextul admiterii parțiale a unei sesizări a Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei (PDCM) privind o postare a șefei statului, din 3 octombrie, despre o vizită întreprinsă la șantierul de construcție a podului peste râul Bîc și a pasajului peste calea ferată.
Codul electoral interzice candidaților să utilizeze resursele administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală.
Postica a declarat că CEC nu a putut să constate utilizarea de către Maia Sandu a unor „avantaje administrative” prin vizita efectuată, asfel nu a putut constatat utilizare de resurse administrative.
Comisia urma să sublineze că nu se poate stabili cu certitudine dacă această vizită este legată de exercitarea atribuțiilor sale de președinte al R. Moldova sau acțiune de promovare în calitate de concurent electoral.
„Se deduce că Maia Sandu, deși a fost prezentă și a participat la un eveniment public, nu a întreprins acțiuni ce pot fi calificate ca elemente de campanie electorală și de utilizare a resurselor administrative. Prin acțiunile și conduita sa, Maia Sandu, candidat la funcția de președinte, nu a întreprins în cadrul evenimentului acțiuni de agitație electorală pentru a-i determina pe alegători să- i dea votul.
Maia Sandu urmează să facă o delimitare clară între activitățile oficiale și cele de campanie electorală. În lipsa acestei distincții, există riscul ca acțiunile sale publice să fie percepute ca parte a campaniei electorale”, a relatat vicepreședintele CEC.
Comisia a mai constatat că pe pagina web oficială a Președinției R. Moldova și pe pagina oficială de Facebook a instituției, nu a fost publicată nicio informație cu privire la vizita șantierului de construcție a podului peste râul Bîc și a pasajului peste calea ferată, pe drumul național M1.
„Această lipsă de comunicare oficială este în disonanță cu opinia expusă în referință conform căreia vizita de serviciu ar fi fost planificată în luna iulie. În acest context Comisia subliniază importanța separării clare între activitățile oficiale și de serviciu ale președintelui și activitățile de campanie electorală”, a mai notat CEC.
Totuși, ZdG a observat că despre această vizită s-a scris și pe portalul electoral al Maiei Sandu.
PDCM a cerut CEC să constate încălcarea prevederilor:
- art. 54 alin. (6) lit. e) – utilizarea resurselor administrative
- art. 70 alin. (6) Cod electoral – Se interzice candidaților să utilizeze resursele administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor și a bunurilor publice în perioada electorală. Autoritățile/instituțiile publice și cele asimilate acestora nu pot transmite/acorda concurenților electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condiții de egalitate pentru toți concurenții electorali.
- pct. 66 subpunctul 5) din Regulamentul privind finanțarea grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale aprobat prin Hotărârea CEC nr. 1185/2023