Un microfon al diasporei: În conversație cu gazdele podcastului „Kompot”
Recent, patru tinere de la Asociația „Noroc Olanda” – Dorina Baltag, Ana-Maria Eftodi, Olga Bostan și Viorica Hagagg, au lansat „Kompot” – un podcast despre și pentru moldovenii plecați peste hotare. Prin acest proiect, gazdele podcastului încearcă să aducă în vizor nu doar probleme legate de diaspora și R. Moldova ci, mai ales, să vină cu posibile soluții pentru acestea.
Podcastul va putea fi ascultat curând și pe www.zdg.md, iar între timp, gazdele acestuia ne-au povestit despre cum a pornit totul și ce urmează.
– De la ce a pornit ideea unui podcast pentru și cu oameni din diaspora?
Dorina: „Noroc Olanda” este în primul rând despre oameni și comunitate, iar ideea unui podcast care să creeze o punte de legătură între oameni – diaspora, dar și cei de acasă, să faciliteze acel schimb de idei, cunoștințe și know-how-uri, ne-a surâs mai ales în an de pandemie, când distanțele dintre oameni deveneau tot mai mari.
Misiunea activităților „Noroc Olanda” a fost mereu de a oferi comunității de moldoveni de pretutindeni o platformă pentru a-și exprima opiniile, a lansa idei care vor duce la dezvoltarea țării și de a crea o comunitate, indiferent de țara în care locuim.
Olga, Ana Maria: În echipa noastră, sesiunile de brainstorming sunt la ordinea zilei. Ideea podcastului a fost una spontană, acceptată imediat în echipă, pentru că oferă un format versatil și accesibil de distribuire a informației și, în același timp, se aliniază armonios cu toate activitățile și scopurile comunității noastre. Este și un produs care devine tot mai popular în ultimul timp, datorită faptului că este o metodă extrem de comodă de a consuma și distribui informație.
– De ce această denumire – „Kompot”?
Dorina: Trebuie să recunosc că această denumire nu a cerut mult timp pentru branding, și s-a născut din contopirea dorului de Moldova, cu tendințele migraționiste a țării noastre. Compotul este posibil băutura mea preferată, care îmi aduce aminte de casă, de locuri și oameni dragi, o conexiune cu AND-ul meu. În același timp, cercetătoarea din mine întotdeauna făcea notițe la subsol despre teoria „melting pot” și „efectul pizza”, din studiile pe migrație. Pe scurt, teoria „melting pot” (topitului unui vas/ceaun, n.r.) susține că, la fel ca metalele topite împreună la căldură mare, topirea împreună a mai multor culturi va produce un nou material, unul care are o forță mare și alte avantaje combinate. Iar efectul pizza – este procesul de îmbrățișate mai amplă a elementelor culturii unei națiuni și apoi reimportare în cultura lor de origine. Așadar pentru mine, „Kompot” însumează și „melting pot”, și „efectul pizza”, când mă gândesc la moldoveni, Moldova, migrație.
Pentru gazdele podcastului, denumirea „Kompot” simbolizează diversitatea de idei și experiențe a moldovenilor, diversitatea mare de subiecte abordate și invitați, facilitarea unui schimb de idei și expertiză, conectarea moldovenilor oriunde s-ar afla. „Kompot” este despre autenticitatea și unicitatea celei mai importante resurse a țării – oamenii săi.
– Cine sunt/vor fi invitații acestui podcast? Ce teme ar urma să abordați?
Viorica: După ce Dorina și Ana-Maria au făcut o cercetare pe piața podcasturilor, s-a definit un model de podcast care ar corespunde cu misiunea organizației noastre, despre care am menționat anterior. Podcastul este conceptualizat să aibă mai multe emisiuni. Anul acesta pornim cu următoarele trei: „15 minute cu…”, „EDUshow” și „Oamenii Țării”, iar între seriile acestor emisiuni, noi, gazdele „Kompot”, ne vom întruni la discuții sincere pe subiecte sensibile așa cum le trăim, percepem și experimentăm noi.
Dorina: Prima emisiune a fost deja lansată și am început cu „15 minute cu…” – emisiune care include vorbitori invitați, care își vor împărtăși expertiza pe un domeniu predefinit legat de una dintre provocările cu care se confruntă Moldova. Scopul meu este să trecem dincolo de dezbaterea problemei și să ne concentrăm pe soluții. În 15 minute, nu poți explica multe pentru că problemele sunt complexe. Eu vreau să auzim diversitatea de soluții, pentru că despre probleme ne place să discutăm mult prea des. Iar apoi intenționez, în cadrul „Sofa Talks” – conversații live pe canapeaua virtuală a comunității, să pun în discuție, cu mai mulți invitați, aceste soluții.”
Olga: La „EDUshow” planificăm să discutăm nu doar despre educația formală și instituționalizată, dar și despre procesul de educație continuă, despre educația care nu se oferă în școli (ex. educație financiară, educație sexuală), dar și despre cum învățăm cum să învățăm” precizează Olga.
Ana-Maria: La „Oamenii Țării” vom oferi microfonul celor care vor să stea la povești cu o țară-ntreagă. Avem atât de multe personalități interesante, oameni cu istorii incredibile, oameni care au ce să povestească, cu mesaje puternice și povești care marchează.
– Cine face parte din echipa care muncește la acest podcast?
Ana-Maria: Eu sunt persoana „din spatele cortinei”, sunt responsabilă de identitatea vizuală a proiectului, editare audio și alte aspecte tehnice, dar și de dezvoltarea conceptuală, alături de Dorina. Mă regăsesc în ideea acestui podcast – un microfon al diasporei, fiind un nomad digital care s-a perindat prin lume și și-a mutat „cuibul” de vreo 7 ori în ultimii 8 ani, având ocazia să întâlnesc în calea mea o multitudine de oameni extraordinari, care merită să fie auziți și descoperiți.
Dorina: Eu sunt generatoarea de idei și mă bucur că am o echipă cu care suntem alineate în a crea produse interesante pentru comunitate. Îmi place foarte mult să conectez oamenii, după mai bine de 15 ani peste hotare în diferite țări pe glob – SUA, Polonia, Marea Britanie și Olanda, am cunoscut și am colaborat cu nenumărate persoane cu idei și inițiative pentru țară. Așa că utilizez rețeaua mea de contacte pentru a-i aduce la podcast, ca ulterior să crească fenomenul conectivității. Mai sunt și persoana care știe să întrebe anume întrebarea din spatele întrebării și să caute răspunsuri, iar în podcast și prin emisiuni se vor regăsi și aceste aspecte.
Dacă eu și Ana-Maria suntem co-producătoare, la buna implementare și realizare a podcastului participă Olga și Viorica, care asigură îmbunătățirea conținutului emisiunilor și promovarea acestora.
Olga activează în mediul universitar, în calitate de Junior Teaching Fellow, la Universitatea din Maastricht. Procesele migraționale definesc interesul său de cercetare și deși se simte ca peștele în apă în mediul academic, interacțiunea cu oamenii din comunitate conferă o semnificație deosebită activității sale.
Viorica activează în Olanda în calitate de jurist, în cadrul companiilor olandeze și multinaționale. În ultimii ani Viorica este interesată de protecția datelor și aspectul legal al blockchain-ului. Este mama a doi copii de 11 și 6 ani, iar de 8 ani dezvoltă activități de caritate pentru R. Moldova.
Olga: În ultimii 7 ani, am locuit în SUA, Canada, România și Olanda, iar această perindare prin lume mi-a dezvoltat nevoia de apartenență la o comunitate în care să mă pot regăsi. Spre marele meu noroc, această necesitate a fost suplinită de „Noroc, Olanda”.
Viorica: Am făcut cunoștință cu oameni foarte interesanți din diasporă, care au acumulat experiență valoroasă peste hotarele țării. Mă atrage idea împărtășirii experienței acestor oameni și creării punților de legătură dintre ei. „Kompot” este acea platformă unde putem face cunoștință cu oamenii noștri, care împărtășesc ideile lor și de care ar putea beneficia țara.
– În ce v-ați dori să crească această inițiativă/ ce planuri de viitor are echipa?
Dorina: La prima etapă, dorim să consolidăm cele trei emisiuni despre care am vorbit și prin intermediul acestora să reușim să conectăm cât mai multe persoane, să oferim informație utilă pentru mai multe grupuri de cetățeni, care să corespundă intereselor lor, iar oamenii să se simtă liberi să ne abordeze, pentru a interacționa cu noi la microfonul „Kompot”. Mai avem proiecte interesante pe care le pregătim, dar despre care încă nu suntem gată să povestim publicului larg din simplu motiv că sunt în proces de „coacere”. Unul din proiectele pe care comunitatea noastră deja îl cunoaște este „Sofa Talks” și putem spune cu certitudine că vom reveni cu acest produs, într-un format îmbunătățit.
–Vă mulțumim!