Un contract de finanțare pentru reabilitarea coridorului feroviar Nord-Sud, semnat de Ministerul Finanțelor cu BEI
Ministrul Finanțelor, Petru Rotaru, și șeful Direcției extindere și vecinătate din cadrul Băncii Europene pentru Investiții (BEI), Lionel Rapaille, au semnat Contractul de finanțare „EFSD+Fereastra dedicată investiției 1”, care prevede un împrumut de 41,205 milioane de euro, investiții din partea BEI, și un grant de 12 milioane de euro din partea Uniunii Europene (UE). Semnarea documentului a avut loc pe 15 decembrie, în prezența ambasadorului UE în Republica Moldova, Janis Mazeiks, și a ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.
Resursele financiare vor fi direcționate pentru reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. În cadrul proiectului, se vor efectua lucrări de reabilitare a unui tronson de circa 128 de km, din lungimea totală de 370 de km.
„Pe măsură ce Moldova devine un punct esențial pentru activitatea comercială și de tranzit, este vitală îmbunătățirea infrastructurii sale de transport. Sunt încântată de faptul că investiția noastră va contribui la consolidarea rezilienței rețelei feroviare din Moldova și la îmbunătățirea conectivității acesteia cu Ucraina și Europa, oferind totodată avantaje economice considerabile. Având în vedere aspirațiile de aderare a Moldovei la UE, suntem ferm angajați să ajutăm țara să își alinieze sistemele și infrastructura la standardele UE, facilitând astfel integrarea sa mai profundă pe piața UE și oferindu-i susținere în drumul său spre aderarea la UE. Moldova se poate baza pe banca UE atât pentru sprijin financiar, cât și tehnic, în consolidarea infrastructurii sale cu proiecte de calitate”, a declarat vicepreședintele BEI, Teresa Czerwińska, care este responsabilă de operațiunile din Moldova.
Acest segment feroviar face legătura între zonele industriale din nordul și centrul Republicii Moldova, între zonele economice libere din Mărculești, Bălți, Ungheni și Chișinău, precum și facilitează exportul, importul și tranzitul mărfurilor. Coridorul asigură interconectivitatea dintre vestul Ucrainei și porturile cheie de-a lungul râurilor Dunăre și Prut, oferind acces la apele internaționale.
„Implementarea proiectului va aduce mai multe beneficii, precum micșorarea duratei curselor feroviare, stimularea comerțului internațional, reducerea sarcinii asupra infrastructurii rutiere, scăderea gradului de uzură a drumurilor, diminuarea emisiilor de carbon”, conform reprezentanților Ministerului Finanțelor.
Semnarea Contractului de finanțare a avut loc în contextul vizitei oficiale a reprezentanților BEI la Chișinău, în cadrul căreia au avut o întrevedere cu ministrul Finanțelor Petru Rotaru. Oficiali au discutat despre proiecte de investiții ce vizează sectoare cheie ale dezvoltării naționale, printre care eficiența energetică, împădurirea, infrastructura rutieră și feroviară, sistemul de sănătate etc.
Coridorul feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari va fi reabilitat și cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), care va acorda un împrumut în valoare de 23 de milioane de euro. Legislativul a aprobat în a doua lectură, în ședința plenară de vineri, 24 noiembrie, ratificarea unui acord de împrumut în acest sens.