CC a suspendat acțiunile modificărilor la Legea Medicamentelor în ceea ce privește „Catalogul național de prețuri”. Sesizarea depusă de PDM
Curtea Constituțională a decis suspendarea modificărilor efectuate de coaliția neformală PSRM-Șor-Pentru Moldova și 2 deputați neafiliați la Legea Medicamentelor. Sesizarea a fost depusă de deputații PDM, iar Curtea a luat în considerare argumentele lor ce țin de modificările articolul „Catalogul național de prețuri” și până la examinarea în fond, acțiunea acestuia în redacție nouă va fi suspendată.
În răspunsul CC la sesizarea depusă de deputații Monica Babuc, Pavel Filip, Alexandru Jizdan, Ghenadie Buza și Igor Vremea se spune „că aplicarea de la 1 ianuarie 2021 a prevederilor articolului I punctul 3 din Legea contestată [ce se referă la completarea și modificarea articolului 61 „Catalogul național de prețuri”din Legea nr. 1409 din 17 decembrie 1997 cu privire la medicamente] este de natură să provoace o scumpire inevitabilă a prețului la marea majoritate a medicamentelor de pe piața farmaceutică a Republicii Moldova, inclusiv prin liberalizarea prețurilor la medicamentele OTC, cu excepția celor care se prescriu și se eliberează pe bază de prescripție medicală (rețetă) fără a ține cont de limitele adaosurilor comerciale la medicamente prevăzute la articolul 20 alin. (2) din Legea nr. 1456/1993 cu privire la activitatea farmaceutică. De asemenea, autorii menționează că în cazul medicamentelor generice, potrivit prevederilor de până la 1 ianuarie 2021, prețul acestora nu putea depăși 75% din prețul de referință (original) fără taxe (ex works), iar în noua redacție, plafonul de 75% se va raporta la prețul de referință CIP, care e substanțial mai mare, deoarece include cheltuieli de transport și asigurare a mărfii. În contextul în care medicamentele OTC (eliberate fără rețetă) reprezintă 1144 de denumiri comerciale sau circa 40% din totalul medicamentelor înregistrate în Catalogul național de prețuri, iar medicamentele generice – peste 97% din același Catalog, aplicarea articolului I punctul 3 din Legea contestată prezintă un risc iminent pentru securitatea farmaceutică, parte componentă a securității statului, prin limitarea accesului cetățenilor la servicii de sănătate și afectarea implicită a stării de sănătate a acestora. Mai mult, autorii menționează că nesuspendarea acțiunii articolului I punctul 3 al Legii contestate este de natură să provoace prejudicii și consecințe negative iminente (de la 1 ianuarie 2021) și ireparabile pentru sănătatea oamenilor, afectând dreptul lor constituțional la sănătate”.
La 30 decembrie 2020, un grup de deputați PDM au anunțat că au contestat la Curtea Constituțională proiectul de lege privind modificarea Legii cu privire la activitatea farmaceutică și modificările operate la Legea cu privire la medicamente, care, potrivit lor, prevăd „crearea farmaciilor ambulante și scumpirea medicamentelor, fiind astfel puse în pericol sănătatea oamenilor și securitatea farmaceutică a țării”.
Asta după ce miercuri noaptea, 16 decembrie, pe fundalul scandărilor deputaților PAS și PPDA, cu mai puțin de o oră până la miezul nopții, deputații Partidului Socialiștilor și cei din Pentru Moldova, din care fac parte transfugii Pro Moldova și deputații Partidului Politic Șor au votat proiectele bugetelor anuale în două lecturi, lectură finală.
Tot în ședința de miercuri deputații PSRM – ȘOR au votat un alt pachet de legi, printre care legea cu privire la anularea „legii miliardului”, legile cu privire la UTA Găgăuzia, legea cu privire la statut special pentru limbii ruse, dar și legea privind modificarea Legii nr. 1456/1993 cu privire la activitatea farmaceutică.