ULTIMA ORĂ Agenția pentru Proprietăți Publice anunță rezilierea contractului de concesionare a aeroportului
Contractul de concesionare a aeroportului internațional Chișinău a fost „rezoluționat” de Agenția pentru Proprietăți Publice care a cerut companiei „Avia-Invest” să restituie bunurile aeroportului. Anunțul a fost făcut printr-un comunicat al AAP, după ce de dimineață, președintele Igor Dodon anunțase acest lucru în cadrul emisiunii sale săptămânale pe facebook.
Potrivit comunicatului, motivul rezilierii contractului este faptul că „SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale, încălcînd grav prevederile contractului de concesiune încheiat la 30 august 2013. Asta după ce compania a fost notificată privind neexecutare lucrărilor prevăzute în acord.
„SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale de edificare a obiectivelor concesionale stabilite în Programul investițional atât pentru Etapa I investițională cât și pentru Etapa II, acumulînd restanțe la capitolul investiții în jur de 66.2 mln. EUR”, scrie în comunicatul APP.
„La data 14.04.2020, Agenția Proprietății Publice a expediat notificarea preliminară nr. 09-056-1714 și a solicitat SRL „AVIA INVEST” executarea obligaţiilor contractuale privind constituire a garanţiei de bună execuţie a contractului acordîndu-se o perioadă de rezoluție, de 60 de zile, în care SRL „AVIA INVEST” urma să constituie o garanție valabilă de bună execuție a contractului de concesiune.
SRL „AVIA INVEST” nu s-a conformat solicitării Agenției Proprietății Publice, urmare a ce SRL „Avia-Invest” prin adresarea nr. 09-05-1888 din 06.05.2020 a fost informată repetat despre necesitatea executării obligației contractuală privind constituirea garanției de bună execuție.
În perioada de rezoluție, de 60 de zile de la data recepționării notificării preliminare, acordată prin contract, SRL „AVIA INVEST” nu a executat obligațiile contractuale, încălcînd grav prevederile contractului de concesiune încheiat la 30 august 2013”, se arată în comunicatu APP.
Interesant este că rezilierea contractului a fost făcută la 8 iulie și anunțată 2 zile mai târziu. Reprezentanții Avia Invest nu au comentat deocamdată acțiunile APP și ce vor face mai departe.
Amintim că anterior, conducerea statului a anunțat drept una din priorități întoarcerea aeroportului în administrarea statului și anularea contractului de concesionare.
Astfel, inițial Agenția Proprietății Publice a depus cerere de chemare în judecată împotriva SRL ”Avia Invest” privind încasarea penalităților/daunelor pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale prevăzute pe direcții investiționale. Cererea a fost depusă în data de 19 martie 2020 și actualmente este pusă pe rol la Judecătoria Chișinău (sediul Centru).
La 18 mai premierul Ion Chicu a anunțat că statul va solicita declanșarea procedurii de insolvabilitate a „Avia Invest”, compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, care a înregistrat o datorie restantă față de stat în sumă de peste 22 de milioane de lei.
Ulterior, pe 20 mai, compania „Avia Invest” a anunțat că a rambursat integral datoriile către Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) în valoare de 22,6 milioane de lei și susține că, prin urmare, procedura de declarare a insolvenței ar trebui încetată.
La începutul lui iunie, Comisia de monitorizare a Contractului de concesiunea activelor aflate în gestiunea ÎS Aeroportul Internaţional Chișinău a constatat că, până în prezent, „concesionarul nu-și execută cu diligență obligativitatea de edificare a obiectivelor concesionale stabilite în Programul investițional atât pentru Etapa I investițională, cât și pentru Etapa II, fiind acumulate restanțe la capitolul investiții în jur de 66,2 e milioane de eur”.
În replică, cei de la Avia-Invest au calificat declaraţiile ca fiind „mincinoase şi manipulatorii”, „făcute sub influenţa şi presiunea politicului”, menționând că gestionarul aeroportului îşi îndeplineşte toate obligaţiunile invesţionale conform planului şi contractului de concesiune, iar acest lucru este confirmat de toate documentele şi actele prezentate APP şi altor instituţii de stat.
Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.
Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.