Tranzacțiile de cumpărare-vânzare a automobilelor se pot face online, anunță ASP
Începând de vineri, 29 noiembrie 2024, Agenției Servicii Publice (ASP) anunță că tranzacțiile de cumpărare-vânzare a automobilelor, care deja sunt înmatriculate în Registrul de stat al vehiculelor (RSV), se pot face online, fără a fi nevoie ca vânzătorul și cumpărătorul să se deplaseze la subdiviziunile ASP de înmatriculare a vehiculelor.
Pentru aceasta, atât vânzătorul cât și cumpărătorul trebuie să dețină o semnătură electronică calificată, iar valoarea tranzacției nu poate depăși 685 de mii de lei, echivalentul la 35 de mii de euro.
„Lansarea acestui nou serviciu de vânzare-cumpărare online a vehiculelor reprezintă un exemplu clar de cum tehnologia poate simplifica procesele administrative și poate economisi timp prețios pentru toți utilizatorii. Ne dorim ca această inițiativă să fie doar începutul unui proces mai amplu de transformare digitală, prin care instituția noastră să devină un model de eficiență, transparență și accesibilitate. Prioritatea noastră este să fim mereu în serviciul cetățeanului, oferindu-i soluții rapide, moderne și sigure”, a declarat directorul ASP, Mircea Eșanu.
Avantajele serviciului electronic este că tranzacția de vânzare-cumpărare a vehiculelor se face online, fără a fi nevoie să vă deplasați la subdiviziunile ASP de înmatriculare a vehiculelor. Contractul de vânzare-cumpărare a vehiculului este generat automat, în format electronic, fiind disponibil spre accesare din MCabinet. Certificatul de înmatriculare provizoriu, în format electronic, pe numele noului proprietar poate fi obținut imediat după validarea tranzacției de către ASP (în termen de cel mult o zi lucrătoare) și accesat din MCabinet sau din aplicația EVO. Certificatul de înmatriculare, emis pe suport de policarbonat, poate fi livrat prin MDelivery la adresa indicată de noul proprietar. Cetățenii R. Moldova, aflați peste hotare, care dețin o semnătură electronica calificată pot efectua rapid tranzacțiile de vânzare-cumpărare a vehiculelor, fără a fi nevoie să se deplaseze pentru aceasta în țară.
Condiții la depunerea cererii:
- Solicitantul serviciului trebuie să fie cetățean al R. Moldova, cu vârsta peste 18 ani.
- Ambele părți (cumpărător/vânzător) trebuie să dețină semnătură electronică calificată.
- În calitate de vânzător poate fi proprietarul vehiculului (persoană fizică sau persoană juridică) sau un reprezentant împuternicit de către proprietar prin serviciul MPower.
În calitate de cumpărător poate fi doar o persoana fizică. - Serviciul este disponibil pentru tranzacțiile care nu implică schimbarea numărului de înmatriculare.
- Vehiculul supus tranzacției trebuie să fie înregistrat deja în RSV și să fie echipate cu plăcuțe de înmatriculare de tip nou (emise după anul 2015) și să dispună de certificat de înmatriculare valabil.
- Serviciul este disponibil pentru tranzacționarea vehiculelor care nu sunt supuse unor restricții sau interdicții legale și nu fac obiectul unui contract de leasing sau locațiune.
Accesarea serviciului de către vânzător:
- Accesați site-ul servicii.gov.md.
- În banda de căutare scrieți „Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului” și selectați serviciul.
- La „Pasul 1. Depunerea cererii”, activați butonul „Solicită” și veți fi redirecționat pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice (PDSE) pentru inițierea tranzacției.
- Autentificați-vă pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice. Completați câmpurile necesare pentru întocmirea cererii și Contractului de vânzare-cumpărare: selectați vehiculul, completați suma tranzacției, datele cumpărătorului. Semnați electronic Contractul de vânzare-cumpărare.
- Sistemul în mod automat va transmite pe adresa de email a cumpărătorului, pe care ați indicat-o în cerere, o notificare. Astfel cumpărătorul va fi informat că procedura de vânzare-cumpărare a automobilului a fost inițiată.
Accesarea serviciului de către cumpărător:
- În notificarea primită pe email de la vânzător veți avea un link. Accesându-l veți fi redirecționat pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice pentru finalizarea tranzacției.
- Autentificați-vă pe Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice. Consultați termenii și condițiile de utilizare ale serviciului electronic. Aveți la dispoziție 5 zile calendaristice pentru a examina clauzele Contractului de vânzare-cumpărare și a accepta oferta. În caz contrar, Cererea inițiată de vânzător va fi anulată în mod automat.
- Dacă acceptați oferta, semnați electronic Contractul. Achitați prin MPay suma necesară pentru perfectarea certificatului de înmatriculare și indicați locul unde doriți să-l ridicați – la domiciliu sau la un oficiu ASP.
După finalizarea procedurii de către vânzător și cumpărător, cererea va fi procesată de către ASP, unde vehiculul va trece printr-o serie suplimentară de verificări pentru a se asigura că nu există restricții sau interdicții asupra acestuia. În cazul unui rezultat favorabil, validarea tranzacției de către ASP se va face în termen de o zi lucrătoare. Atât vânzătorul, cât și cumpărătorul vor fi notificați pe mail despre validarea tranzacției de către ASP. Imediat, după validarea tranzacției, Contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va deveni disponibil pentru accesare și descărcare în MCabinet al vânzătorului și al cumpărătorului. Acesta va conține un QR code pentru verificare și posibilitate de descărcare. De asemenea, după validarea tranzacției, pe numele cumpărătorului, în calitate de proprietar nou al vehiculului tranzacționat, va fi emis un certificat de înmatriculare provizoriu, în format electronic, care va fi expus în MCabinet. Certificatul de înmatriculare provizoriu va putea fi accesat și din aplicația fEVO.
În prezent, ASP prestează 192 tipuri de de servicii, dintre care 80 sunt înregistrate în Registrul de Stat al Serviciilor Publice. Dintre acestea 80, circa 43 de tipuri de servicii pot fi solicitate de către cetățeni online.