Principală  —  IMPORTANTE   —   Transparența și etica în presa…

Transparența și etica în presa din R. Moldova: o analiză comparativă a TV8.md și Jurnal.md

În contextul actual, în care mass-media influențează semnificativ opinia publică, transparența și respectarea normelor deontologice jurnalistice devin fundamentale pentru consolidarea încrederii publicului. Pentru a ajuta consumatorii de presă să verifice sursele mass-media din care se informează, Asociația „Media Guard”, parteneră a ZdG, a relansat proiectul „Press Check”, care presupune monitorizarea celor mai populare portaluri de știri din R. Moldova. Acestea au fost selectate conform clasamentelor Gemius, companie internațională de cercetare și măsurare a audienței, dar și conform popularității în rândul respondenților ultimului Barometru al Opiniei Publice.

Criteriile în baza cărora sunt monitorizate portalurile sunt următoarele: publicarea numelor proprietarilor și ale beneficiarilor finali, a datelor despre finanțări și finanțatori, a datelor de identitate ale redacției, a numelor autorilor și a rapoartelor de activitate; publicarea preponderentă a conținutului propriu de interes public; citarea corectă a surselor; evitarea conținutului senzaționalist, a dezinformării și corectarea erorilor; asumarea respectării deontologiei profesionale. În acest articol analizăm comparativ două portaluri media din R. Moldova – TV8.md și Jurnal.md.

Proprietarii și Beneficiarii Finali

Unul dintre cele mai importante criterii de evaluare a unui portal media este identificarea proprietarilor și beneficiarilor finali. TV8.md asigură transparența în acest sens. Conform informațiilor publicate pe site, numele beneficiarilor efectivi sunt incluse în Extrasul din Registrul de Stat al persoanelor juridice. Astfel, publicul poate accesa cu ușurință informațiile  despre cine controlează platforma media.

Jurnal.md oferă, de asemenea, informații detaliate despre proprietarii săi în secțiunea „Transparența proprietății”. Această secțiune include date relevante despre numele administratorului, acționarilor și persoanelor ce fac parte din conducere, date ce contribuie la asigurarea unei transparențe de bază.

Transparența surselor de finanțare

La capitolul surse de finanțare, TV8.md oferă un nivel moderat de transparență. Pe site-ul portalului este publicată o listă a donatorilor și a sumelor primite, dar informația nu este actualizată din 2022

Pe de altă parte, Jurnal.md nu publică niciun raport privind sursele sale de finanțare, ceea ce scade punctajul acordat conform acestui criteriu.

Contactată de Ziarul de Gardă, Cristina Vicol, director al departamentului online a declarat următoarele: „Activitatea portalului www.jurnal.md este una foarte transparentă, fiind asigurată respectarea cadrului legal ce ține de prelucrarea și publicarea informațiilor de interes public.  Pe site-ul nostru este indicată denumirea proprietarului – ÎCS Reforma Art SRL, precum și toate informațiile de contact.

În condițiile reglementărilor actuale nu avem obligația de a publica alte informații suplimentare, însă, cu titlu de informare, aducem la cunoștință că sursa de finanțare a portalului sunt doar veniturile încasate din publicitate”

Conținutul propriu de interes public

Atât TV8.md, cât și Jurnal.md, obțin un punctaj înalt în ceea ce privește producerea conținutului propriu de interes public, având un raport mediu de 75:25% între conținutul propriu și cel preluat. Majoritatea articolelor și reportajelor sunt create de jurnaliștii portalurilor respective, iar știrile externe sunt selectate și preluate de pe portaluri de încredere din alte țări. Prin utilizarea acestei practici, publicul primește informații originale, relevante și de actualitate.

Citarea corectă a surselor

Respectarea regulilor de citare și menționare a surselor reprezintă o practică de bază a jurnalismului etic. În această privință, TV8.md ia un scor aproape maxim, deși se observă că în unele cazuri, sursa nu este indicată în primul alineat sau linkurile nu sunt active. Această practică poate afecta credibilitatea unei știri și poate induce în eroare cititorii.

La Jurnal.md, în multe dintre articole, jurnaliștii nu indică sursa în primul alineat și de cele mai multe ori, nu sunt oferite linkuri active către sursele externe. Conform Codului Deontologic, jurnalistul respectă dreptul de autor. Preluarea fără cost a materialelor jurnalistice se realizează în condițiile stabilite de autor sau de instituția media. În asemenea cazuri, trebuie să fie citată sursa și autorul informației, iar în cazul mass-mediei on-line,  trebuie să fie indicat și linkul direct la sursă în primul alineat al textului.

Combaterea dezinformării și falsurilor

Analiza celor două portaluri a stabilit că nici TV8.md, nici Jurnal.md, nu promovează falsuri. TV8.md se distinge printr-un angajament clar de combatere a dezinformării, portalul publicând în mod regulat dezmințiri ale falsurilor și manipulărilor care circulă pe rețelele sociale sau pe alte platforme media. De asemenea, în septembrie 2024, postul TV8 a lansat o nouă emisiune – „Alo, Tv8!”, dedicată exclusiv combaterii dezinformării și separării adevărului de minciună în direct. Emisiunea va fi publicată și pe TV8.md.

Conținut senzaționalist

Din punct de vedere al publicării conținutului senzaționalist, TV8.md se poziționează relativ bine, deși ocazional publică articole cu titluri provocatoare, care să atragă cât mai mult atenția și să amplifice istoriile despre care relatează. Exemplele includ titluri precum „cutremurător” sau „incredibil”. 

Jurnal.md, la fel, utilizează titluri senzaționaliste, însoțite de aprecieri care contravin normelor deontologice. Sintagme precum „caz șocant” și „inconștiență fără margini” apar frecvent, fapt ce scade scorul portalului conform acestui criteriu de evaluare. Sensibilizarea exagerată a evenimentelor poate contribui la polarizarea opiniei publice, la apariția incertitudinii și fricii în rândul cititorilor, abordare ce trebuie să fie evitată. 

Viorica Zaharia, președinta Consiliului de Presă

Viorica Zaharia, președinta Consiliului de Presă, consideră că, deși nu sunt interzise de vreun ghid sau de Codul Deontologic, titlurile de felul „incredibil”, „uimitor”, „terifiant” devalorizează conținutul media și îl tabloidizează. 

„Nu cred că asta este intenția posturilor care pun astfel de titluri, întrucât ele se poziționează ca media care livrează știri credibile, de interes public, și nu pentru simpla curiozitate a consumatorilor. Un titlu cu adverbe și adjective de felul acesta, plus semnul exclamării, fac ca un conținut informativ serios să fie perceput ca ceva distractiv. Mă îndoiesc că ele mai funcționează la atragerea cititorilor, întrucât vedem destule reacții peiorative de la public – pe rețele cel mai bine sunt exprimate, care arată să publicul serios nu se mai prinde la așa ceva și chiar se arată deranjat. Titlul trebuie să reflecte esența știrii, spune Ghidul de stil cu norme etice, standard pe care nu l-a anulat nimeni”, susține Viorica Zaharia.