Zone rezidențiale fără locuri de parcare: „Accesul în ogradă e ca în labirint”
În ultimii ani, mai multe ansambluri rezidențiale noi din Chișinău au fost construite fără a se respecta cerințele urbanistice de amenajare obligatorie a parcărilor în proporție de 70% din numărul locuințelor. Drept consecință, curțile acestor blocuri au devenit supraaglomerate cu mașini, făcând dificil accesul în blocuri și circulația pietonală, în special pentru persoanele care se deplasează în scaune cu rotile și pentru părinții cu cărucioare pentru copii.
Locuitorii acestor zone spun că spațiul din fața blocurilor nu este sigur pentru copii și că mașinile parcate haotic împiedică accesul ambulanțelor, pompierilor sau a utilajelor de salubrizare. „Accesul în ogradă e ca în labirint, n-ai pe unde merge. Imposibil. E greu tare cu parcarea. Au fost și antrenamente cu pompieri și nu a putut să treacă mașina. Au arătat că în caz de incendiu aici va fi problemă”, susține un om care locuiește într-o asemenea zonă.
„Nu prea avem unde parca, e problematic în zona dată”
Locuitorii unui complex locativ de pe str. Testemițanu din capitală cu greu găsesc locuri de parcare în curțile blocurilor sau pe străzile din apropiere. Deși ansamblul este format din 19 blocuri multietajate, niciunul dintre acestea nu are parcare subterană.
„Nu prea avem unde parca, e problematic în zona dată. De la început s-au promis parcări subterane, dar parcările au fost înlocuite cu debarale și așa mai departe. Complexul a fost preconizat cu mai puține blocuri, dar în locul terenurilor de joacă pentru copii s-au făcut alte blocuri. Deci, e cam greu, nu prea sunt soluții. Parcăm pe marginea drumului sau prin apropiere, la alte blocuri”, spune un locuitor.
În lipsa parcărilor subterane sau a locurilor de parcare amenajate în curtea blocului, șoferii sunt nevoiți să parcheze pe trotuar, pe marginea străzilor din apropiere, la benzinării sau spălătorii.
„După ora opt seara, aici nu sunt locuri de parcare, dar după zece seara, inclusiv parcarea de la benzinărie e plină și împrejur e plin. Adică, oamenii lasă mașina la intrarea în spălătorie sau la intrarea în curtea blocului la alți oameni, nu au unde lăsa mașina. Și aici, elementar, nu este nici o zonă verde”, relatează un șofer și locuitor al zonei.
Mașinile parcate în fața scării provoacă dificultăți de trecere
Unele mașini parcate haotic sunt o barieră de trecere pentru persoanele care se deplasează în scaune cu rotile sau pentru părinții care-și scot copiii afară în cărucioare. Fiind parcate în fața scării, blochează ieșirea din bloc și accesul la rampă: „Vedeți că acolo, la scări, este rampă pentru cărucioare, pentru persoanele cu dizabilități. Dar ei pun mașina anume pe rampă și nouă nu ne este comod”, spune o femeie pe care am întâlnit-o plimbându-și copilul în curtea blocurilor.
Pe lângă mașinile locatarilor, prin zonă mai circulă și automobile care tranzitează curtea pentru a ajunge mai rapid de la o stradă la alta. Locatarii susțin că sunt îngrijorați pentru copiii lor, întrucât a fost un caz când un copil a fost lovit de o mașină.
„Mașinile care circulă, practic sunt în tranzit, pentru că se face legătura dintre strada Testemițanu și Natalia Gheorghiu. Care are interesul, nu mai parcurge prin jur, dar trece direct pe la noi prin ogradă. Dacă ar fi niște baraje sau porți, care ar bloca tranzitul, eu cred că ar fi super bine. Noi ne străduim mereu să stăm mai într-o parte, mai „de mânuță”. Uitați-vă, toți care stau aici la joacă, toți umblă după copii. Nu-i lasă de sine stătător. Uitați-vă cum trec (mașinile). Reușește el să frâneze dacă trece un copil? Nu reușeșete, dacă sare brusc în față”, susține un alt părinte.
Alt complex, aceeași problemă
Într-un alt complex rezidențial nou, din sectorul Ciocana al capitalei, locatarii se confruntă cu aceeași problemă și spun că, la procurarea apartamentului, li s-a promis că vor avea suficiente locuri de parcare, însă acum o mare parte dintre șoferi nu au unde parca mașinile:
Locatar: În ogradă e jale, jale foarte mare. Uitați-vă cum se pun și în al doilea rând și în al treilea rând, unde mai este loc, și își lasă numărul de telefon.
ZdG: Sunt și locuri de parcare amenajate?
Locatar: Nu, la noi nu.
ZdG: Dar parcări subterane?
Locatar: Subterane nu avem la blocurile noastre, este un etaj cu minus, unde sunt doar debarale și atât. A fost vorba, din start, să avem gard, foișoarele noastre, dar unde trebuiau să fie foișoarele s-a făcut grădiniță privată […] și sigur e cu un interes mai profund financiar, decât să fie foișoarele pentru locatari gratuit. Și multe s-au promis din start, ceea ce nu se respectă: suntem la 1500 -1700 de apartamente, pe când locuri de parcare în ogradă, poate și în fața blocului, cred că sunt 400 – 500 de locuri de parcare.
„Sunt cazuri când ambulanța nu poate să treacă pe aici”
Mașinile parcate în locuri neamenajate îngreunează accesul mașinilor mai mari, cum ar fi ambulanțele, autospecialele pompierilor sau ale altor servicii municipale. Locatarii susțin că poliția evacuează aproape zilnic mașinile care blochează accesul.
„Accesul în ogradă e ca în labirint, n-ai pe unde merge, nici ambulanța nu poate trece. Unul vine de aici și unul de acolo, care are dreptul acum? Imposibil. E greu tare cu parcarea. Sunt cazuri când ambulanța nu poate să treacă pe aici. Au fost și antrenamente cu pompieri și nu a putut să treacă mașina și a arătat că în caz de incendiu aici va fi problemă”, spune unul dintre locatari.
Un alt locatar susține că, de când a luat apartament în acest complex rezidențial, nu a găsit niciodată un loc liber pentru a-și parca mașina. „N-am parcat niciodată aici, vă spun serios. Iată mă duc și o duc pe la magazin, unde nimerește, dar aici nu parchez, n-am încotro”, afirmă șoferul.
Nistor Grozavu, fost viceprimar: „Despre avizarea unui nou proiect nu pot să vă spun”
Nistor Grozavu, fost viceprimar al mun. Chișinău, susține că ar fi fost oferite autorizații conform legii, cu locuri de parcare în mărime de 70% din numărul de apartamente, doar că autorizațiile nu ar fi fost respectate sau s-au făcut modificări ulterioare.
Nistor Grozavu (NG): La faza de proiectare când au obținut autorizare de construire în proiect erau indicate toate aceste cifre de 70% din numărul total de apartamente. Ulterior au introdus modificări în proiect ori unele parcări nu au fost amenajate. […] Dacă să vorbim despre complexul de pe str. Testemițanu, în proiect sigur au fost 70 de locuri pentru 100 de apartamente. Ulterior, schimbările ce s-au făcut nu au fost prin intermediul primăriei. Deci în aceste 70 de procente intră și parcările terestre, nu doar cele subterane și sub clădiri.
ZdG: au fost construite alte blocuri după oferirea autorizației de construcție?
NG: Nu, alte blocuri nu s-au construit, din punct de vedere al amplasamentului, însă, în structura lor, pot să fac anumite concluzii, acolo au existat anumite modificări. Deci, în proiectul prezentat spre autorizare, acolo erau sută la sută 70% de locuri de parcare din numărul de apartamente.
ZdG: a fost avizat un nou proiect, întrucât spuneți că au existat modificări?
NG: Despre avizarea unui nou proiect nu pot să vă spun. Doar arhitectul-șef de atunci vă poate spune.
Sergiu Borozan, fost arhitect-șef al municipiului Chișinău: „Nimeni nu i-a controlat și au dat în exploatare”
L-am întrebat și pe fostul arhitect-șef al orașului, Sergiu Borozan, cum se face că ansamblul rezidențial de pe str. Testemițanu a fost dat în exploatare chiar dacă nu avea suficiente locuri de parcare.
Sergiu Borozan (SB): Cineva trebuia să-i controleze cum ei construiesc. Știți că la noi în oraș fiecare își permite ce dorește. Organele locale de control au fost excluse din lanțul ăsta de control. În parlament au votat și a fost lege. A fost creată Agenția Supraveghere Tehnică, în locul Inspecției de Stat în Construcții. Agenției i s-au oferit anumite drepturi și tot pe ei i-au exclus, conform legii. Peste un an sau doi i-au întors înapoi, ca ei să participe măcar la darea în exploatare la blocurile cu peste cinci etaje, dar dacă au fost excluse organele de stat, se primește că cine verifică? Rămâne beneficiarul, proiectantul și dirigintele de șantier. Înseamnă că aceste trei persoane pot da în exploatare și ei fac ce vor.
ZdG: Atunci Agenția pentru Supraveghere Tehnică nu trebuia să verifice construcțiile?
SB: Înțelegeți că atribuțiile organelor locale, care erau până în 2016 – 2017, au fost date Agenției pentru Supraveghere Tehnică, dar ele au fost simplificate. Respectiv simplificarea atribuțiilor și controlul asupra construcțiilor a rămas ca un gol și așa s-a primit că nimeni nu i-a controlat și au dat în exploatare.
Am încercat să discutăm și cu reprezentanții companiei care au construit complexul „Eldorado Terra Viaduct”, de pe str. Testemițanu, însă telefoanele afișate pe internet care aveau legătură cu acest complex fie nu funcționează, fie aparțin unor agenți imobiliari. Nici site-ul www.eldoradoterra.md nu mai este funcțional.
70 la sută – parcajul obligatoriu pentru blocurile rezidențiale noi de tip R6 sau R7
Urbanista Constanța Dohotaru a explicat, pentru ZdG, că legea impune un număr minim de locuri de parcare în funcție de numărul de apartamente în bloc:
„Planul urbanistic zonal (PUZ) conține diferite coduri pentru fiecare zonă a orașului, incluse în regulamentul local de urbanism. Codurile corespunzătoare zonelor în care se construiesc aceste blocuri noi, înalte, rezidențiale, sunt R6, R7. Astfel, conform codului urbanistic din PUZ, parcare trebuie să fie asigurată în proporție de minim 70% din numărul de apartamente. Acest lucru, în mare parte, nu se respectă și există o amendă, care este foarte mică. Respectiv, dezvoltatorii imobiliari preferă să plătească amenda, decât să facă locuri de parcare, întrucât costul unui loc de parcare este foarte mare. Ei aleg să construiască o scară de bloc. În medie, costul unui loc de parcare poate ajunge la 10 mii de euro. Din acest motiv, ele se vând foarte scump pentru rezidenți ”, explică urbanista.
Numărul de automobile este în creștere continuă cu o medie de peste 10 mii de autoturisme pe an
Numărul de automobile înregistrate în municipiul Chișinău crește continuu, cu o medie de peste 10 mii de autoturisme pe an. Conform datelor Registrului de stat al transporturilor al Agenției Servicii Publice, la sfârșitul anului 2019 în Chișinău se numărau peste 217 mii de autoturisme, iar în luna octombrie a anului 2021 au fost înregistrate circa 233 de mii de automobile, fără a calcula mașinile înregistrate în alte regiuni, dar care circulă în capitală.
Cristina Leu, stagiară ERIM
Materialul face parte din proiectul „Consolidarea Presei Independente și a Educației Mediatice în Moldova” derulat de ERIM, cu suportul financiar al Biroului pentru Democraţie, Drepturile Omului şi Muncă al Departamentului de Stat american. Opiniile exprimate în această publicație nu reflectă neapărat poziția ERIM.