Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Ziua Europeană a serviciului de…

Ziua Europeană a serviciului de urgență 112: 6500 de apeluri zilnice, în R. Moldova.

Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112
Sursa foto: Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112

Pe 11 februarie este marcată Ziua Europeană 112, dedicată sensibilizării și recunoașterii contribuției la serviciile de urgență. Pe teritoriul Republicii Moldova, numărul unic 112 pentru apelurile de urgență este operațional non-stop și funcționează începând din martie 2018.

În 2023, specialiștii din cadrul Serviciului 112 au gestionat peste două milioane de apeluri, înregistrând o medie zilnică de aproximativ 6500 de apeluri. De asemenea, sistemul informațional a înregistrat peste 84 de mii de mesaje text referitoare la solicitările de urgență, potrivit datelor Ministerului Afacerilor Interne.

Un operator 112 preia, în 8 și 12 ore, până la 300 de apeluri, timpul mediu de răspuns la apelurile de urgență fiind de 4 secunde, iar timpul mediu de procesare a apelurilor de urgență de 50 de secunde. Tot în anul 2023, un operator a răspuns la peste 50 de mii de apeluri, aceasta fiind cifra maximă înregistrată pe parcursul anului, mai arată datele MAI.

Apelul către numărul 112 este gratuit, iar cetățenii pot solicita intervenția specializată 24 de ore din 24, de pe orice telefon fix sau mobil, în Republica Moldova și întreaga Uniune Europeană.

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență a fost transferat în gestionarea Ministerului Afacerilor Interne. Anterior, acesta a fost în gestiunea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Fostul director al Serviciului 112, Liviu Oboroc, a fost demis în noiembrie 2023, după ce două persoane au decedat în nămeți, într-o mașină înzăpezită, în apropiere de localitatea Coșcalia, raionul Căușeni, la circa 17 ore după ce au cerut ajutor pentru prima dată. 

Conform informațiilor de care dispune în prezent Serviciul 112, victimele și rudele acestora au apelat la numărul de urgență de 8 ori, primul apel fiind înregistrat duminică, 26 noiembrie, aproape de ora 15:00, iar ultima dată operatorii serviciului au discutat cu victimele la ora 17:49, după care telefonul lor s-a descărcat.