ULTIMA ORĂ! Stare de urgență în R. Moldova, pentru o perioadă de 60 de zile. Principalele restricții care vor fi impuse
Deputații din Parlamentul de la Chișinău au aprobat Proiectul de hotărâre al Guvernului în exercițiu cu privire la declararea stării de urgență. 52 de deputați au votat pentru instituirea stării de urgență în R. Moldova. Astfel, începând de miercuri, 31 martie, în R. Moldova urmează să fie declarată stare de urgență pentru următoarele 60 de zile.
Președinta socialistă a Parlamentului, Zinaida Greceanîi, a menționat că de fapt, întrucât Guvernul în demisie nu poate veni cu inițiative legislative în Parlament, propunerea privind declararea stării de urgență aparține unui grup de deputați. Deputații din opoziție au înaintat 16 amendamente la proiectul de hotărâre cu privire la instituirea stării de urgență în R. Moldova, însă niciunul nu a fost aprobat de către deputații PSRM – Șor.
În context, deputații din opoziție au criticat propunerea „unui grup de deputați” cu privire la instituirea stării de urgență, menționând că această propunere vine „pentru a bloca dizolvarea Parlamentului”.
„Până acum nu ați vrut asta, iar acum când au intervenit circumstanțele cu privire la dizolvarea Parlamentului, iar cineva s-a gândit ca încă nu este gata și nici nu va fi degrabă să meargă la alegeri anticipate, iar acum se țin cu ghearele de scaunul din Parlament. Astăzi ați venit fără niciun plan, doar cu solicitarea ca să fie instituită stare de urgență ca să evitați alegerile anticipate”, a declarat vicepreședintele Parlamentului, deputatul PAS, Mihail Popșoi.
Deputații PAS au propus ca termenul pentru instituirea stării de urgență să fie micșorat de la 60 de zile la 14 zile, însă amendamentul nu a fost susținut de majoritatea parlamentară PSRM – „Șor”.
Acum un an, la 17 martie 2020, în R. Moldova a mai fost instituită stare de urgență pe o perioadă de 60 de zile.
Principalele restricții care vor fi aplicate pe perioada stării de urgență:
- Instituirea unui regim special de intrare și ieșire din țară
- Instituirea unui regim special de circulație pe teritoriul țării
- Introducerea regimului de carantină și luarea altor măsuri sanitare antiepidemice obligatorii
- Stabilirea unui regim special de lucru pentru toate entitățile
- Interzicerea desfășurării adunărilor, manifestațiilor publice și a altor acțiune de masă
Potrivit legii Nr. 212 din 24.06. 2004, „starea de urgență” presupune un ansamblu de măsuri cu caracter politic, economic, social şi de menţinere a ordinii publice, care se instituie provizoriu în unele localităţi sau pe întreg teritoriul ţării în caz de:
- iminenţă a declanşării sau declanşare a unor situaţii excepţionale cu caracter natural, tehnogen sau biologico-social, ceea ce face necesară prevenirea, diminuarea şi lichidarea consecinţelor acestora;
- existenţă a unui pericol pentru securitatea naţională sau ordinea constituţională, ceea ce face necesară apărarea statului de drept, menţinerea sau restabilirea stării de legalitate;
Măsurile care pot fi aplicate în R. Moldova pe durata stării de urgenţă
- a) evacuarea provizorie a cetăţenilor din zonele ce prezintă pericol pentru viaţă şi asigurarea obligatorie a acestora cu locuri de cazare permanentă sau provizorie;
- b) instituirea unui regim special de intrare şi ieşire din ţară;
- c) dispunerea raţionalizării consumului de alimente şi de alte produse de strictă necesitate;
- d) introducerea regimului de carantină şi luarea altor măsuri sanitaro-antiepidemice obligatorii;
- e) efectuarea, în modul stabilit de lege, a rechiziţiilor de bunuri în scopul prevenirii şi lichidării consecinţelor situaţiilor care au impus declararea stării de urgenţă;
- f) stabilirea unui regim special de lucru pentru agenţi economici şi instituţii publice, soluţionarea altor chestiuni privind activitatea acestora, necesare desfăşurării lucrărilor de salvare-deblocare şi a altor lucrări de neamînat;
- g) modificarea procedurii de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice;
- h) interzicerea demisiei lucrătorilor, cu excepţia cazurilor prevăzute de actele normative, pentru această perioadă;
- i) chemarea cetăţenilor pentru prestări de servicii în interes public în condiţiile legii;
- j) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicaţii.
Cine ia deciziile în perioada stării de urgență
În cazul declarării stării de urgenţă, fapt ce impune necesitatea prevenirii, diminuării şi lichidării consecinţelor acestora, planificarea, organizarea şi coordonarea activităţii de aplicare a măsurilor impuse revin Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, iar coordonarea aducerii la îndeplinire a măsurilor de rigoare revine Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, local – Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.