Transportatorii vor protesta în capitală: „Vrem norme care sunt sută la sută conforme celor europene”
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) organizează un protest în centrul capitalei joi, 15 februarie. Organizația semnalează despre „posibilele inconveniente” în trafic. Totodată, președintele APOTA, Oleg Alexa a declarat că transportatorii au „o cerință de bază, care se naște dintr-o nemulțumire de bază”.
Asociația informează că unitățile de transport vor fi parcate pe benzile extreme de dreapta (pe partea carosabilă) ale ambelor sensuri de circulație pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt, în perimetrul intersecțiilor cu strada Bodoni și Pușkin. În timpul protestului, transportul public și autovehiculele vor putea circula în ambele sensuri pe câte două benzi pentru fiecare sens de circulație.
„Vă rugăm să țineți cont de aceste modificări organizatorice și să informați potențialii participanți la trafic despre posibilele inconveniente, care ar putea surveni temporar, în legătură cu protestul organizat de APOTA”, menționează organizația.
Începând cu ora 11:00, cu posibile întârzieri, în dependență de finalizarea parcării, transportatorii își vor expune poziției la Arcul de Triumf.
„Noi vrem ca Guvernul și Parlamentul să adopte și să promoveze, în domeniul transporturilor, norme care sunt sută la sută conforme celor europene. Motiv este ultima modificare a legislației în domeniul transporturilor, adoptată de Parlament în decembrie. Modificările au fost adoptate sub lozinca necesității integrării europene, dar nu vor soluționa problemele pe care le-a invocat ministrul Spînu când a argumentat necesitatea adoptării acestor modificări”, a declarat Oleg Alexa pentru ZdG.
Președintele APOTA, Oleg Alexa, a identificat trei probleme cu „multe detalii tehnice”, care vor fi expuse în cadrul protestului.
„În primul rând, programele de transport național sau cum se spune în popor – rețeaua de rute – trebuie să fie făcute după principiile europene, care să asigure accesul egal și nediscriminatoriu la serviciile de transport public în fiecare localitate. Ceea ce propune astăzi ministrul nostru este ca rutele acestea să se întreacă pe traseu în goana după pasageri, la diferențe de un minut, două, trei. (…) Pasagerul nu câștigă din faptul că are două rute la 7:00, el are nevoie și de una la 12:00, operate de același transportator. Doi, liberalizarea în transportul internațional și trei, așa-numita fiscalizare”, a rezumat Oleg Alexa.
Pe 22 decembrie 2023, Parlamentul a votat în lectura a doua, un proiect de lege elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru „ajustări” la legislația în domeniul transportului rutier „ca cetățenii să beneficieze de transport public mai accesibil și mai sigur”.
Prevederi din Codul transporturilor rutiere, Codul contravențional, Codul fiscal, Legea privind siguranța traficului rutier, Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător au fost modificate. A fost exclusă foaia de parcurs din lista documentelor de strictă evidență, din lista documentelor necesare la bord, au fost excluse un șir de acte existente în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto.
Administrarea domeniului transportului rutier urma a fi descentralizată, iar competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport inter-raional să fie transferate de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto. Totodată, consiliile locale și municipale, în contextul necesității organizării transportului rutier contra cost la nivel local, vor elabora, vor aproba și vor modifica programele de transport rutier, în conformitate cu necesitățile de transport ale populației. Intervalul dintre cursele interraionale va fi micșorat de la 30 la 15 minute, iar la nivel de transport internațional va fi exclus intervalul de o oră dintre cursele internaționale în aceeași direcție.
Alte modificări prevăd că biletele se vor vinde prin „e-Bilet” sau sistemele de vânzare proprii, interconectate la acest sistem informațional. Biletele, emise în forma bonurilor fiscale sau documentului electronic, se vor vinde la casele de bilete de la autogări, prin intermediul terminalelor speciale sau de operatorii de transport rutier care deservesc rutele doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală.