Tirex Petrol, una dintre cele mai mari companii petroliere locale, suspendă activitatea celor aproximativ 80 de benzinării deținute
Tirex Petrol, una dintre cele mai mari companii petroliere locale, se confruntă cu grave probleme financiare şi a acumulat datorii de peste șapte milioane lei la bugetul de stat, fiind nevoită să suspende activitatea celor aproximativ 80 de benzinării deţinute, scrie RISE Moldova.
În urmă cu doi ani, RISE Moldova a informat că această firmă câștigaseră contractul cu statul pentru depozitarea şi distribuirea motorinei donate de România pentru agricultorii din Republica Moldova.
Contactat de RISE Moldova, Alec Ignat, unul dintre beneficiari, dar şi administrator al Tirex Petrol, dă vina pe autorităţile statului pentru situaţia creată, invocând plafonul la preţul de comercializare a carburanţilor stabilit de ANRE (prețul maxim de referință la produsele petroliere), în urma cărora compania a ajuns să nu mai obţină profit şi să achite salariile angajaţilor.
Mai mult ca atât, datele publice arată că benzinăria de pe viaduct (bulevardul Dacia) a fost vândută concurenţilor de la Avante SRL, iar în instanţă au fost depuse cereri pentru iniţierea procedurii de insolvenţă.
Tirex Petrol SA este una dintre cele mai mari companii petroliere din ţară. A fost fondată în anul 1996 de către Guvern prin reorganizarea Asociației de stat de producție pentru Combustibil. Pe 7 august 2000, pachetul majoritar de acţiuni, deţinut de stat la Tirex Petrol, este cumpărat de Mabanaft-Moldova GmbH din Elveția. Prețul de vânzare – 500 000 de dolari şi un program investițional de 5,1 milioane de dolari în 5 ani (2000-2005). În 2019, Mabanaft-Moldova GmbH vinde pachetul său de circa 96% de acţiuni deținut la Tirex Petrol SA firmei Estcon Construct SRL din Ialoveni, la care asociat unic figura Tatiana Ignat.
În iunie 2021, RISE Moldova scria că o companie petrolieră conectată la fiul fostului ministru democrat al Apărării Alexandru Pînzari urma să încaseze aproape trei milioane de lei pentru depozitarea și distribuția motorinei donată de România. Firma a obținut contractul în urma unor negocieri directe simulate.
Inițial, drept punct de livrare a motorinei a fost stabilit orașul Chișinău, dar, în cele din urmă, a ajuns să fie depozitată în extremitatea nordică a țării, la 250 de kilometri distanță de capitală. Și asta în condițiile în care aproape jumătate dintre beneficiari erau producători agricoli din raioanele de sud.