Tansportatorii amenință că vor sista rutele regulate din februarie, dacă MIDR nu va majora tarifele: „Protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi care au preluat gările sunt dirijate de ministru”. Reacția lui Spînu
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a anunțat vineri, 28 ianuarie, că a expediat o scrisoare deschisă în adresa ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu prin care solicită, repetat, ca Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) să majoreze tarifele de transport și la serviciile de autogară. În caz contrat, transportatorii susțin că vor sista din februarie activitatea rutelor regulate. În replică, viceprim-ministrul Spînu susține că nu va permite creșterea nejustificată a tarfielor.
Solicitat de Ziarul de Gardă, viceprim-ministrul Andrei Spînu ne-a comunicat că nu va permite creșterea nejustificată a tarifelor.
„Declarații sterile, fără argumente și lipsite de bun simt. Eu nu voi permite creșteri nejustificate de tarife” a declarat Andrei Spînu.
În scrisoarea deschisă adresată MIDR transportatorii își exprimă dezacordul în legătură cu decizia ministrului de a refuza să dea curs acestei solicitări. APOTA îl acuză pe viceprim-ministrul Andrei Spînu că ar „proteja interesele ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi”.
„Deja a patra lună transportatorii rutieri ce deservesc rutele regulate naționale și MIDR nu pot ajunge la un numitor comun privind mărimea tarifului la serviciile de transport și la serviciile de autogară. Prevederile legislației care apără drepturile transportatorilor și obligă MIDR să aplice un tarif în baza calculelor reale sunt încălcate și ignorate într-un mod cinic de către minister. Majoritatea transportatorilor sunt în prag de faliment. Costurile nu mai pot fi acoperite de încasări. (…) În același timp, schemele de corupție legate de protejarea transportului ilicit, protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi care au preluat gările și jefuiesc transportatorii, preluarea afacerilor, promovarea unor interese ilegale ale unor transportatori, organizarea controalelor abuzive, persecutarea celor care au participat la proteste sunt dirijate personal de către ministru și conducerea ministerului. De la numirea noului Guvern și până în prezent nu a fost întreprinse nici o măsură îndreptată spre soluționarea problemelor acumulate în domeniul transporturilor. MIDR în comunicarea cu transportatorii utilizează doar minciuni, manipulare și amenințări. Modul cum sunt examinate problemele din transport, neputința evidentă de a elabora soluții, lipsa capacității de a sesiza natura problemelor existente a scos la iveală incompetența totală a ministerului. (…) În septembrie 2021 transportatorii au solicitat ca MIDR să elaboreze și să promoveze mai multe măsuri care ar diminua iminenta creștere a tarifului. Am solicitat să aplicați măsuri identice cu cele din UE cum ar fi restituirea accizului (mecanism utilizat în Republica Moldova în sectorul agricol), precum și introducerea cotei 0 TVA, micșorarea accizei speciale pentru importul autobuzelor mai vechi de 10 ani, suportul financiar pentru înnoirea parcului de autobuze, aplicarea unui tarif real pentru serviciile de autogară și readucerea activității gărilor într-un câmp legal. (…) Un termen rezonabil în care trebuiau să fie efectuate calculele reale ale tarifului demult s-a scurs. MIDR trebuie să-și asume consecințele care vor urma în ramură din cauza incompetenței de care a dat dovadă. APOTA declară că în cazul în care MIDR în termeni restrânși nu va prezenta calcule reale ale tarifului la serviciile de transport și a tarifului la serviciile de autogară, nu va veni cu măsuri clare și realizabile de soluționare a problemelor acute din ramură, nu va opri procesele de corupție și nu se va dezice de protejarea intereselor ilegale ale grupării Șor-Vîlcu-Andronachi, atunci transportatorii, la începutul lunii februarie în semn de protest își vor sista activitatea pe rutele regulate”, se arată în scrisoarea APOTA.
În decembrie 2021, transportatorii au organizat un protest, cu sistarea rutelor naționale, împotriva Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) și Agenţiei Naţionale Transport Auto (ANTA) în Piața Marii Adunări Naționale (PMAN). Atunci, APOTA a cerut reprezentanților MIDR să efectueze calculele și să aprobe tarifele la serviciile de autogară și la serviciile de transport. Vicepremierul Spînu declara în decembrie 2021 că „nu înțelege logica de a solicita majorarea tarifului, dacă atunci când autoritățile le solicită transportatorilor date concrete în baza cărora să fie luată această decizie, nu au nicio reacție”. Detalii aici