Stereotipurile de gen, perpetuate pe bani publici în manualele școlare! Ministerul promite o reacție
Manualele școlare din clasele primare perpetuează stereotipuri legate de gen, sugerând ideea că locul mamei este în bucătărie, iar al tatălui – la serviciu, respectiv, influențează negativ percepția copiilor față de rolurile femeii și bărbatului. Publicația suntparinte.md a analizat 18 manuale (Abecedarul, Букварь, manualele de limbă română, matematică și de limbă engleză din școlile cu predare în limba română și rusă) și a identificat peste 300 de imagini care încalcă egalitatea de gen.
Încercând să afle cine se face responsabil de stereotipurile promovate în manualele școlare, în timp ce încă în 2006 a fost aprobată o lege care prevede că statul trebuie să asigure și să promoveze egalitatea de gen, să prevină și să elimine toate formele de discriminare după criteriul de sex, publicația a constatat că în cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării nu există o structură responsabilă de evaluarea manualelor școlare din punctul de vedere al egalității de gen, că Ministerul nu are un ghid de recomandări în acest sens pentru autorii de manuale și că responsabilii își pasează activitatea.
„Egalitatea între femei și bărbați înseamnă drepturi, oportunități și responsabilități egale pentru fiecare femeie și bărbat în toate sferele vieții publice și private. Asigurarea egalității între femei și bărbați reprezintă un element esențial în cultivarea respectului față de rolul legii în realizarea protecției drepturilor omului, stabilirii unui stat de drept, creșterii economice și durabilității societății în general”, se precizează în „Strategia pentru asigurarea egalității între femei și bărbați în Republica Moldova pe anii 2016-2020”. Obiectivele formulate în strategie sună frumos, dar diferă mult de situația reală și conținutul manualelor școlare, plătite din bani publici.
În urma analizei celor 18 manuale școlare, reporterul suntparinte.md constată că rolurile de gen specifice societății patriarhale de odinioară persistă și astăzi: femeile au grijă de casă, de copii, în timp ce bărbații sunt capii familiei și principalii „aducători de venit”.
„Mama este ilustrată în imagini ca o femeie gospodină, însă pasivă din punct de vedere intelectual, fiind astfel într-o poziție de inferioritate față de tată. Aceasta are câteva activități de bază: spală, calcă, udă florile, îngrijiește copiii sau gătește la bucătărie. De exemplu, în manualul de limbă română de clasa a IV-a, titlul Unității „Pe cărările răbdării, sârguinței și hărniciei” este însoțit de imaginea unei femei (cel mai probabil, mama) care poartă o basma și un șorț, alături cu un lighean de rufe, în timp ce înșiră hainele pe sfoară (vezi imaginea a patra în colajul următor). De mers la serviciu, nici vorbă. Reiese astfel că locul potrivit al femeii este acasă, lângă cratiță și copii”, scrie sursa.
De cealaltă parte, bărbații sunt ilustrați drept persoanele care asigură bugetul familiei. Imagini în care bărbații sau feciorii se află la bucătărie, ajută la treburile casnice sau discută cu copiii, au fost identificate întru-un număr foarte mic.
„De cele mai multe ori, tatăl poartă cămașă, cravată și pantaloni (în casă, niciodată nu poartă halat, spre deosebire de mamă). Este implicat în diferite activități, precum: lucrează la computer, vine cu produse alimentare, se duce/vine de la serviciu, joacă șah sau pescuiește cu feciorul (în nicio fotografie tatăl nu pescuiește și nu joacă șah cu fiica!), explică copiilor poziția geografică a țărilor, cântă la chitară, citește ziarul (mereu în fotoliu!)”, constată publicația.
Olga Bâtcă, coordonator de proiecte la Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), semnalează că în prezent „nici profesorii, nici Ministerul (M. Educației, Culturii și Cercetării n.red.) nu sunt sensibili la drepturile copilului”.
„Deocamdată, nu am un răspuns privind acest aspect, nu sunt sigur că au fost puse în fața autorilor anumite condiții cu referire la gender. Ministerul emite un ordin, editurile participă împreună cu autorii lor. Noi solicităm doar condițiile față de manuale. Cu siguranță, în viitorul apropiat Ministerul va veni cu o reacție”, a fost răspunsul lui Valentin Crudu, șeful Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului, pentru suntparinte.md.
Articolul integral poate fi citit AICI.
Foto antet: suntparinte.md