Șapte posturi TV, amendate cu 49 mii de lei pentru devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și publicitate
Șapte servicii media de televiziune – N4, R Live TV, REN MOLDOVA, Studio-L, Exclusiv TV, TV6 și TVC 21 au fost sancționate pentru devieri ale nivelului tăriei sonore, cu amenzi în sumă de 49 000 de lei, anunță reprezentanții Consiliului Audiovizualului (CA).
TVC 21, la care a fost înregistrată cea mai mare deviație – 11.9 unități de tărie sonoră, deviația medie fiind de – 4.8 unități, a fost sancționat cu 9 000 de lei. Conform CA, postul a avut șapte devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și comunicările comerciale audiovizuale.
Studio-L, pentru 35 de devieri, cu deviația maximă de 8.9 unități de tărie sonoră și deviația medie de 3.4 unități, a fost amendat cu 8 000 de lei.
Postul N4 care a avut 22 de devieri, cu o deviație maximă de 3.7 unități de tărie sonoră și cea medie de – 1.9 unități, a fost sancționat cu 7 000 de lei.
TV6, care a comis 17 devieri, deviația maximă fiind – 2.4 unități de tărie sonoră și cea medie – 1.4 unități de tărie sonoră, a fost sancționat cu 7 000 de lei.
Sancțiunea aplicată REN MOLDOVA pentru 11 devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și publicitate, deviația maximă fiind – 2.5 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.7 unități, a fost de 7 000 lei.
R Live TV cu 3 devieri ale nivelului tăriei sonore, deviația maximă fiind – 1.8 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.5 unități, a primit o amendă de 6 000 de lei.
Cea mai mică amendă, de 5 000 de lei, a fost aplicată postului Exclusiv TV care a admis două devieri, deviația maximă fiind – 1.2 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.05 unități.
„În același timp, Privesc.Eu TV a comis 3 devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și mesaje de interes public „Campania națională pentru consumul moderat de energie în R. Moldova”, deviația maximă fiind – 7.9 unități de tărie sonoră și deviația medie – 3.9 unități.
Având în vedere că legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, potrivit căreia mesajul de interes public reprezintă publicitatea ce are ca obiect promovarea unor valori, idei și/sau scopuri de interes public ori comunitar, nu era în vigoare, spotul respectiv, la momentul difuzării, nu putea fi considerat ca o formă de comunicare comercială audiovizuală”, menționează CA.
Potrivit CA, Vocea Basarabiei TV a respectat deviația admisă a nivelului tăriei sonore.
Toate cele 9 posturi TV au fost monitorizate în perioadele: 27 octombrie 2022, în intervalul orar 17:00-20:00; 29 octombrie 2022, în intervalul orar 20:00-23:00; 31 octombrie 2022, în intervalul orar 06:00-09:00.
În conformitate cu prevederile art. 63 alin (6) din CMSA, furnizorii de servicii media au obligaţia de a uniformiza nivelul sunetului programelor audiovizuale cu cel utilizat în cazul difuzării comunicărilor comerciale audiovizuale.