Șanse pentru copiii din centrele de plasament din Republica Moldova
Scurt istoric. Asociația Obștească PRODOCS este o echipă de profesioniști care de 17 ani oferă sprijin copiilor și tinerilor în situație vulnerabilă pentru a avea acces la educație de calitate, a se putea integra în societate și pentru a deveni adulți responsabili. Asociația a implementat proiecte diverse orientate spre oferirea de suport informațional și consultativ profesorilor și specialiștilor din domeniul asistenței sociale și protecției copilului prin organizarea atelierelor de lucru, sesiuni de informare și instruire, sesiuni de mentorat și aplicarea metodelor și tehnicilor inovative în educație.
Obiectivele PRODOCS:
- Dezvoltarea de programe și servicii sociale care să răspundă nevoilor reale ale copiilor, tinerilor și persoanelor aflate în situații vulnerabile;
- Susținerea drepturilor persoanelor expuse riscului de marginalizare și excluziune socială;
- Inițierea și susținerea inițiativelor de dezvoltare focusate pe parteneriate locale, care să contribuie la îmbunătățirea calității vieții.
Acțiuni concrete. Asociația Obștească PRODOCS implementează în perioada 2023 – 2025 etapa a 3-a a proiectului „Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de plasament: de la vulnerabilitate, la incluziune” cu suportul financiar al Fundației pentru Copii „Pestalozzi” din Elveția.
Scopul general al proiectului este de a contribui la îmbunătățirea accesului la educație de calitate prin asigurarea incluziunii socio-educaționale a beneficiarilor din 7 Centre de Plasament care studiază în 10 instituții de învățământ partenere din raioanele: Anenii Noi, Drochia, Fălești, Hâncești, Telenești și Ștefan Vodă.
Realitatea din domeniul protecției copilului în Republica Moldova
Deși în Republica Moldova se fac eforturi și pași concreți către plasarea, creșterea și dezvoltarea copiilor într-un mediu familial, zeci de copii cu vârsta până la 18 ani, se află încă în centre de plasament. Copii rămași fără grijă părintească provin din medii dificile, fiind victime ale violenței, neglijării, exploatării sau traficului de ființe umane. Unii dintre ei au dizabilități accentuate sau medii și nu pot fi plasați în familii extinse sau alte servicii de tip familial. Astfel, centrele de plasament devin adesea singura lor casă pentru ani întregi, din cauza serviciilor alternative încă insuficient dezvoltate și a lipsei specialiștilor calificați pentru a face față comportamentelor și nevoilor complexe ale copiilor.
Proiectul „De la vulnerabilitate la, incluziune”: o rază de speranță pentru o viață mai bună
Datorită activităților de sprijin educațional la disciplinele școlare de bază, copiii din plasament au avut șansa să beneficieze de suport școlar personalizat pe parcursul anului, în funcție de nevoile educaționale individuale ale fiecăruia. Astfel, cu ajutorul pedagogilor implicați în activități și a specialiștilor din centre, unii copii au reușit pentru prima dată să scrie, să citească și să facă calcule simple. „Eu greu ma descurc, nu am frecventat școala și colegii știu mai mult ca mine. La început scriam cu litere de tipar și toți râdeau. Aici (în centru de plasament) eu am învățat să scriu și să citesc, și multe alte lucruri. Dacă eram acasa, nu aveam să știu multe. Prima dată aici m-au înscris în clasa a 3-a și fac multe ca să-i ajung pe colegi din urmă.” – Daria, 10 ani
„Inițial, copii erau nesiguri. Manifestau frică de a întreba și rușine de a răspunde în timpul lecției, pentru a nu fi luați în derâdere de colegii de clasă, în cazul în care răspunsul îl vor spune greșit. Nu vorbeau, decât dacă erau întrebați. Acum, copii au devenit mai implicați și curioși. Se manifestă în cadrul orelor, conștientizând că participarea lor contează și că au șansa să-și demonstreze abilitățile fără frică.” – Oxana Bârlădean, pedagog, Drochia
„La Centru copiii sunt ajutați și susținuți după nevoile fiecăruia în parte. Fiind copii speciali, cu o istorie de viață particulară, cu dificultăți de memorie, acești copii își doresc să reușească și să exceleze. Activitățile de suport școlar au avut un impact semnificativ asupra încrederii și motivației copiilor, deoarece au învățat într-un ritm adaptat nevoilor lor, ceea ce le-a oferit un sentiment de succes și satisfacție, căpătând dorință de a învăța și a ajunge la egal cu colegii de clasă.” – Galina Talmaci, pedagog, Hâncești
Dezvoltarea abilităților pentru un viitor sigur
Pe durata aflării în centrele de plasament, copiii au participat la o serie de activități din cadrul programului „Dezvoltarea abilităților sociale, de viață și carieră” elaborat de proiect. Astfel, am contribuit la dezvoltarea unei identități personale solide care cuprinde abilități de viață de care copiii au nevoie la școală, în comunitate, și prin extindere, în viitoarea lor viață privată și activitate profesională. Au vizitat antreprenori locali pentru a se inspira și urma propriile vise și ambiții, pentru a învăța despre perseverență, inovație și munca necesară pentru a-și atinge obiectivele de viitor. Aceste experiențe au fost esențiale pentru a le oferi o perspectivă asupra viitorului lor și pentru a-i inspira să-și construiască un drum independent și plin de speranță. Experiențele și poveștile împărtășite de antreprenori sunt mult mai memorabile decât lecțiile teoretice, și lasă, adesea, o impresie durabilă asupra copiilor.
„Când a fost plasat în centru, Ion manifesta un comportament retras și de neîncredere față de cei din jur, avea frică de a relaționa cu semenii și adulții. Cu timpul, băiatul a devenit un preadolescent mai comunicabil, mai deschis la interacțiuni și mai puțin reticent în a-și exprima opiniile. Această transformare pozitivă se atribuie atât participării copilului la activități, cât și atmosferei sigure și de susținere creată în centru. Copilul s-a simțit încurajat să își exploreze emoțiile și să-și dezvolte abilitățile sociale într-un mediu prietenos, fără a fi judecat. Totodată, activitățile interactive și creative l-au ajutat să se exprime asertiv, au redus tendința copilului de a fi negativist în orice situație. Drumul a fost lung, dar rezultatele au fost pe măsura așteptărilor.” – Elvira Cavca, pedagog social, Telenești
Sprijin pentru familii și reintegrare
Părinții și membrii familiilor extinse au fost implicați în programul de Educație Parentală elaborat de proiect în vederea îmbunătățirii competențelor parentale care să sporească șansele de bună creștere, dezvoltare armonioasă și educare a copiilor în familie. Participarea părinților la program este esențială pentru a asigura o tranziție lină și stabilă a copiilor, atunci când familia lor este o resursă viabilă pentru întoarcerea acasă. De asemenea, programul contribuie la prevenirea situațiilor și intervenția eficientă în cazuri legate de sănătatea, educația sau protecția copiilor.
„Reacțiile părinților copiilor plasați în centru au fost variate, și au depins de contextul lor personal, emoțional și social. Unii părinți au manifestat un interes sincer de a se reconecta cu copiii lor și de a demonstra că sunt capabili să își asume din nou responsabilitățile parentale. Ei au perceput activitățile ca pe o oportunitate de a-și reafirma dragostea și angajamentul față de copii – o șansă de a restabili legătura afectivă. Alții, însă, au simțit un anumit grad de jenă. Aceștia au fost copleșiți de vinovăție, de incapabilitatea de a face față cerințelor parentale. Datorită programului și suportului specialiștilor din centru, părinții implicați s-au simțit sprijiniți și mai încrezători în rolul lor de părinte. Deși au existat și provocări în aplicarea noilor cunoștințe, majoritatea părinților consideră că acest program le-a oferit instrumentele necesare pentru a deveni părinți mai buni și pentru a consolida legăturile familiale. Activitățile i-au ajutat să înțeleagă mai bine nevoile emoționale ale copiilor lor și să construiască cu ei o relație deschisă, bazată pe încredere.” – Liudmila Rusu, angajată Centru, Anenii Noi
Consolidarea competențelor didactice
Prin participarea la sesiuni de instruire, mentorat, webinare organizate de proiect, profesorii din cele 10 școli partenere și-au actualizat și consolidat constant competențele, recunoscând nevoia perpetuă de diversificare a metodelor de predare la nivel de clasă. Cadrele didactice s-au perfecționat în diverse domenii esențiale pentru bunăstarea educațională a elevilor, gestionarea absenteismului și eșecului școlar, prevenirea bullyingului și cyberbullyingului, utilizarea comunicării non-violente la nivel de clasă, utilizarea tehnologiilor inovative în predare, educația de gen și combaterea stereotipurilor. Aceste eforturi continue au contribuit la oferirea de șanse egale pentru toți elevii și la motivarea învățării prin strategii practice și concrete, reflectând angajamentul pentru excelență educațională și adaptabilitate a cadrelor didactice în fața provocărilor moderne.
Dezvoltarea competențelor în managementul proiectelor și susținerea inițiativelor elevilor
Membrii Consiliilor Elevilor ai școlilor partenere proiectului au beneficiat de o serie de sesiuni intensive de instruire, în vederea dezvoltării competențelor în scrierea și managementul proiectelor. Aceste instruiri au oferit tinerilor lideri instrumentele și cunoștințele necesare pentru a iniția și implementa proiecte eficiente și de impact. Astfel, elevii au învățat cum să identifice nevoile comunității lor școlare, să formuleze obiective clare și să dezvolte planuri de acțiune detaliate. De asemenea, au fost familiarizați cu tehnici de management a resurselor și timpului, comunicare eficientă, și monitorizarea și evaluarea proiectelor pentru a asigura atingerea rezultatelor dorite.
Pentru a pune în practică abilitățile dobândite, AO PRODOCS, cu sprijinul Fundației pentru Copii Pestalozzi, va oferi Consiliilor finanțare pentru implementarea proiectelor lor inovatoare. Aceste granturi vor facilita realizarea ideilor elevilor și vor promova responsabilitatea și implicarea activă în comunitate. Prin aceste inițiative, elevii vor avea ocazia să transforme teoriile învățate în acțiuni concrete, să colaboreze cu colegii și să facă o diferență pozitivă în mediul lor școlar.
Consolidarea capacităților specialiștilor din domeniul protecției copilului
În baza necesităților de instruire coordonate cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, peste 150 de specialiști din domeniul protecției copilului la nivel național continuă să-și consolideze capacitățile de lucru cu copiii expuși riscului de a comite infracțiuni sau aflați în conflict cu legea. Prin sesiunile de consolidare a abilităților specialiștilor care lucrează cu și pentru copiii în conflict cu legea și care aplică managementului de caz, participanții pot asigura intervenții eficiente și suport adecvat pentru fiecare copil. Un accent deosebit a fost pus pe respectarea drepturilor copiilor și pe furnizarea asistenței necesare în vederea reabilitării și reintegrării lor în comunitate. Sesiunile au inclus studii de caz, ateliere interactive și discuții cu experți în domeniu, oferindu-le specialiștilor oportunitatea de a se perfecționa și de a împărtăși bune practici. Eforturile continue contribuie semnificativ la crearea unui sistem de protecție a copilului mai eficient și mai sensibil, capabil să răspundă nevoilor specifice ale copiilor aflați în situații de risc.
Siguranță și confort în sezonul rece
În această iarnă, copiilor din centrele de plasament le va fi mai cald și mai confortabil datorită sprijinului generos al Fundației pentru Copii Pestalozzi. Fiecare copil din plasament a primit hăinuțe și cizme de iarnă, alese special pentru a se potrivi preferințelor și nevoilor individuale. Aceste echipamente sunt esențiale pentru confortul și siguranța copiilor în sezonul rece, asigurându-le protecția necesară în fața temperaturilor scăzute. Mai mult decât atât, sentimentul de a fi îngrijiți și de a li se acorda atenție personalizată le conferă copiilor o stare de bine și contribuie la dezvoltarea lor armonioasă. Faptul că au avut posibilitatea să-și aleagă articolele preferate le-a oferit un plus de bucurie și încredere în sine, demonstrându-le că opinia și preferințele lor contează. Astfel, inițiativa noastră a oferit atât confort fizic, cât și emoțional beneficiarilor celor 7 centre de plasament partenere proiectului.
Concluzie
Proiectul „Incluziunea socio-școlară a copiilor din Centrele de plasament: de la vulnerabilitate, la incluziune” a adus schimbări pozitive semnificative pentru copiii din centrele de plasament din Republica Moldova, oferindu-le nu doar șanse educaționale, ci și abilități esențiale pentru viața independentă și integrarea în societate. Asociația Obștească PRODOCS va ține cont de necesitățile din domeniul asistenței și protecției copilului și va continua să își dedice eforturile pentru a crea un mediu mai bun și mai sigur pentru toți copiii aflați în situație de vulnerabilitate.
* Parteneriat media