Raportul de control privind modul de reflectare a alegerilor prezidențiale pentru ultima săptămână din turul II, examinat de membrii CA: cele mai puține subiecte electorale, difuzate de TV-Găgăuzia
Raportul cu privire la rezultatele controlului privind modul de reflectare a turul II al alegerilor prezidențiale, perioada 28 octombrie-1 noiembrie, a fost prezentat în ședința de vineri, 8 noiembrie, a Consiliului Audiovizualului (CA).
Au fost supuse monitorizării serviciile media audiovizuale (SMA) de televiziune „Moldova 1”, „TV-Găgăuzia”, „Pro TV Chișinău”, „Canal Regional”, „ATV”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „SOR TV”, „Drochia TV”, „Media TV”, „Axial TV”, „TV Elita”, „Studio L” și „R Live TV”, iar controlul a vizat programele de știri și actualități, emisiunile de promovare electorală și dezbaterile electorale.
Datele raportului arată că, în programele de știri și actualități, au fost difuzate 256 de subiecte cu caracter electoral, în scădere cu 118 subiecte față de perioada a cincea. Volumul total alocat materialelor electorale difuzate de posturile TV monitorizate a fost de 9 ore 17 minute 24 secunde, ceea ce constituie aproximativ 28,7% din durata totală a buletinelor informative difuzate în perioada monitorizată, volumul fiind în scădere față de perioada a cincea.
Cele mai multe subiecte cu caracter electoral au fost difuzate de „PRO TV Chișinău” – 34 de subiecte (13,3%), fiind urmat de „Jurnal TV” – cu 31 de subiecte (12,1%), iar cele mai puține subiecte electorale au fost difuzate de „TV-Găgăuzia” – 3 subiecte (1,2%). 10 SMA au avut o repartiție uniformă a subiectelor electorale și au difuzat zilnic subiecte electorale, acestea fiind: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „Exclusiv TV”, „TVC 21”, „Jurnal TV”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4” și „TV Elita”. 3 SMA – „TV-Găgăuzia”, „Studio-L” și „ATV” – au repartizat neuniform știrile electorale. 1 SMA, „TV-Găgăuzia”, a difuzat subiecte electorale în 3 zile. „Studio-L” a informat publicul difuzând subiecte electorale în 2 zile, iar „ATV” a difuzat subiecte electorale într-o singură zi.
Protagoniștii cu cele mai multe apariții în subiectele cu caracter electoral au fost actorii politici, cu 201 apariții (26,4%), fiind urmați de organele de stat, cu 191 de apariții (25,1%). Concurenții electorali s-au aflat pe a treia poziție, cu 189 de apariții (24,8%), iar cele mai puține prezențe le-au avut experții, cu 37 apariții (4,9%).
Potrivit CA, în perioada a șasea de control, 8 posturi TV au difuzat, cumulat, 72 de subiecte conflictuale:
- 6 televiziuni au prezentat „corect și echilibrat” subiectele cu caracter conflictual, asigurând pluralismul relativ de surse și opinii: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „Jurnal TV”, „TV8”, „TVR Moldova” și „N4”;
- 2 canale TV au prezentat știri conflictuale „dezechilibrat”, „Exclusiv TV” și „Cinema 1”, fiecare a câte un subiect.
Per ansamblu, subiectele electorale difuzate de SMA au fost „ușor dezechilibrate” din perspectiva de gen, majoritatea protagoniștilor/surselor citate fiind de sex masculin – 379 de surse, celor de sex feminin revenindu-le – 233 de apariții.
Subiectele abordate de SMA supuse controlului au fost relevante alegerilor și au vizat procesul electoral.
„Toate SMA supuse controlului au manifestat atitudine nepărtinitoare față de concurenții electorali, aceștia nefiind fie favorizați, fie defavorizați în subiectele de știri. La fel, acestea au asigurat accesul persoanelor cu dizabilități de văz și auz în cadrul buletinelor informative difuzate, prin titrare sincron, dar și prin limbaj mimico-gestual”, mai notează CA.
În perioada de raport, 2 posturi TV au difuzat dezbateri electorale: „Moldova 1” și „R Live TV”.