Raport CJI: Patru din 10 posturi TV favorizează masiv anumiți candidați
În perioada 15 – 22 octombrie 2020, patru posturi de televiziune din cele zece monitorizate de CJI au continuat să favorizeze masiv anumiți candidați electorali. La alte două posturi se observă tendința de favorizare ușoară a unor concurenți.
Concluziile au fost incluse în cel de-al patrulea raport de monitorizare lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020.
Potrivit raportului, în intervalul 15 – 22 octombrie 2020, postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces egal candidaților electorali, tonalitatea reflectării în marea majoritate a cazurilor fiind neutră. Igor Dodon, candidat independent susținut de PSRM, a fost reflectat de cele mai multe ori neutru, și o dată pozitiv, beneficiind în același timp de 9 știri pozitive privind activitatea Guvernului și a administrației publice locale.
Primul în Moldova, NTV Moldova și Accent TV au avut o politică editorială similară, tratând diferențiat candidații electorali. Igor Dodon, candidat independent susținut de PSRM, a fost favorizat masiv de aceste posturi, atât prin frecvența mare a aparițiilor/spațiul alocat intervențiilor directe (54 de apariții/mențiuni și intervenții directe de 943 de sec.), cât și prin tonalitatea pozitivă (29 ori). De asemenea, posturile au difuzat în total 64 de materiale pozitive despre activitatea Guvernului și a administrației publice locale, care au fost favorabile pentru Igor Dodon. Singurul candidat care a fost reflectat frecvent, în știri ample ce au prezentat obiectivele sale electorale, a fost Igor Dodon (20). Ceilalți candidați au apărut în câte 1-2 știri de campanie per post. Candidata PAS, Maia Sandu, a fost mai mult menționată, decât citată la aceste posturi (38 de apariții/mențiuni și intervenție directă de 81 de sec.), în știri de alt gen decât cele privind prioritățile lor electorale, în majoritatea cazurilor cu conotație negativă (20).
Prime TV a oferit acces majorității concurenților electorali în știri, tonalitatea reflectării candidaților, partidelor politice și instituțiilor statului fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon, candidat independent sprijinit de PSRM, și Violeta Ivanov, PP Șor, au fost avantajați de numărul și spațiul mare al intervențiilor, având cele mai multe știri de campanie și de susținere (4 și 3, respectiv). Maia Sandu, PAS, și Tudor Deliu, PLDM, au fost reflectați în știri cu altă tematică electorală decât prioritățile electorale.
Publika TV a avut un comportament relativ echilibrat, oferind acces în știri majorității concurenților electorali, care au fost reflectați neutru. Igor Dodon, candidat independent sprijinit de PSRM, a avut cele mai multe apariții și cel mai mare spațiu al intervențiilor directe, în special în știri de campanie și de susținere (4), alți candidați fiind reflectați în câte o știre în care au vorbit despre obiectivele lor electorale. Maia Sandu, Tudor Deliu și Violeta Ivanov au fost citați/menționați în alt gen de știri decât cele privind obiectivele lor electorale.
Jurnal TV a oferit acces în știri tuturor candidaților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei. Postul a tratat egal concurenții în știri, informând despre întâlnirile/promisiunile electorale ale tuturor, tonalitatea reflectării fiind în majoritatea cazurilor neutră. Igor Dodon, candidat independent sprijinit de PSRM, a avut 5 apariții în lumină negativă, iar Violeta Ivanov – o apariție, în cadrul emisiunilor.
Pro TV Chișinău a avut un comportament echilibrat, fără a fi constatate tendințe evidente de favorizare sau defavorizare a vreunui concurent electoral. Pro TV a oferit acces relativ egal tuturor candidaților electorali, informând în știri despre prioritățile electorale ale mai multor candidați pe care i-a prezentat preponderent în lumină neutră. Igor Dodon, candidat independent sprijinit de PSRM, și Renato Usatîi, PN, au avut câte o apariție în lumină negativă.
TV8 a alocat spațiu mare știrilor și emisiunilor cu tangență electorală directă și indirectă. Postul nu a informat în știri despre obiectivele electorale ale concurenților, care au fost protagoniștii știrilor de alt gen decât cele privind prioritățile electorale. În majoritatea cazurilor, candidații înscriși în cursa electorală, partidele și APC au fost reflectați neutru. Igor Dodon a avut 2 apariții/mențiuni în context negativ în cadrul emisiunilor.
Televiziunea Centrală a oferit acces relativ egal concurenților electorali pentru a vorbi despre obiectivele lor electorale, aceștia fiind reflectați preponderent neutru. Violeta Ivanov, PP Șor, a beneficiat de cele mai multe apariții în lumină pozitivă (7), fiind favorizată și de știrile pozitive despre PP Șor (7).
În total au fost monitorizați zece posturi de televiziune: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Accent TV, Pro TV, TV8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).