R. Moldova a intrat în stare de urgență. Autoritățile nu au publicat nicio listă cu măsuri concrete care trebuie respectate
De la 1 aprilie, în R. Moldova este instituită stare de urgență. O decizie în acest sens, la solicitarea „unui grup de deputați” a fost aprobată miercuri, 31 martie, în Parlamentul de la Chișinău de către 52 de deputați PSRM, „Șor” și cei din Pentru Moldova. Deși, potrivit proiectului de hotărâre adoptat de majoritatea parlamentară, starea de urgență a intrat în vigoare, până acum autoritățile nu au publicat nicio listă cu măsuri și restricții concrete impuse cetățenilor.
Proiectul de hotărâre, adoptat de deputații PSRM – „ȘOR”, privind instituirea stării de urgență pentru următoarele 60 de zile, conține o listă de restricții de ordin general care sunt prevăzute de Articolul 20 din Legea Nr. 212 din 24.06. 2004, „starea de urgență”. O listă cu restricții concrete, până acum, nu a fost adusă la cunoștință cetățenilor R. Moldova.
Articolul 20. Măsurile aplicabile pe durata stării de urgenţă
Pe durata stării de urgenţă, în funcţie de situaţia concretă, pot fi aplicate următoarele măsuri:
- a) evacuarea provizorie a cetăţenilor din zonele ce prezintă pericol pentru viaţă şi asigurarea obligatorie a acestora cu locuri de cazare permanentă sau provizorie;
- b) instituirea unui regim special de intrare şi ieşire din ţară;
- c) dispunerea raţionalizării consumului de alimente şi de alte produse de strictă necesitate;
- d) introducerea regimului de carantină şi luarea altor măsuri sanitaro-antiepidemice obligatorii;
- e) efectuarea, în modul stabilit de lege, a rechiziţiilor de bunuri în scopul prevenirii şi lichidării consecinţelor situaţiilor care au impus declararea stării de urgenţă;
- f) stabilirea unui regim special de lucru pentru agenţi economici şi instituţii publice, soluţionarea altor chestiuni privind activitatea acestora, necesare desfăşurării lucrărilor de salvare-deblocare şi a altor lucrări de neamînat;
- g) modificarea procedurii de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice;
- h) interzicerea demisiei lucrătorilor, cu excepţia cazurilor prevăzute de actele normative, pentru această perioadă;
- i) chemarea cetăţenilor pentru prestări de servicii în interes public în condiţiile legii;
- j) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicaţii;
- k) aplicarea altor măsuri necesare.
O listă cu exact aceleași restricții se regăsește în proiectul de hotărâre privind instituirea stării de urgență, fără însă a fi specificate anumite măsuri concrete care urmează să fie impuse.
Lista cu restricțiile anunțate de autorități:
Miercuri, 31 martie, deputații din opoziție au criticat propunerea „unui grup de deputați” cu privire la instituirea stării de urgență, menționând că această propunere vine „pentru a bloca dizolvarea Parlamentului”. Deputații PAS afirmă „că acum când au intervenit circumstanțele cu privire la dizolvarea Parlamentului, cineva s-a gândit să vină cu solicitarea ca să fie instituită stare de urgență ca să fie evitate alegerile anticipate”.
Potrivit Art. 85 Aliniat (4) din Constituția R. Moldova, Parlamentul nu poate fi dizolvat în timpul stării de urgenţă, de asediu sau de război.
Articolul 85
Dizolvarea Parlamentului
(1) În cazul imposibilităţii formării Guvernului sau al blocării procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni, Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea fracţiunilor parlamentare, poate să dizolve Parlamentul.
(2) Parlamentul poate fi dizolvat, dacă nu a acceptat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 45 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură.
(3) În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
(4) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Preşedintelui Republicii Moldova, şi nici în timpul stării de urgenţă, de asediu sau de război.
Acum un an, la 17 martie 2020, în R. Moldova a mai fost instituită stare de urgență pe o perioadă de 60 de zile.