Posturile TV nu au reflectat echidistant campania electorală. CCA a aplicat sancțiuni
Astăzi, 22 mai, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat al patrulea raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală. Astfel, din cele 10 posturi de televiziune aflate în vizorul experților, în perioada 12-19 mai, majoritatea nu au oferit acces egal tuturor candidaților, nu au asigurat pluralismul de opinie și nu au reflectat corect și echidistant campania electorală. Tot astăzi, Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a constatat încălcarea de către posturile Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3 și CTC Mega a echilibrului şi pluralismului politico-social în buletinele de știri, dar le-a sancționat doar cu avertizare publică.
Principalele concluzii ale monitorizării CJI arată că, în ultima săptămână de campanie, aproape la fiecare radiodifuzor au fost observate atitudini favorabile sau defavorabile în raport cu anumiți concurenți, iar câteva canale i-au promovat deschis pe unii candidați.
Prin urmare, posturile NTV Moldova și Accent TV, ca și în săptămânile anterioare, l-au promovat deschis pe Ion Ceban, candidatul PSRM la Primăria Chișinău, acordându-i spațiu de emisie extins, favorizându-l și pe Alexandr Usatâi, candidat PSRM la Primăria Bălți.
Jurnal TV, la rubrica electorală, a continuat să reflecte neutru și imparțial evenimentele de presă organizate de concurenții electorali. Totuși, în alte știri, a fost promovat direct Andrei Năstase, candidatul PPDA-PAS-PLDM, dar defavorizată candidata independentă Silvia Radu.
La RTR Moldova s-a remarcat favorizarea ușoară a candidatului Ion Ceban, PSRM, dar și a candidatului Partidului „Șor” pentru funcția de primar la Bălți, Pavel Verejan.
Postul public de televiziune Moldova 1, care anterior a reflectat campania relativ echilibrat, a avut în această perioadă un comportament ușor părtinitor, neasigurând acces egal în știri tuturor concurenților electorali. Potrivit reprezentanților CJI, analizând frecvența și contextul apariției, în perioada de raport au fost favorizați ușor candidatul PSRM, Ion Ceban, dar și candidata independentă Silvia Radu.
Pro TV și TV 8 au avut un comportament relativ echilibrat, asigurând pluralismul de opinie și oferind acces în știri unui număr mare de candidați, însă, potrivit experților, faptul că Silvia Radu, candidată independentă, a avut mai multe apariții și/sau mențiuni în context negativ poate fi interpretat drept o ușoară defavorizare a acesteia.
De asemenea, posturile cu acoperire națională Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, nefiind monitorizate de Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), au continuat să difuzeze multiple materiale cu caracter electoral direct și indirect în buletinele de știri prin care au promovat-o pe candidata independentă Silvia Radu și l-au defavorizat pe candidatul PPDA-PAS-PLDM, Andrei Năstase. În acest context, secretara Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, Polina Panainte, a precizat că a sesizat CCA-ul la acest subiect și că este așteptată o reacție promptă a instituției.
De altfel, în ședința de astăzi, membrii CCA s-au pronunțat cu privire la sesizările care vizează încălcarea de către posturile Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3 și CTC Mega a legislației în contextul reflectării campaniei electorale.
În ședința publică, președintele CCA, Dragoș Vicol, a declarat că în buletinele de știri de la canalul Publika TV s-a constatat un „dezechilibru cras” în prezentarea Silviei Radu și a lui Andrei Năstase.
Reprezentanta „General Media Group” a argumentat că „persoanele vizate au fost sunate, dar nu au răspuns la telefon, iar din acest motiv nu a fost prezentată poziția, nu putem să obligăm persoanele, în cazul în care se realizează un reportaj, să ne răspundă la telefon” și a adăugat că „vom încerca să evităm astfel de cazuri”.
Posturile respective, care aparține companiilor General Media Group” și „Telestar Media” au fost sancționate prin avertizare publică.
Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a anunțat că radiodifuzorii vor fi monitorizați și în campania electorală al turului II al alegerilor locale noi și i-a îndemnat să o reflecte corect și echidistant.
Lista celor zece posturi tv monitorizate de CJI:
- Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă;
- Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă;
- Canal 2 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română;
- Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă;
- Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română;
- NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și rusă;
- RTR Moldova (19.30) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și română;
- TV 8 (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă;
- Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română;
- Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă
Accesați AICI Raportul CJI privind Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018 Raport nr. 4 (12-19 mai 2018).
Nicoleta Braghiș, stagiară