Oleg Tofilat, consiler al premierului, despre datoriile de milioane ale „Avia Invest” față de stat: „Apar semne de întrebare”
Oleg Tofilat, consilier al premierului în domeniul infrastructurii și transportului, consideră incoerentă reacția companiei „Avia Invest” după ce Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a informat că „Avia Invest” a înregistrat o datorie restantă în sumă de peste 22 de milioane de lei, motiv pentru care a cerut intentarea dosarului de executare pentru datoria respectivă. Oleg Tofilat susține, totodată, că admiterea acestei datorii, dar și inacțiunile din perioada 2017-2019 care au condus la acumularea datoriilor, „nasc multe dubii”.
Într-o reacție publică, „Avia Invest” a precizat că suma de peste 22 de milioane de lei este, de fapt, „o parte din penalități, rezultate din datoriile istorice ale companiei Air Moldova” și că datoriile „Air Moldova” către „Avia Invest” „au determinat reţineri de plăţi către AAC, iar investitorul aeroportului este obligat acum, într-o perioadă de criză profundă, să plătească penalităţi peste penalități”.
Atât AAC, cât și Oleg Tofilat, subliniază că datoriile „Avia Invest” au fost acumulate în perioada 2017 – 2019, atunci când nu exista o perioadă de criză. Consilierului premierului spune că datoria respectivă a fost formată în rezultatul neachitării plăților pentru supravegherea și menținerea condițiilor de certificare a aerodromurilor și nu poate fi justificată prin existența unei datorii a „Air Moldova” față de „Avia Invest”.
Oleg Tofilat mai precizează că datoria „Air Moldova” față de „Avia Invest” nu are nicio legătură cu datoriile față de stat.
„Faptul că, eventual, „Air Moldova” nu a achitat careva plăți către „Avia Invest”, nu are nimic cu AAC și compania are libertatea de a-și revendica plățile de la „Air Moldova”, spune Oleg Tofilat, subliniind că „Avia Invest” nu poate reține anumite plăți față de stat pe motiv că nu i-a fost întoarsă o datorie de la o altă companie.
AAC a solicitat executorului judecătoresc, la data de 5 mai, intentarea dosarului de executare, cu aplicarea măsurilor de asigurare, pentru cele 22 de milioane de lei, în adresa „Avia Invest” SRL, iar conturile companiei au fost blocate. În acest context, „Avia Invest” menționează că „sechestrele aplicate de autorităţi pe conturile Avia Invest, au adus la imposibilitate de a achita salariile la peste 600 de angajaţi”.
De cealaltă parte, Oleg Tofilat susține însă că ACC nu va crea impedimente funcționării aeroportului, chiar dacă conturile companiei au fost blocate.
„Mijloacele bănești care ar putea veni sau care sunt pe conturile „Via Invest”, într-adevăr, sunt blocate. Acuzațiile despre imposibilitatea achitării salariilor nu este însă corectă. Plățile necesare pentru funcționarea normală a aeroportului pot trece cu consimțământul creditorului și nu cred că AAC va împiedica funcționarea aeroportului sau va admite neplata salariilor”, spune consilierul premierului.
Reprezentanții AAC spun că în scopul recuperării datoriilor de la „Avia Invest”, au fost inițiate mai multe cauze civile în instanța de judecată, iar în consecință pe data de 05.07.2019 între Autoritatea Aeronautică Civilă și SRL „Avia Invest” a fost încheiat un Contract de tranzacție. Prin Contractul dat, „Avia Invest” s-a obligat să stingă datoria față de AAC prin plăți lunare, conform unui grafic agreat de comun acord. În legătură cu acest aspect, Oleg Tofilat susține că semnarea contractului de tranzacție, admiterea acestei datorii, dar și inacțiunile din perioada 2017-2019 care au condus la acumularea datoriilor, „nasc multe dubii”.