Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Munteanu: „Există motive suficiente pentru…

Munteanu: „Există motive suficiente pentru a rezilia contractul parteneriatului public-privat în cazul „Gările şi Staţiile Auto”

Președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu, afirmă că întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto” a fost concesionată în urma unui concurs cu proceduri vicioase. Potrivit acestuia, Guvernul Filip a restricţionat participarea altor membri în cadrul concursului pentru parteneriatul public-privat, iar condiţiile stabilite au fost restrictive şi abuzive.

Participanţii la acest concurs trebuiau să dovedească un flux de numerar operaţional în valoare deaproximativ 400 de milioane de lei. Suma totală a investiţiilor fiind de 200 de milionane de lei în timp de patru ani. Acest filtru a restricţionat puternic numărul de participanţi la concurs. În sensul legii, toate cele trei condiţii de participare stabilite de Guvern sunt restrictive şi abuzive , a explicat deputatul.

Potrivit lui Igor Munteanu, scopul parteneriatului este departe de a fi atins, iar interesele statului au fost negociate inechitabil şi cu prejudicii pentru public. Acesta a oferit exemplu şi cazul Air Moldova.

„Ca și în cazul Air Moldova, totul s-a făcut în folosul unui anumit grup, care deja era pregătit în 47 de zile să dea un răspuns și să prezinte oferta. Au avut acces anterior la toate documentele. Erau create condiții care să avantajeze doar un grup. , a comentat Igor Munteanu, a susţinut Munteanu.

Concursul de selectare a Parteriatului public privat a fost câștigat, printr-o singură ofertă, de o asociație compusă din:

  • SRL „Gările Auto Moderne” – o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta;
  • FPC Exfactor SRL – o întreprindere notorie în Republica Moldova din
    domeniul construcțiilor;
  • Luka Muco – un cetățean al SUA.

„Există același model ca și în cazul companiei Air Moldova. Apare o companie mare care ia fața, dar după asta dispare. În cazul Air Moldova a fost Blue Air. Aici Exfactor este cel care întrunește toate condițiile, ca în 2019 să decidă să se retrag. Acest lucru trezește dubii, mai ales că această companie are legături cu cetățeanul fugar Ilan Șor și grupul său de companii”, a mai spus Igor Munteanu.

În acelaşi context, președintele comisiei de anchetă a adăugat că investițiile la care s-a angajat asociația câștigătoare în 2019 nu au fost făcute nici în jumătate. Acesta a precizat că raportul final al comisiei de anchetă va fi prezentat la ședința următoare a Parlamentului.

Cronologia schimbărilor

În decembrie 2018, după un concurs cu un singur participant, Agenția Proprietății Publice (APP) a dat în concesiune gările și stațiile auto firmei „Gările Auto Moderne”, ai cărei fondatori erau compania de construcții „Exfactor-Grup” (85%) și cetățeanul american Lluka Muco (15%).

ZdG a scris atunci că „Exfactor-Grup”, deținută de Vladimir Tonu, a desfășurat, în ultimii ani, diverse afaceri cu firmele controlate de Ilan Șor și a efectuat lucrări de construcție și modernizare la Aeroportul Internaţional Chişinău, controlat atunci de Ilan Şor prin intermediul companiei „Avia Invest”. „Exfactor-Grup” a fost și unul dintre sponsorii Partidului ȘOR în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie curent.

După mai puțin de jumătate de an de la câștigarea licitației de concesionare a autogărilor, „Exfactor-Grup” și cetățeanul american Lluka Muco au renunțat la calitatea de asociați la compania „Gările Auto Moderne”, aceasta ajungând în mâinile Oksanei Demchenko, cetățeană a Ucrainei.

Peste câteva săptămâni, în iulie 2019, firma concesionară a autogărilor și-a schimbat din nou proprietarii: 50% au rămas în portofoliul Oksanei Demchenko, iar 25% au ajuns la omul de afaceri francez Arif Franck Charles, cunoscut în R. Moldova ca fiind proprietar al companiei „Le Bridge”. Celelalte 25% din capitalul social al firmei „Gările Auto Moderne” au ajuns în posesia societății „Ramin-Lux” SRL, fondată de frații Maria și Alexandru Vîlcu.

Alexandru Vîlcu este fondator sau cofondator a 10 firme înregistrate în R. Moldova. În iunie curent, acesta a devenit asociat și la „DFM” SRL, fostă companie din grupul Șor, cu activități în domeniul magazinelor duty-free.

În august 2019 s-au înregistrat noi modificări, iar cota de 25% a lui Arif Franck Charles a ajuns la Alexandru Vîlcu.

Astfel, în prezent, structura asociaților companiei „Gările Auto Moderne” arată astfel:
– Oksana Demchenko, cetățeană a Ucrainei – 50%
– „Ramin-Lux” SRL (fondată de frații Maria și Alexandru Vîlcu) – 25%
– Alexandru Vîlcu – 25%

FOTO: parlament.md