Ministerul Muncii a atacat în judecată Direcția municipală din Chișinău responsabilă de remunerarea asistenților personali: „Ministerul condamnă disponibilizările asistenților personali efectuate contrar procedurilor legale”
Ministerul Muncii și Protecției Sociale a atacat în instanța de judecată Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului (DGPDC) a municipiului Chișinău. Judecătoria Chișinău urmează să se pronunțe în privința legalității actelor administrative ale municipiului Chişinău față de angajații și beneficiarii Serviciului „Asistență personală”.
Totodată, Ministerul informează că a înaintat un demers către Centrul Național Anticorupție în vederea examinării faptelor legate de depășirea atribuțiilor ale factorilor de decizie.
„Am depus o cerere prealabilă privind suspendarea actelor administrative emise de DGAMS și DGPDC, iar ca urmare a răspunsului negativ am atacat în instanța de judecată acțiunile ilegale întreprinse de DGPDC”, comunică reprezentanții Ministerului Muncii.
Dosarul a fost înregistrat miercuri, 6 martie, iar prima ședință încă nu a fost stabilită.
Ministerul Muncii a emis vineri, 8 martie, un comunicat de presă în care „condamnă disponibilizările asistenților personali efectuate contrar procedurilor legale de către Primăria municipiului Chișinău” și susține că „întreprinde toate măsurile legale pentru a susține și rezolva problema asistenților personali nedreptățiți”.
Potrivit reprezentanților Guvernului, Primăria mun. Chișinău dispune de resursele financiare necesare pentru a asigura finanțarea deplină a asistenților personali din cadrul Serviciului „Asistență Personală”.
„Stabilirea priorităților și utilizarea resurselor financiare a aparținut și aparține exclusiv autorităților administrației publice locale din mun. Chișinău, astfel finanțarea serviciilor sociale se efectuează din contul veniturilor proprii ale municipalității. În anul 2023, Primăria mun. Chișinău a alocat un buget de 154,2 milioane lei pentru asistenții personali”, notează Ministerul Muncii.
În contextul în care salariul brut pentru un asistent personal constituie 6500 de lei, Ministerul constată că sunt necesare 158,7 milioane de lei pentru achitarea salariilor a 2034 de asistenți personali pentru 12 luni. Primăria a prevăzut un buget de 177 milioane lei pentru 2024, „respectiv dispune de resurse financiare suficiente pentru achitarea completă a Serviciului „Asistență personală””, conform autorităților centrale.
Reforma „Restart”
Reforma sistemului de asistență socială „Restart” nu a efectuat modificări în competențele municipiului Chișinău, susțin reprezentanții Ministerului Muncii.
„Cu referire la asistenții personali, subliniem faptul că aceștia, la fel ca și alți angajați din sfera asistenței sociale din mun. Chișinău, sunt angajați ai Direcției generale asistență medicală și socială (DGAMS) (sau după caz, ai Direcției generale protecția drepturilor copilului, în cazul unor angajați din această sferă). Ministerul Muncii și Protecției Sociale nu are calitatea de angajator în raport cu acest personal”, menționează sursa citată.
Astfel, Ministerul notează că, la fel ca și până la demararea Reformei „Restart”, domeniile proprii de activitate ale mun. Chișinău se finanțează din contul veniturilor generale, ale defalcărilor de la impozitul pe venitul persoanelor fizice, alte venituri ale bugetului local, dar nu din transferurile cu destinație specială.
„Ministerul Muncii și Protecției Sociale a comunicat acest lucru municipalității prin corespondența oficială în scrisoarea din data de 30.01.2024 cu nr. 509.
În cadrul controlului inopinat efectuat de Inspectoratul Social de Stat au fost depistate mai multe nereguli:
1. DGPDC Chișinău a efectuat modificarea termenului de admitere a beneficiarilor în Serviciu fără nici un temei legal.
2. Toți membrii echipei multidisciplinare indicate în procesul verbal sunt angajați ai DGPDC Chișinău, ceea ce este o încălcare a cerințelor standardele minime de calitate: „… echipa multidisciplinară trebuie formată din minimum 3 specialişti din domenii ca: asistenţă socială, medicină, educaţie etc.””, mai spune sursa citată.
Cu suportul partenerilor de dezvoltare, în luna decembrie 2023, Ministerul menționează că a inițiat un program de susținere, în cadrul căruia a fost oferită o plată unică de 5 000 de lei pentru 3019 familii care au la îngrijire și supraveghere copii cu dizabilități severe și 7 195 de familii cu persoane cu dizabilități, încadrate în Serviciul social „Asistență personală”. De aceste plăți au beneficiat și asistenții personali din Chișinău, potrivit Ministerului Muncii.
La sfârșitul lunii februarie, Primăria Chişinău a informat că autoritățile municipale de profil oferă în continuare serviciul de asistenţă personală beneficiarilor, „conform prevederilor legislației în vigoare, în pofida presiunilor financiare”. Tatiana Oboroc, Șefa Direcției protecția drepturilor copilului, a precizat în cadrul şedinţei operative a serviciilor municipale, că nici un asistent personal nu a fost concediat. Totuși, acestora le-a fost redus regimul de muncă de la 40 de ore la 20 de ore pe săptămână, „după ce s-a făcut o evaluare a numărului de ore în care este asistat beneficiarul”.
ZdG a relatat anterior că mai multe mame din Chișinău, asistente personale ale propriilor copii cu dizabilități, se întreabă cum vor achita terapiile, medicamentele, ședințele de kinetoterapie și multe alte lucruri atât de necesare copiilor speciali, după ce le-a fost redus salariul cu 50%.
„În multe familii, care deseori se despart din cauza handicapului unui copil, o pensie de invaliditate și un salariu de asistent personal reprezintă singura sursă de venit pentru mamă și copil, care are nevoie de terapie şi reabilitare permanentă. Avem mare nevoie de ajutor pentru a împiedica decizia de a discrimina pe cei mai slabi și mai vulnerabili – copiii cu dizabilități și familiile acestora”, ne-a scris una dintre mame.