Metodologia privind combaterea și prevenirea bullyingului, prezentată la Parlament
Parlamentul R. Moldova a găzduit luni, 21 noiembrie, o ședință în cadrul căreia a fost prezentată Metodologia privind combaterea și prevenirea bullyingului. La ședință au participat reprezentanți ai Ministerului Educației, Avocata poporului pentru drepturile copilului, Maia Bănărescu, pedagogi și reprezentanți ai societății civile, potrivit unui comunicat al Parlamentului.
Metodologia privind combaterea și prevenirea bullyingului a fost elaborată de Ministerul Educației, în baza legii antibullying, adoptată anterior de Parlament. Scopul acestui document este stabilirea particularităților în procesul de prevenire și de intervenție în cazurile de bullying.
Autoarea inițiativei legislative prin care a fost reglementată noțiunea de „bullying”, deputata Angela Munteanu-Pojoga, a menționat în cadrul ședinței de la Parlament că Metodologia privind combaterea și prevenirea bullyingului „va aduce un cadru clar, conceptual și practic” și va ajuta autoritățile să înțeleagă „cum să facă față situațiilor de bullying”, potrivit Parlamentului.
Primele ateliere de formare a formatorilor locali în domeniul bullying au fost desfășurate în perioada 15-18 noiembrie 2022. Scopul instruirilor a fost dezvoltarea abilităților de proiectare, facilitare și evaluare a activităților pentru personalul didactic și de conducere.
La începutul acestui an, Parlamentul a adoptat inițiativa legislativă prin care se reglementează noțiunea de „bullying”. De asemenea, modificările normative se referă la principiul nonviolenței și al nediscriminării. Potrivit documentului, autoritățile responsabile urmau să elaboreze normele metodologice pentru aplicarea Legii și să propună practici de prevenire și combatere a acestui fenomen.
Potrivit unui studiu realizat în 2019 de UNICEF, peste 85 la sută dintre elevii claselor a VI-a – XII-a sunt afectați de bullying, în rol de victimă, agresor sau martor. Adolescenții implicați în cazurile de bullying sunt mai predispuși la absenteism și abandon școlar, rezultate academice scăzute, depresie și anxietate.