Mai mulți asistenți sociali nu și-au primit salariile pentru luna decembrie, iar pentru unii, nu au fost plătite contribuțiile sociale. Reforma „Restart” și ping pongul acuzațiilor dintre autoritățile publice locale și Minister
Asistenții sociali din mai multe raioane nu și-au primit încă salariile pentru luna decembrie 2023. Acest fapt a fost recunoscut în repetate rânduri de către autorități. Deși susțin că se caută soluții, iar asistenții sociali continuă să-și aștepte salariile, autoritățile publice locale și cele centrale se acuză reciproc pentru neplata acestora.
Autoritățile locale din orașul Bălți au declarat în cadrul ședinței Consiliului municipal din 29 martie că nu sunt bani pentru plata salariilor pentru luna decembrie a asistenților sociali. Mai mult, surse ale ZdG susțin că în orașul Bălți, în perioada septembrie – decembrie 2023, asistenților sociali nu le-au fost plătite de către primărie nici contribuțiile sociale.
Bugetul unei asistente sociale din Bălți, care este însărcinată, va fi prejudiciat până la vârsta de trei ani a copilului din cauza neplății contribuțiilor sociale. Viitoarea mamă va primi o indemnizație de maternitate și de creștere a copilului mult mai mică. După ce autoritățile locale și Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) i-au spus că situația nu mai poate fi remediată, femeia a decis că va acționa în judecată autoritățile publice locale.
Contactați de ZdG, reprezentanții Ministerului Muncii și Protecției Sociale susțin că pentru a remedia problema a fost aprobată Hotărârea Guvernului privind repartizarea unor alocații care să susțină Consiliile Raionale cu resurse suplimentare în fondul de salarizare, în timp ce reprezentanții Primăriei Bălți spun că au fost alocate fonduri insuficiente și că salariile vor fi achitate „când Guvernul va aloca banii”.
„Patru luni le-am pierdut și aceasta va influența indemnizația de creștere a copilului până la trei ani”
Până la reforma „Restart”, Direcțiile raionale de Asistență Socială și Protecție a Familiei erau subordonate Consiliilor Raionale. Din ianuarie 2024, acestea au fost substituite de 10 instituții noi, numite Agenții Teritoriale de Asistență Socială (ATAS) care se află în gestiunea MMPS.
Alina a activat în calitate de asistentă socială la Direcția Asistență Socială și Protecție a Familiei din orașul Bălți. Fiind însărcinată, femeia a ieșit pe 12 ianuarie în concediu de maternitate. Când ar fi trebuit să își ridice indemnizația de maternitate, aceasta a aflat că va primi indemnizația de maternitate și, ulterior, indemnizația de creștere a copilului, mult mai mică, deoarece Primăria orașului Bălți nu a transferat către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) primele de asigurări obligatorii pentru lunile septembrie – decembrie 2023. Venitul zero înregistrat pentru aceste patru luni a diminuat drastic valoarea indemnizațiilor.
Alina este decisă să atace Primăria Bălți în judecată, după ce, urmare a petițiilor pe care le-a transmis către primărie și CNAS, autoritățile declară că nu se mai poate de făcut nimic pentru ca femeia să-și poată primi indemnizațiile calculate conform salariului real primit pe parcursul ultimelor 12 luni.
„Pe data de 12 ianuarie am ieșit în concediu de maternitate. La serviciu mi s-a confirmat că totul este în regulă. Pe data de 15 februarie am sunat la CNAS să verific dacă mi s-a efectuat plata și am fost informată că plata parțială este în așteptare și că primăria nu a plătit primele de asigurare obligatorie în intervalul septembrie – decembrie. Patru luni le-am pierdut și aceasta va influența indemnizația de creștere a copilului până la trei ani. Pentru luna decembrie, primăria nu ne-a achitat nici salariul”, relatează Alina.
Mai mult, Alina susține că în luna decembrie 2023, în legătură cu transferul asistenților sociali de la Direcția Asistență Socială și Protecție a Familiei la Agenția Teritorială de Asistență Socială(ATAS) Nord-Vest, primăria municipiului Bălți ar fi trebuit să le achite nu doar salariul, dar și plata pentru concediul nefolosit și compensația pentru eliberarea din funcție a funcționarului public. Deși ar fi trebuit să primească „o sumă măricică” în luna decembrie, Alina nu a primit nimic. Mai mult, „CNAS-ul vede asigurările, dar pentru că nu au fost efectuate plățile – ei nu pot să facă totalul. Până pe 31 ianuarie, primăria Bălți ar fi trebuit să facă totalul și să ne achite totul pentru luna decembrie, dar până în moment, achitările nu s-au efectuat. La ședința primăriei nu s-a votat nimic în acest sens”, declară revoltată Alina. În situația Alinei sunt mai mulți asistenți sociali din Bălți, dar și din alte raioane.
„În cazul în care angajatorul nu a achitat contribuțiile sociale – nu se face recalcul”
Contactat de ZdG, Petru Socola, șeful Serviciului informare și comunicare a CNAS, a confirmat că în cazul neplății contribuțiilor sociale de către angajator nu se face recalculul indemnizației. „Casa Națională de Asigurări Sociale înregistrează situații când din imprudența angajatorului sau a contabilului sunt introduse greșit informațiile despre contribuțiile sociale. În acest caz se fac corectări. În cazul în care angajatorul nu a achitat contribuțiile sociale – nu se face recalcul. Noi doar stabilim pensii, indemnizații și alte prestații adresate beneficiarilor noștri. În cazul angajatorilor din domeniul privat există eschivare de la impozite, dar în domeniul public – nu cunosc care ar fi fost motivul pentru a nu se achita contribuțiile”, a punctat Petru Socola.
„Până la data de 01.01.2024 orice datorii salariale aparțin exclusiv Autorităților Publice Locale”
Într-un răspuns transmis către Ziarul de Gardă, urmare a solicitării de informații, reprezentanții Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS) s-au eschivat să ne spună câți asistenți sociali și din câte raioane nu și-au primit salariile pentru anul 2023. În răspuns se menționează însă, că nu există restanțe salariale pentru anul 2024, iar „până la data de 01.01.2024 angajații din sistemul de asistență socială erau în raporturi de muncă cu Consiliile Raionale, iar orice creanță sau datorii salariale aparțin exclusiv Autorităților Publice Locale de nivelul II (APL II) care până în data de 1 ianuarie 2024 erau angajatorii oficiali și efectuau salarizarea angajaților în conformitate cu legislația”, și că mijloacele financiare pentru plata salariilor asistenților sociali au fost transferate.
„Când Guvernul va aloca banii pentru salarii, atunci vor fi efectuate plățile”
Contactată de reporterii ZdG, șefa serviciului de presă a primăriei orașului Bălți, Irina Smirnova, susține că vinovați pentru situația creată în orașul Bălți sunt autorii reformei „Restart”, care trebuiau să prevadă minimizarea riscurilor hotărârilor adoptate și să anticipeze astfel de situații. Aceasta susține că „asistenții sociali nu au primit salariile pentru luna decembrie, astfel, MMPS a solicitat un raport privind plata salariilor acestor angajați, le-a fost expediat raportul cu suma de 2 milioane 800 de mii lei. Cu toate acestea, conform hotărârii Guvernului, Primăriei municipiului Bălți i-au fost alocate doar 590 de mii pentru plata salariilor, iar această sumă nu este suficientă pentru a acoperi datoria față de asistenții sociali. De asemenea, Direcția generală asistență socială și protecția familiei a fost radiată de către Agenția Servicii Publice, și nimeni nu cunoaște cum să facă plățile. Când Guvernul va elabora o metodologie privind mecanismul de plată și va aloca banii pentru salarii, atunci vor fi efectuate plățile”, zice Smirnova.
Neplata asigurărilor sociale pentru lunile septembrie – decembrie 2023, Irina Smirnova o argumentează prin faptul că, „conform Legii bugetului, pentru anul 2023, a fost prevăzută începând cu 1 ianuarie o plată suplimentară la salariu în sumă de 1300 de lei pe lună pentru fiecare angajat, crescând cheltuielile pe fondul de salarii și, implicit, contribuțiile la asigurările sociale și de sănătate, pentru compensarea acestor cheltuieli, Primăria municipiului Bălți a solicitat Ministerului Finanțelor o sumă de 17 milioane de lei, care nu a fost încasată (până în prezent). Și dacă centrelor raionale li s-a permis să ia bani din transferurile cu destinație generală, adică din fondurile pentru reparația drumurilor, atunci orașului Bălți nu îi este oferită nici această posibilitate, deoarece municipiul Bălți a fost exclus din transferurile generale începând cu anul 2015. Și în bugetul municipiului Bălți nu există fonduri suplimentare și surse pentru acoperirea unor astfel de cheltuieli”, spune Smirnova.
„A fost aprobată HG privind repartizarea unor alocații care urma să susțină Consiliile Raionale cu resurse suplimentare în fondul de salarizare”
„MMPS nu rămâne indiferent față de actualii angajații și intervine în măsura posibilității pentru a soluționa problema cu referire la salarizare și creanțele datorate de Consiliile Raionale. Astfel, au fost purtate discuții cu Ministerul Finanțelor urmare cărora a fost aprobată Hotărârea Guvernului privind repartizarea unor alocații aprobate în Legea bugetului de stat pentru anul 2024, care urma să susțină Consiliile Raionale cu resurse suplimentare în fondul de salarizare. Concomitent, în data de 15.02.2024 a fost transmisă o circulară a Ministerului Finanțelor către APL II prin care au fost informați referitor la posibilitatea de a efectua virări între soldurile disponibile precum și a identifica surse astfel disponibile pentru onorarea angajamentelor salariale și a garanțiilor sociale datorate angajaților. Cu referire la salarizarea pentru anul 2024, vă informăm că datorii la plățile salariale nu sunt. Având în vedere cele menționate supra, relevăm că soluționarea problemei salarizării pentru luna decembrie 2023 și a altor datorii ține nemijlocit de competențele Consiliilor Raionale care urmează la rândul său să identifice sursele necesare pentru a achita salariile restante”, reiterează reprezentanții MMPS.
Reprezentanții MMPS au reiterat faptul că urmare a intrării în vigoare a Legii în privința reformei sistemului de asistență socială „Restart” au fost create entități noi: zece agenții teritoriale de asistență socială (ATAS), iar în cadrul ATAS-urilor au fost create structuri teritoriale de asistență socială (STAS). Entitățile nou create (ATAS), nu sunt succesori de drept, urmare a lichidării direcțiilor de asistență socială din cadrul Consiliilor Raionale, care până la 1 ianuarie 2024 aveau în competență gestionarea domeniului de asistență socială.
„Ministerul nu poate interveni în atribuțiile și competențele APL II, mai ales în raporturile salariale ale acestuia. Ministerul și-a onorat angajamentele asumate față de angajații din sistemul de asistență socială, respectiv 96 % din personalul fostelor direcții de asistență socială și a serviciilor sociale preluate a fost transferat în cadrul noilor ATAS-uri, în conformitate cu prevederile legislației”.
În încercarea de a afla care este starea lucrurilor în alte raioane, reporterii ZdG au discutat cu Oxana Radu, șefa ATAS Cahul. Aceasta a declarat că restanțe salariale pentru luna decembrie sunt doar în cadrul STAS Taraclia, dar că acestea vor fi achitate cel mai probabil într-o săptămână. Oxana Radu a ținut să menționeze că până în acest moment la STAS Cahul și Cantemir toate salariile sunt achitate integral.
Reforma sistemului de asistenţă socială „RESTART”, lansată de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în anul 2023, prevede schimbări în modul de administrare a sistemului de asistenţă socială la nivel naţional, pentru a îmbunătăți transparența şi guvernanţa acestuia şi a asigura un acces uniform al cetăţenilor la servicii sociale de calitate.
Reforma prevede transferul competențelor din domeniul asistenței sociale de la autoritățile publice locale de nivelul al doilea (cu excepția municipiului Chișinău și a unității teritoriale autonome Găgăuzia) și exercitarea acestora prin intermediul a 10 agenții teritoriale de asistență socială, aflate în subordinea Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Reforma „RESTART” își propune să:
- „Să asigure o finanțare mai bună a serviciilor sociale prin alocarea integrală a banilor de la bugetul de stat pentru pachetul minim de servicii sociale.
- Să extindă pachetul minim de servicii sociale atât din punct de vedere a numărului serviciilor incluse, cât și a creșterii numărului de beneficiari.
- Să creeze 10 Agenții Teritoriale de Asistență Socială (ATAS) – disconcentrate, subordonate MMPS cu prezență în fiecare raion – în baza direcțiilor de asistență socială existente și implementăm un sistem strict de asigurare a calității prin standarde și costuri uniforme, planificare și monitorizare adecvată a serviciilor prestate de către noile Agenții.
- Să clarifice competențele în domeniul asistenței sociale între minister și consiliile raionale, preluând competențele consiliilor.
- Să fortifice direcția Servicii Sociale din cadrul Ministerului și secția de acreditare a serviciilor sociale din cadrul Inspectoratului Social.
- Să elaboreze un sistem informațional dedicat serviciilor sociale.
- Vor fi majorate clasele de salarizare a unui asistent social cu studii superioare până la nivelul unui cadru didactic, iar a unui asistent social fără studii până la nivelul unui educator, vor fi create 3 grade de calificare profesională după modelul sistemului educațional, și se va asigura un sistem obligatoriu de formare continuă pentru asistenții sociali.