Licitație cu iz de dedicație pentru livrarea vaccinului anti-Covid
R. Moldova a inițiat procedura procurării a 400 de mii de doze de vaccin anti-COVID-19, fiind dispusă să achite 70 de milioane de lei, adică aproximativ 175 de lei pentru o singură doză. Anunțul privind licitația pentru procurarea vaccinului în cadrul planului național de imunizare COVID-19 a fost publicat pe pagina Centrului pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate la 18 martie.
În paralel, autoritățile au lansat o rundă de negocieri directe, fără publicare, cu producătorii de vaccinuri, fapt devenit posibil după ce, la 12 martie, cu votul a 68 de deputați, s-a aprobat proiectul de lege privind modalitatea de procurare simplificată și rapidă a vaccinurilor anti-COVID, fapt ce permite negocierea directă cu producătorii.
În urma celor două proceduri, va fi ales un singur câștigător, care va prezenta cea mai avantajoasă ofertă pentru procurarea vaccinului cu care urmează să fie vaccinați cetățenii R. Moldova. Condițiile stipulate de autorități în cadrul celor două proceduri însă, dezavantajează sau exclud unii producători de vaccinuri.
Atât pentru licitație, cât și pentru negocierile fără publicare, condițiile anunțate de către Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS) sunt similare: vaccinul care va fi utilizat trebuie să fie autorizat condiționat în R. Moldova sau de către Agenția Europeană a Medicamentului (AEM), de către Biroul Federației de control asupra calității alimentelor și medicamentelor, sau trebuie să fie inclus în lista Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) de utilizare în urgențe sau în lista vaccinurilor anti-COVID-19 în cadrul procesului de evaluare al OMS. O altă condiție este ca, dacă vaccinul nu este autorizat condiționat în R. Moldova, ofertantul trebuie să prezinte dovada autorizării condiționate a vaccinului în țara de origine. Cu alte cuvinte, orice vaccin de pe piață este eligibil pentru a fi cumpărat de către Guvernul R. Moldova.
Anunț de participare licitație vaccin anti-covid by Ziarul de Gardă on Scribd
Cinci zile pentru depunerea ofertelor
Există însă și condiții care exclud sau dezavantajează unii agenți economici din domeniu. Ofertele trebuie să fie depuse de către cei interesați timp de cinci zile lucrătoare, între 24 și 30 martie, iar rezultatele urmează să fie analizate la 31 martie. CAPCS anunță că, în urma celor două proceduri, va fi selectat ofertantul care va propune cel mai mic preț, iar termenul de livrare va fi în două tranșe, prima – până la 20 de zile de la semnarea contractului, iar a doua – până la 30 de zile din ziua livrării primei tranșe.
Deși anunțurile privind licitația publică și negocierile fără publicare au fost făcute la 18 martie, reprezentanții CAPCS au transmis abia luni, 22 martie, scrisori oficiale unor giganți farmaceutici în care le solicită oferte de prețuri. Astfel, producătorilor de vaccin li se cere „în termeni cât mai restrânși”, adică în decurs de doar cinci zile lucrătoare, până la 29 martie, să examineze condițiile R. Moldova și să-și prezinte ofertele de prețuri pentru 400 de mii de doze de vaccin.
Doleanțele autorităților de la Chișinău vin în contextul în care majoritatea companiilor care produc vaccinuri anti-COVID-19 autorizate pentru folosire în spațiul UE se confruntă cu lipsa de stocuri disponibile, iar multe țări mari din UE invocă faptul că distribuția decurge anevoios, cu încălcarea termenilor stabiliți.
„Sunt mai multe condiții dubioase în această licitație”
Licitația pentru procurarea vaccinului a ajuns și în atenția Președinției. Maia Sandu a declarat că „sunt mai multe condiții dubioase în această licitație” și a afirmat că există riscul să fie cumpărat un singur tip de vaccin, prin intermediari. Or, condițiile impuse, dar și prețul cerut de autoritățile de la Chișinău, de 175 de lei pentru o doză, din start, exclud din cursă producătorii de vaccinuri Pfizer și Moderna, reieșind din faptul că prețul serului produs de acestea este mai mare. În joc rămân AstraZeneca, Sinovac, Sputnik V sau Johnson&Johnson, care vând o doză de vaccin cu prețuri de până la 10 dolari, sumă apropiată de solicitările Guvernului.
Până miercuri, 24 martie, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (AMDM) a autorizat condiționat pe teritoriul R. Moldova vaccinurile produse de Pfizer/BioNTech și AstraZeneca, la solicitarea autorităților care ulterior au recepționat astfel de seruri prin intermediul platformei COVAX, dar și vaccinul Gam-COVID-Vac (Sputnik V) în baza unui dosar depus de un agent economic local.
În total, 10 vaccinuri anti-COVID-19 sunt aprobate pe teritoriul R. Moldova de către Comitetul Național Consultativ de Experți în domeniul imunizărilor. Pe lângă șase tipuri de vaccinuri produse de companiile autorizate de către AMDM, Comitetul a dat undă verde pentru vaccinurile chinezești Sinopharm, Sinovac și CanSinoBio, dar și pentru vaccinul american Janssen, produs de compania Johnson & Johnson.
„Nu s-a favorizat în niciun mod vreun operator economic anume”
Constantin Nedelea, șeful secției achiziții medicamente din cadrul CAPCS, consideră că termenul de cinci zile lucrătoare oferit producătorilor de vaccinuri pentru a depune ofertele nu ar reprezenta un impediment pentru aceștia să livreze vaccinuri în R. Moldova. „Dacă nu vor fi oferte, avem șansa să mai inițiem o negociere fără publicare, să fim mai insistenți, fiindcă vă dați seama toți sunt implicați, atât Guvernul, cât și Președinția, Ministerul Sănătății – toți încearcă să găsească o soluție”, afirmă Nedelea.
Oficialul nu crede că, de fapt, condițiile din cadrul licitației ar favoriza un anumit vaccin. „Nu este corect, fiindcă practic cerințele au fost identice atât în negocierea fără publicare, cât și la licitația deschisă și nu s-a favorizat în niciun mod vreun operator economic anume. Prețul stabilit a fost un mecanism de calcul a ANSP împreună cu Ministerul Sănătății, adică s-a luat un preț mediu din toate vaccinurile existente pe piață și s-a adăugat 30%”, precizează Nedelea.
Agentul economic care a autorizat vaccinul rusesc în R. Moldova
Două companii locale au fost sau sunt implicate în procesul de înregistrare a unor vaccinuri pe teritoriul R. Moldova. Deși, la o solicitare de informații a ZdG, reprezentanții AMDM au refuzat să ofere numele acestor agenți economici pe motiv că „sunt informații confidențiale din domeniul afacerilor”, ZdG a aflat că vaccinul rusesc a fost autorizat în R. Moldova în urma unui demers oficial depus de „Tetis International Co”.
La AMDM există acum în examinare spre autorizare și solicitarea companiei „Dita Est Farm” care a depus dosarul pentru înregistrarea vaccinului AstraZeneca produs în Federația Rusă. Anterior, AMDM autorizase, la solicitarea Guvernului, acest tip de vaccin, doar că produs în Marea Britanie. AMDM nu a luat încă o decizie la demersul „Dita Est Farm”.
Serghei Prepeliță, directorul adjunct al „Tetis International CO”, singurul agent economic care a obținut până acum înregistrarea unui vaccin pe teritoriul R. Moldova, a precizat pentru ZdG că firma pe care o reprezintă, unul dintre cei mai mari distribuitori de medicamente de pe piața autohtonă, care îl are ca asociat unic pe omul de afaceri Igor Prepeliță, doar „a asigurat servicii de consultanță” în procesul de înregistrare a vaccinului rusesc în R. Moldova.
„Tetis International Co” deține în R. Moldova Centrul de imunizare „Immuno+”. În toamna anului 2020, compania a primit autorizația AMDM pentru a importa în R. Moldova preparatul Remdesivir, primul medicament autorizat în SUA și UE pentru tratamentul COVID-19.
„De ce ar avea nevoie producătorul de un intermediar?”
Serghei Prepeliță a precizat pentru ZdG că „producătorul vaccinului nu este gata, deocamdată, să livreze vaccinul pentru piața privată din R. Moldova”, dar că acest fapt ar fi posibil „pentru necesitățile statului”. „Recent au anunțat despre licitație, asta i-ar putea interesa”. Prepeliță a negat faptul că firma sa ar intenționa să participe la licitația publică anunțată de autorități pentru livrarea de vaccin, precizând că „această licitație se poate desfășura prin conversația directă cu producătorul. De ce ar avea nevoie producătorul de un intermediar, când e vorba mai ales de astfel de cantități?”, a întrebat acesta. Prepeliță a menționat că deși „Tetis International Co” a înregistrat vaccinul Sputnik-V în R. Moldova, acesta poate fi importat și comercializat și de alți agenți economici.
Vaccinul rusesc Sputnik V a fost lobat insistent în ultimele luni de către Igor Dodon, fostul președinte al R. Moldova, partidul căruia încă gestionează Guvernul R. Moldova. Dodon a anunțat, cu câteva ore înainte ca vaccinul să fie autorizat în R. Moldova, că dacă acesta „va fi înregistrat, întrebarea cu privire la livrare va fi rezolvată rapid. Este deschidere din partea Federației Ruse”.
„Sunt foarte multe bariere, dar și foarte multe momente vagi”
Ala Tocarciuc, expertă internațională în sănătate publică, susține că în pachetul de documente al licitației „sunt foarte multe bariere, dar și foarte multe momente vagi, care deschid oportunități pentru multe vaccinuri neautorizate sau cu o calitate nesigură”. Totodată, experta afirmă că unele condiții de desfășurare a licitației și a negocierilor cu producătorii de vaccin tind să favorizeze anumiți producători de vaccin.
„Deci obiectul licitației este vaccinul anti-covid și unitatea de măsură este doza, iar criteriile de evaluare a învingătorului este „cel mai mic preț pentru un curs” de vaccinare. Respectiv, de aici se vede că producătorii de vaccin anti-Covid care au o singură doză, adică sunt cu o singură administrare, sunt favorizați.
Referitori la barierile nemonetare, sunt condițiile de admisie în licitație sau înregistrarea condiționată, sau EMA, FDA, OMS, etc. Dar dacă vaccinul nu este nici în una din aceste liste, respectiv câștigătorul este obligat în timp de 25 de zile, până la prima livrare, să facă autorizarea condiționată, să depună dosarul la AMDM, dar procedura noastră de înregistrare scurtă, după lege, durează 60 de zile. Sau se va încălca procedura sau tehnic este imposibil să faci. Asta este o barieră nemonetară.
Și plus termenul acesta foarte scurt de cinci plus 20 de zile până la prima livrare, asta ar însemna că pot să participe doar acei care au deja produsul în stoc. Pentru că dacă ne uităm obiectiv la știrile care vin de la producătorii de vaccinuri, ei au deja multe contracte încheiate și întârzie livrările, pentru că nu au stoc suficient. Și noi cerem contract în termen de cinci zile și livrare în termen de 20 de zile, ceea ce în condițiile curente vorbește despre faptul că sau este făcut pentru cineva care deja are stocul și doar îl ține pentru R. Moldova, sau eu nu-mi imaginez cum practic asta poate fi realizat. Totodată se cere livrarea produsului cu termen de valabilitate de 80% la momentul livrării, pentru vaccinuri asta e o condiție foarte greu de realizat”, a precizat Ala Tocarciuc.
Libera circulație în UE, doar pentru vaccinurile autorizate în UE
AEM a început la 4 martie examinarea vaccinului Sputnik V, pentru a decide dacă acesta va putea fi folosit în UE. O decizie în acest sens nu a fost deocamdată luată. Vaccinurile produse în China, de asemenea, nu au încă aprobarea UE. Acest aspect ar putea fi unul important pentru cetățenii R. Moldova, dacă aceștia vor ajunge să fie vaccinați cu un vaccin care nu este autorizat în UE, în condițiile în care, la 17 martie, Comisia Europeană a prezentat o propunere de creare a unui certificat verde digital care va facilita libera circulație în condiții de siguranță a cetățenilor în UE în cursul pandemiei de COVID-19. Certificatele verzi digitale vor fi valabile în toate statele membre ale UE.
Astfel, o persoană vaccinată va primi un certificat de vaccinare pentru orice vaccin anti-COVID-19 cu care a fost vaccinată. Însă pentru ca libera circulație să nu fie restricționată, statele membre vor trebui să accepte certificatele de vaccinare emise doar pentru vaccinurile autorizate pe piața UE.
Patru vaccinuri au fost aprobate până miercuri, 24 martie, pe piața UE: Pfizer, Moderna, Astra Zeneca și Janssen.