(foto) Cui aparține avionul prăbușit în Coasta de Fildeș, exploatat mai bine de 42 de ani
Avionul care s-a prăbșit în dimineața zilei de 14 octombrie în apropierea aeroportului internațional din orașul Abidjan, Coasta de Fildeș, după o tentativă eșuată de aterizare, aparține companiei Valan International Cargo Charter. În noiembrie 2015, patru persoane au decedat după ce elicopterul MI-17, care aparținea acestei companii, a fost doborât de rebeli în nordul Afganistanului. La bordul aeronavei se aflau 21 de persoane, dintre care trei moldoveni.
Compania aeriană „VALAN INTERNATIONAL CARGO CHARTER” SRL a fost creată în octombrie 1998 și are drept fondatori șapte persoane: Nina Grițcan, Inna Mikheeva, Tamara Suvorova, Evghenii, Igor, Serghei și Alexandru Zagrebelnîi. Cel din urmă, Alexandru Zagrebelnîi este și administrator al companiei cu sediul pe bl. Dacia 60/13.
Potrivit informațiilor de pe pagina oficială a companiei, flota Valan International Cargo Charter este formată din trei avioane de tip Antonov-26-100 (cu numere de înmatriculare ER-AVA, ER-AVB și ER-AZO) și opt elicoptere de model MI-8 MTV-1. În proprietate însă, compania deține doar un avion și trei elicoptere, celelalte aparate de zbor fiind utilizate în baza contractelor de leasing.
În accidentul aerian, care a cauzat decesul a patru cetățeni ai R. Moldova și rănirea a altor doi, a fost implicat avionul AN-26-100 ER-AVB.
Potrivit site-ului russianplanes.net, avionul zboară de 42 de ani, fiind dat în exploatare la 10 octombrie 1975. Până în 1993 nava de zboor a făcut parte din flota Uniunii Sovietice, iar alți opt ani, până în 2001, a fost folosită de compania Nordavia (Federația Rusă). În proprietatea Valan International Cargo Charter , aparatul de zbor a ajuns în 2005.
După producerea accidentului aviatic în Coasta de Fildeş, premierul Pavel Filip a dispus Viceprim-ministrului Andrei Galbur, ministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene, crearea unei celule de criză.
Din grupul de lucru fac parte reprezentanţi ai MAEIE şi ai Autorităţii Aeronautice Civile pentru a elucida toate circumstanţele accidentului, pentru verificarea informaţiilor privind identitatea cetăţenilor ţării noastre implicaţi în accident, precum şi pentru menţinerea comunicării directe cu autorităţile de resort ale ţărilor vizate pentru acordarea asistenţei necesare cetăţenilor R. Moldova.
Duminică, 15 octombrie, a avut loc prima ședință a Celulei de criză instituite de Guvern. Prmeierul a exprimat condoleanțe familiilor și rudelor piloților care au decedat și a solicitat autorităţilor, inclusiv operatorului, să asigure o comunicare cât se poate mai deschisă rudelor celor decedaţi astfel încât să fie oferită toată informaţia la timp.
„Din informaţiile pe care le dispun la acest moment şi conform modificărilor oficiale din Coasta de Fildeş, înţeleg că aeronava executa zborul de poziţionare. Avea scop de a prelua încărcături conform contractului încheiat cu armata franceză. Aeronava se afla pe post de a ateriza neajungând la pista doar 500 de metri. Accidentul aviatic s-a produs din cauza condiţiilor meteo la acel moment având loc o furtună. Piloţii aveau o experienţă impunătoare, peste 20 de mii de ore de zbor. De asemenea nava era în stare de navigabilitate bună, cu ultima verificare în anul 2017.
Am dispus asigurarea tuturor acţiunilor pentru deplasarea de urgenţă în Abidjan, mâine echipa de experţi va fi deja la faţa locului.
În primul rând rog să asiguraţi toate măsurile şi posibilitatea pentru repatrierea cetăţenilir Republicii Moldova care au fost decedaţi, ca măsură prioritară. Rog ca să asiguraţi plecarea exhipei cât mai rapidă în Coasta de Fildeş şi în comun cu autorităţile să investigaţi toate circumstanţele accidentului aviatic” a declarat prim-ministrul Pavel Filip.
Patru cetățeni ai R. Moldova au decedat în dimineața zilei de 14 octombrie, iar alți doi au fost grav răniți după ce avionul cargo în care se aflau s-a prăbișit pe țărmul Oceanului Atlantic, după o tentativă eșuată de aterizare pe aeroportul internaţional din orașul Abidjan, Coasta de Fildeș (Côte d’Ivoire).