„Elevii cu medii mai mici de 6 n-au ce să caute în liceu” vs „trebuie să le punem la dispoziție tuturor aceleași condiții”. Directorii de licee analizează decizia Ministerului Educației privind media de admitere în liceu
Începând cu vara anului 2024, elevii cu mediile de gimnaziu mai mici de 6,00 nu vor fi admiși în liceele cu frecvență. Noul regulament a fost aprobat de Ministerul Educației și Cercetării la sfârșitul lunii februarie și a intrat în vigoare la data de 5 martie curent.
Noua lege a stârnit un șir de contradicții în rândul profesorilor și directorilor de licee. Deși unii sunt de acord cu noul regulament, alții susțin că ministerul ar încălca drepturile elevilor. „Nu trebuie să îi privăm pe elevi de dreptul de a alege. Trebuie să le punem la dispoziție tuturor aceleași condiții.”
Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării, anunța în luna februarie curent într-un live pe Facebook că propunerea a fost discutată cu peste 600 de directori, iar personal, crede că „și nota 6 este puțin” pentru admiterea în clasele liceale. „Pornim cu ideea introducerii acestei medii minime, pentru că totuși materialul de liceu are un anumit grad de complexitate și atunci, pentru a-l putea însuși, prezumăm noi că și rezultatele de la gimnaziu trebuie să atingă un nivel minim, iar nouă ne pare că 6 totuși nu este prea mult”, argumenta ministrul, care preciza că hotărârea a fost luată și în urma unei analize preliminare de impact, care a demonstrat că anul trecut, circa 1500 de elevi s-au poziționat sub pragul mediei de 6,00.
„Respectiv, în cazul copiilor care nu reușesc să atingă acest nivel, există opțiunea unui colegiu sau a unei școli profesionale, dar pentru noi, principial este să construim un sistem meritocratic, unde cei care au un anumit nivel de rezultate merg mai departe la licee teoretice, unde se studiază în profunzime discipline teoretice, ceilalți, în funcție de posibilități, capacități, interese – merg spre un colegiu, unde încep să învețe mai devreme o profesie, în ideea de a accede pe piața muncii după absolvire sau a merge la universitate ori școală profesională”, puncta ministrul Perciun.
Director de liceu: „Ei nu sunt în stare să dea examenele de bacalaureat la final, asta este o ficțiune”
ZdG a discutat cu reprezentanții mai multor licee din țară pentru a afla poziția instituțiilor de învățământ față de această reglementare.
Corneliu Solomon, directorul Liceului Teoretic „Ion Creangă” din capitală, salută noua reglementare. Acesta consideră că elevii care își doresc să fie admiși la liceu ar trebui să fie mult mai bine pregătiți și crede că nota 6 este una prea mică pentru accederea la studii liceale. „Notele și așa sunt mărite, iar unii profesori de gimnaziu trec cu vederea anumite lucruri, punând note de pomană”, este sigur directorul.
Corneliu Solomon a mai adăugat că ar fi nevoie de mai multă monitorizare a nivelului de predare și de evaluare a elevilor în toate instituțiile: „Înțeleg că este foarte greu să monitorizezi totul la nivel de minister, dar ar trebui să se verifice ca peste tot să existe același nivel de predare și evaluare. (…) Eu cred că este o reglementare corectă. Elevii cu medii mai mici de 6,00 n-au ce să caute în liceu, ei nu sunt în stare să dea examenele de bacalaureat la final, asta este o ficțiune”, argumentează acesta.
„Sunt elevi care stau deja de 5 ani și trag de BAC, deși aceștia sunt foarte buni în domenii precum meșteșugăritul”
Mihaela Slovineanu, directoare adjunctă la Liceul Teoretic „Spiru Haret” din capitală, consideră că treapta de liceu, de fapt, este atât o alegere conștientă, cât și un privilegiu. Aceasta este de părere că elevii trebuie să dețină capacități bune din gimnaziu pentru a face față materiei de liceu. „În plus, profesorii de liceu nu ar mai trebui să se ocupe cu datul de explicații elevului de ce acesta are nevoie de liceu sau de bacalaureat. Ar trebui să fie o distincție clară între gimnaziu și liceu prin faptul că în liceu elevul vine deja pregătit moral și cu aptitudini, capabil să facă tranziția către studiile de facultate”, precizează Slovineanu.
Aceasta a mai făcut referire și la faptul că „până la urmă, liceul pregătește persoane competente, care să ajungă în funcții importante, or, nu toți elevii sunt făcuți pentru asta.”
Totodată, Mihaela Slovineanu a punctat că și-ar dori ca „mai ales în provincii, unde cu siguranță vor exista acțiuni tendențioase de a mări notele, profesorii să fie corecți, să respecte baremul și curriculumul și să nu inventeze note pentru o anumită categorie de elevi.”
Nina Nenescu, directoarea Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din orașul Cimișlia, îi mulțumește ministrului Educației „pentru că a intervenit în această situație”. Directoarea declară că în liceu veneau elevi cu nota 5, care la final nu erau în stare să treacă examenele de bacalaureat: „Sunt elevi care stau deja de 5 ani și trag de BAC, deși aceștia sunt foarte buni în domenii precum meșteșugăritul, diferite arte ș.a.m.d., nu știu de ce părinții insistă să îi țină în liceu.”
De aceeași părere este și directoarea Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Bălți, Nina Grapă. Aceasta a menționat că nu este de acord cu „oferirea șansei tuturor elevilor de a face studii liceale”. Își argumentează poziția prin faptul că pentru cei care nu au capacitățile necesare de a studia în licee, există colegii, școli profesionale, care le deschid căi frumoase către piața muncii: „Trebuie să îi îndemnăm pe copii spre cariere în funcție de capacitățile lor. Eu nu cred că un copil este limitat în societate dacă nu are studii liceale, de multe ori părinții sunt cei care insistă, copiii nici nu își doresc. (…) Cu siguranță, această reglementare ar fi și o motivație pentru elevii de gimnaziu, astfel încât aceștia să acumuleze mai asiduu cunoștințe.”
Directoare de liceu: „Nu trebuie să îi privăm pe elevi de dreptul de a alege”
Totuși, părerile sunt împărțite. Ziarul de Gardă a discutat și cu directori de licee care sunt de părere că această reglementare este „puțin abuzivă”.
Svetlana Dintiu, directoarea Liceului Teoretic „Ion Creangă” din orașul Căușeni, consideră că toți elevii ar trebui să aibă șanse egale, chiar și cei cu media sub 6,00.
„Noi mereu am avut cazuri în care am dat șansa elevilor cu medii mai mici de 6,00, nu spun că sută la sută, dar o parte din acei copii s-au manifestat mult mai pozitiv în clasele de liceu, ba chiar unii, mult mai bine decât alți elevii care veneau cu medii mai mari din gimnaziu. Media din clasa a 9-a rămâne o medie la care se poate de discutat”, crede reprezentanta instituției de învățământ.
Svetlana Dintiu a mai afirmat că din propria experiență, de-a lungul timpului, au existat elevi care au fost admiși și cu medii sub 6,00, însă care, pe parcurs, au reușit să progreseze și să acumuleze note de 7 și 8 la bacalaureat.
Iurie Melinte, director al Liceului Teoretic „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din orașul Drochia, consideră că ar fi abuziv să lezăm drepturile elevului de a alege ce fel de studii să facă: „Partea bună e că și pentru elevii cu media mai mică de 6,00 există alternative precum centre de excelență, colegii etc., dar nu trebuie să îi privăm pe elevi de dreptul de a alege. Trebuie să le punem la dispoziție tuturor aceleași condiții.”
Melinte susține că unii elevii vin din gimnaziu cu medii mici din considerente obiective, precum lipsa condițiilor în școală, lipsa cadrelor didactice, condiții precare în familie, discriminare etc., iar pentru acești copii liceul este o șansă.
Acesta afirmă că elevii n-ar trebui să fie privați de dreptul de a alege unde să studieze, căci „trierea oricum se face și cine are de rămas, rămâne, cine nu – pleacă, dar cel puțin în primă fază, șansa ca elevii să aleagă trebuie să existe.” Directorul spune că, de obicei, în prima jumătate a anului elevii își dau seama dacă rămân în liceu ori pleacă, însă de obicei, mulți elevi reușesc să progreseze în acești 3 ani de liceu, având alte condiții și motivații decât în gimnaziu.
Noua metodologie cu privire la admiterea elevilor în învățământul liceal a fost propusă de MEC la începutul lunii februarie și aprobată la 22 februarie curent. Aceasta a fost modificată în funcție de noile priorități vizate de MEC pentru îmbunătățirea sistemului educațional din țară.