Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Săptămâna viitoare, circa 300…

DOC Săptămâna viitoare, circa 300 de transportatori vor protesta în capitală. Motivul – ajustarea legislației în domeniul transportului rutier

Sursa foto: Serafim Gangan/ Radio moldova

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) informează că joi, 23 noiembrie, va organiza un protest repetat în Piața Marii Adunări Naționale (PMAN) împotriva modificării legislației în domeniul transporturilor rutiere. Transportatorii afirmă că reglementările sunt „contrare celor europene”.

Conform unui comunicat al APOTA, la manifestație vor participa circa 300 de persoane, în special șoferi de autobuze.

„(…) Motivul organizării întrunirii servește intenția MIDR de promovare a unor reglementări contrare legislației și bunelor practici europene (…)”, susțin reprezentanții APOTA.

Într-o declarație prealabilă adresată Primăriei municipiului Chișinău, Asociația solicită să-i fie asigurată posibilitatea de a parca unitățile de transport în PMAN, „conform planului APOTA de organizare a întrunirii, fără intervenția nesolicitată a organelor de stat”.

Pe 9 noiembrie 2023, a doua zi după ce Guvernul a aprobat un proiect de hotărâre pentru ajustarea legislației în domeniul transportului rutier, transportatorii au manifestat împotriva acestuia în centrul capitalei, menționând că conține „reglementări contrare legislației și bunelor practici europene”. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a reacționat atunci la protestul APOTA într-o postare pe Telegram.

„Am urmărit atent mesajele transmise de câțiva transportatori care în perioada lui Plahotniuc și-au subjugat transportul rutier prin frauda la obținerea autorizațiilor și modificări de legislație care să le convină. Pe lângă multe minciuni și acuzații aiurea nu am auzit nimic despre modul în care ei vor să schimbe situația spre bine din transportul rutier de pasageri. Haideți să le luăm pe rând. Ca să fie clar pentru oameni, care e situația transportului rutier acum: rute insuficiente în localitățile unde oamenii, primarii le solicită; microbuze și autobuze vechi care supun riscului viața și sănătatea pasagerilor; lipsă de evidență contabilă, evaziune fiscală – oamenii nu primesc bilete pentru călătoriile în transportul rutier (…)”, a spus Spînu.

Potrivit documentului, autoritățile publice locale vor putea interveni la etapa planificării lansării și modificării unor noi curse regulate și vor avea un rol activ în procesul decizional. O altă modificare ține de eliminarea limitelor de oră și reducerea intervalului până la 15 minute pentru cursele la nivel național. 

În același timp, potrivit proiectului, „domeniul transportului rutier urmează a fi digitalizat, iar birocrația va fi redusă în beneficiul cetățenilor”. Din lista documentelor de strictă evidență va fi exclusă foaia de parcurs, dar și actele care deja există în sistemele informaționale ale Agenției Naționale de Transport Auto – informația privind inspecția tehnică și certificatele de competență profesională. De asemenea, biletele de călătorie vor fi eliberate în forma bonurilor fiscale sau în format electronic, iar Consiliile raionale vor avea dreptul să aprobe tarifele pentru călătorii la nivel raional. 

Pentru perioada 22-26 noiembrie, fermierii au anunțat o acțiune de protest în PMAN.