Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Angajații unei secții din…

DOC Angajații unei secții din cadrul Regiei „Autosalubritate” acuză directorul interimar al întreprinderii de conflict de interese. Reacția conducerii

Mai mulți angajați ai Secției debitori și reclamații (SDR) din cadrul Întreprinderii Municipale Regia „Autosalubritate” acuză directorul interimar al întreprinderii, Igor Gîrlea, că s-ar afla în conflict de interese. Ei susțin că în 2021 fostul director al Î.M. Regia „Autosalubritate” a semnat un contract de prestare a serviciilor cu Î.M. „Incaso” SRL, companie privată specializată în colectarea şi recuperarea datoriilor, unul dintre administratorii căruia ar fi partener de afaceri cu fratele actualului director interimar al întreprinderii. Totodată, ei se declară nemulțumiți de faptul că administrația întreprinderii vrea să lichideze SDR, menționând că acest lucru poartă un „caracter personal cu presupuse interese materiale”.

Anterior, Ziarul de Gardă a realizat mai multe articole despre tensiunile de la Întreprinderea Municipală Regia „Autosalubritate”. Într-un mesaj expediat redacției ZdG, angajații întreprinderii ne-au spus că datorită mediatizării subiectului, aceștia au reușit să-și păstreze locurile de muncă „din care ne întreținem familiile numeroase”. Într-o nouă petiție colectivă expediată recent redacției, mai mulți angajați ai SDR susțin că, începând cu anul 2020 au avut loc multiple tentative de lichidare a subdiviziunii, apoi au urmat intimidări, amenințări, anchete de serviciu și sancțiuni disciplinare.

În prezent, angajații Secției debitori și reclamații afirmă că administrația întreprinderii vrea să lichideze Secția respectivă, deși nu au fost elaborate inclusiv indicatori de performanță și principii de apreciere a activității SDR.

„Noi, subsemnații angajați ai Secției debitori și reclamații a Întreprinderii Municipale Regia „Autosalubritate”, pe 8 noiembrie, am fost informați despre intenția administrației Întreprinderii de a declanșa procedura de concediere în legătură cu reducerea numărului statelor de personal, inclusiv lichidarea însăși a Secției debitori și reclamații (…). Contrar legislației muncii și contractului colectiv de muncă, angajații întreprinderii nu cunosc componența Consiliului de administrație, nu cunosc orarul și tematica ședințelor acestuia, iar ultimul n-a solicitat vreo referință de la specialiștii Secției pentru examinarea acestei intenții.

În perioada de activitate a administratorului interimar, Igor Gîrlea, obiecții referite activității de serviciu și disciplinei executorii a SDR, administrația întreprinderii n-a înaintat. Indicatori de performanță și principii de apreciere a activității SDR n-a elaborat. Consultații referite optimizării componentului și metodologiei de activitate a SDR n-a efectuat”, se arată în document.

În context, angajații SDR îl acuză pe directorul interimar al întreprinderii, Igor Gîrlea, că s-ar afla în conflict de interese. Ei susțin că în 2021 fostul director al Î.M. Regia „Autosalubritate” a semnat un contract de prestare a serviciilor cu Î.M. „Incaso” SRL, companie privată specializată în colectarea şi recuperarea datoriilor. Potrivit lor, Veaceslav Mîrza, unul dintre administratorii companiei, ar fi partener de afaceri cu Evghenii Gîrlea, fratele actualului director interimar al întreprinderii.

„(…) Pe 14 aprilie, administratorul interimar Igor Gîrlea a emis Ordinul nr. 72 „A”, prin punctul 2 al căruia, Secția debitori și reclamații a fost obligată să transmită datorii de până la 15 mii de lei agentului economic desemnat (Î.M. „Incaso” SRL) în vederea recuperării acestora. Cu propunere similară de delegare a activităților ce țin de colectarea datoriilor pe 20 octombrie a intervenit SRL „Legal Consulting”, dar care a primit refuz, motivat cu existența în cadrul întreprinderii anume a SDR, care activează în domeniu (…).

Administratorul interimar al Î.M. Regia „Autosalubritate”, Igor Gîrlea, aflându-se în conflict direct de interese, intenționat a dezinformat Consiliul de administrație la înaintarea propunerii de lichidare a SDR și externalizarea serviciului de acest gen din structura întreprinderii, abuziv motivând cu ineficiența subdiviziunii și cheltuielile de salariu suportate. Înaintarea propunerii de lichidare a SDR din organigrama întreprinderii poartă un caracter personal cu presupuse interese materiale (…)”, se mai arată în petiție.

De asemenea, angajații SDR se declară nemulțumiți de faptul că nu le-au fost majorate salariile.

Contactat telefonic de Ziarul de Gardă, Igor Gîrlea, directorul interimar al Î.M. Regia „Autosalubritate”, a afirmat că fratele său lucrează la o companie care este parțial fondată de Veaceslav Mîrza, însă consideră că nu se află în conflict de interese, întrucât „contractul a fost semnat de către precedentul director în 2021”.

„(…) Fratele meu lucrează la o companie care este parțial fondată de domnul Mîrza. Da, precedentul director al întreprinderii a semnat în 2021 (contract cu Î.M. „Incaso” SRL n.red.)(…). Angajații sunt în procedură de restructurare. Procedura de restructurare a fost intentată de doi precedenți directori și acum de către mine. Am intentat această procedură pentru că Secția debitori și reclamații nu este eficientă. Colegii încearcă să pună presiuni prin intermediul tuturor instituțiilor posibile și imposibile, depun plângeri absolut aberante pentru ca cumva să stopeze procedurile de restructurare. Înțeleg că colegii se tem că vor rămâne fără locuri de muncă, dar noi le-am spus că vom respecta procedura de structurare în corespundere cu Codul muncii, dar aceste tentative îmi par a fi un abuz de drept din partea colegilor.

Consider că nu este conflict de interese. Contractul a fost semnat de către precedentul director în 2021. Modificări la contract noi nu am făcut. Din câte cunosc nu poate fi vorba de un conflict de interese. Sunt organe abilitate care pot să se expună asupra acestui subiect (…). Proiectul pilot a fost lansat în 2021 pentru a încasa mai bine datoriile, întrucât întreprinderea se ciocnește cu o problemă în ceea ce privește încasarea datoriilor de pe timpul existenței Secției debitori și reclamații, până astăzi, noi avem datorii de peste 10 milioane de lei care nu sunt încasate (…)”, a declarat Igor Gîrlea pentru ZdG.

Actualul director interimar al Î.M. Regia „Autosalubritate” susține că angajaților respectivi nu le-au fost majorate salariile pe motiv că sunt în „proces de restructurare”.

Ei sunt în procedură de restructurare și acum încearcă să folosească toate pârghiile pentru a stopa această procedură de restructurare. Au încercat să influențeze asupra procesului de prelungire/ neprelungire a contractului meu. au încercat să folosească pârghiile lor la nivel de politic pentru a mă presa, au încercat să folosească pârghiile lor la nivel de organele de drept pentru a-mi schimba opinia. Cum se întâmplă acum în Parlament, cum se întâmplă acum la toate instituțiile, este o procedură de eficientizare a activității. Argumentele care stau la bază sunt următoarele: de la 1,5 până la două milioane de lei întreprinderea cheltuie anual pentru salarizarea acestor șapte unități. Anterior, Secția a fost și mai mare – de 9 persoane. Noi avem majorarea datoriilor. În primele 6 luni ale acestui an, datoriile care n-au fost încasate s-au majorat cu un milion de lei și au ajuns de la 7 și ceva la aproape 9 milioane de lei. Deci, întreprinderea municipală cheltuie 2 milioane de lei pentru achitarea a 7 unități, care trebuie să se ocupe cu achitarea datoriilor, în același timp datoriile care nu sunt încasate cresc (…). Nu doar că întreprinderea cheltuie bani degeaba, dar întreprinderea mai pierde încă bani adiționali, pentru că nu se încasează datoriile.

S-au majorat salariile la toate unitățile, în afară de unitățile care se restructurează. Este adevărat că nu li s-au majorat salariile la toți cei care sunt în proces de restructurare. Nu doar Secția debitori și reclamații, dar și Secția achiziții. Dacă noi majorăm salariile persoanelor în procedură de restructurare, atunci asta înseamnă că va trebui să achităm mai mult propriu-zis în eventualitatea în care persoanele vor refuza o funcție sau alta care li se va propune. Și acest lucru va duce la un eventual prejudiciu din partea întreprinderii (…)”, a spus Gîrlea.

Î.M. Regia „Autosalubritate” este întreprindere autogestionară, care funcţionează în componenţa Direcţiei generale locativ – comunale și amenajare a municipiului Chişinău. Activitatea de bază a întreprinderii o constituie colectarea şi transportarea deşeurilor menajere solide, precum și prelucrarea şi înhumarea deşeurilor menajere solide la gunoiştea municipală.