Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Directorul executiv UNICEF:„Dacă nu acordăm…

Directorul executiv UNICEF:„Dacă nu acordăm prioritate redeschiderii școlilor, vom vedea o pierdere devastatoare a rezultatelor educaționale”

Odată ce școlile au fost închise din cauza pandemiei de coronavirus, copiii riscă să fie discriminați, să fie exploatați prin muncă sau impuși să se căsătoreasacă. Progresele care s-au atins în ceea ce privește accesul la educație al copiilor riscă să fie pierdute. Acestea sunt doar câteva dintre îngrijorările reprezentanților organizațiilor internaționale. După ce se vor redeschide, școlile vor trebui să asigure învățare îmbunătățită și sprijin complet pentru elevi, inclusiv în sănătate, nutriție, asistență psihosocială și instalații de igienizare. În acest context, Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO), Fondul pentru Copii al Națiunilor Unite (UNICEF), Programul alimentar mondial, (PAM) și Banca Mondială au emis noi ghiduri privind redeschiderea în siguranță a școlilor, închise ca urmare a pandemiei de coronavirus. Ghidurile oferă sfaturi practice pentru autoritățile naționale și locale cu privire la modul în care copiii trebuie să revină în siguranță la școală.

Pe măsură ce țările redeschid școlile, UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială – ca parte a Coaliției Educației Globale – îndeamnă guvernele să evalueze beneficiile școlarizării în sala de clasă în comparație cu învățarea la distanță și factorii de risc asociați redeschiderii școlilor.

Amenințările pe termen lung pentru copiii care lipsesc de la școală

foto:unicef.org
Henrietta H. Fore, Director executiv UNICEF
foto:unicef.org

„Creșterea inegalităților, efectele asupra sănătății, violența, munca copiilor și căsătoriile dintre copii sunt doar câteva dintre amenințările pe termen lung pentru copiii care lipsesc de la școală. Știm că dacă copiii lipsesc de la școală, cu atât este mai puțin probabil să se întoarcă vreodată. Dacă nu acordăm prioritate redeschiderii școlilor – când este sigur să facem acest lucru – vom vedea probabil o pierdere devastatoare a rezultatelor educaționale. ”, a spus Henrietta Fore, director executiv UNICEF.

foto: un.org
David Beasley, directorul executiv al PAM,
foto: un.org

David Beasley, directorul executiv al PAM a spus că în țările cele mai sărace, copiii primesc la școală uneori, unica lor masă pe zi, dar și au parte de asistență medicală.

„Este esențial ca aceste programe de nutriție și servicii de sănătate să fie restabilite, ceea ce poate ajuta și la revenirea copiilor cei mai vulnerabili la școală”, a declarat David Beasley.

Acces la săpun și apă curată pentru spălarea mâinilor

Ghidurile includ informații privind reforma politicilor și a acțiunilor care urmează a fi întreprinse de state pentru a reduce riscul de infectare cu coronavirus.

Acestea conțin politici clare de deschidere și închidere a școlilor în timpul urgențelor de sănătate publică, reforme necesare pentru a extinde accesul echitabil pentru copiii marginalizați și cei neșcolarizați, precum și pentru a consolida și standardiza practicile de învățare la distanță.

De asemenea, acestea recomandă statelor să abordeze impactul COVID-19 asupra educației și să investească în consolidarea sistemelor de învățământ pentru recuperare și reziliență.

În școli trebuie să fie asigurate condiții care reduc transmiterea bolii și care promovează un comportament sănătos. Elevii trebuie să aibă acces la săpun și apă curată pentru spălarea mâinilor în condiții de siguranță. Trebuie să fie create proceduri pentru cazurile când personalul sau elevii nu se simt bine, protocoale privind distanțarea socială și bune practici de igienă.

Accesul la studii a grupurilor marginalizate

Statele ar trebui să instituie practici în învățământ care vor compensa pierdut. Ele sunt îndemnate să consolideze pedagogia și să îmbine studiile la clasă cu cele la distanță. Acestea trebuie să includă cunoștințe cu privire la transmiterea și prevenirea bolilor.

Elevii trebuie să se simtă protejați și să aibă parte de asistență medicală și hrană școlară. Politicile trebuie adaptate într-așa mod, încât toți elevii trebuie să aibă acces la studii, inclusiv grupurile marginalizate, cum ar fi copiii neșcolarizați, copiii migranților și minoritățile. Comunicarea și materialele didactice trebuie să fie puse la dispoziție în limbile și în formate accesibile elevilor.

foto: worldbank.org
aime Saavedra, directorul global pentru
educație al Băncii Mondiale

„Odată ce școlile încep să se redeschidă, prioritatea devine reintegrarea elevilor în mediul școlar în condiții de siguranță și în moduri care permit ca studierea să reînceapă, în special pentru cei care au suferit cele mai mari pierderi de învățare. Acesta este un moment critic, deoarece face parte dintr-o  nouă normalitate, care ar trebui să fie mai eficientă și mai echitabilă. Pentru a gestiona redeschiderile, școlile trebuie să fie pregătite logistic, și să dispună de o forța de muncă didactică pregătită. Și vor trebui să aibă planuri specifice pentru susținerea recuperării învățării celor mai defavorizați elevi. Ghidurile oferă un model, la care sunt aliniate și marile agenții ale ONU „, a declarat Jaime Saavedra, directorul global pentru educație al Băncii Mondiale.

Aproape 1,3 miliarde de elevi din întreaga lume au fost afectați de închiderea școlilor. În R. Moldova, conform datelor Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, în jur de 4,4% dintre elevi nu au acces la învățământul online. Cadrele didactice îi consultă prin telefonia fixă sau le difusează materialele de studii la poarta caselor în care locuiesc.