Detalii noi despre incidentul aviatic dezvăluit de un controlor de trafic aerian
Eugen Sajin, controlorul de trafic aerian din cadrul Moldstsa, cel care a făcut public un incident cu implicarea unei aeronave Air Moldova, vine cu noi detalii. Acesta susține că în ziua incidentului lucrau doar 5 controlori. „Ei nu au avut nici măcar posibilitatea să aibă o pauză, să nu mai vorbim de necesitățile fiziologice”, a punctat Sajin, care este președintele Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian.
Vedeți, mai jos, detalii oferite de Sajin. ZdG l-a telefonat astăzi, 24 august, pe Veaceslav Frunze, șeful Moldatsa, dar acesta nu a răspuns la apeluri.
„După cum arată studiile internaționale, orice eveniment aeronautic are la bază mai multe cauze care sunt ca un lanț de erori care se suprapun, după cum veți vedea:
- Despre plecarea de personal am vorbit public demult, încă din 2017. Din lipsă de oameni suntem nevoiți să comasăm pozițiile de muncă, respectiv un controlor să facă munca pe mai multe poziții simultan după cum se vede în imagine, ceea ce reprezintă un factor adăugător de oboseală și stres.
- La capitolul personal stăm mult mai rău. În tură atunci au ieșit nu 9 controlori cum se vehiculează în presă ci 5 (!). Respectiv ei nu au avut nici măcar posibilitatea să aibă o pauză, să nu mai vorbim de necesitățile fiziologice etc.
Fac o remarcă, deși controlorii au lucrat la limita minimului de personal, ei au fost responsabili și nu au părăsit locul de muncă, după cum se vehiculează în presă.
- Controlorul a lucrat singur la sector, deși după modelul internațional la fiecare sector de dirijare se lucrează în doi.
- Trainingul și refreshul sezonier care are loc în fiecare primăvară a anului nu a fost efectuat.
- Controlorii aveau restanțe la concedii și ore supralucru, respectiv un factor în plus pentru oboseală cronică.
- Structura spațiului aerian este învechită. Procedura de decolare (SID) urmată de aeronava A320 trece exact prin Zona de salturi cu parașutism. La fel e și cu aterizările (STAR). Majoritatea trec prin această Zonă.
- Incidentul nu a fost raportat prin sistemul intern, ceea ce denotă un eșec total al sistemului de raportare. Lumea se teme să raporteze fiindcă vor fi pedepsiți.
- Există probleme de echipament, dar astea sunt gata să le prezint în cadrul unei comisii independente.
Controlorii au fost sancționați aspru, dar întrebarea e unde se uită managementul? Fiindcă aceste probleme nu sunt de azi sau de ieri. Adică ei nu știau de aceste probleme? Nu prea cred.
Am făcut o investigație independentă care am transmis-o către AUTORITATEA AERONAUTICĂ CIVILĂ a Republicii Moldova, care s-a sesizat în timp util și a promis niște măsuri corective. Cer sigur tuturor”, a scris Sajin.
În urmă cu aproximativ 2 luni, un avion al companiei Air Moldova cu 140 de pasageri la bord ar fi fost aproape de o coliziune în aer cu un alt avion de dimensiuni mai mici. Informația a fost dezvăluită de către un controlor de trafic aerian din cadrul Moldatsa, Eugen Sajin. Acesta menționează că nu s-ar fi făcut o investigație adecvată a incidentului, iar vina a fost pusă pe seama controlorilor de trafic.
Incidentul s-a produs la 23 iuniez când aeronava „A 320”, care executa o cursă avia a companiei „Air Moldova”, cu 140 de pasageri la bord, era cât pe ce să se ciocnească în aer cu un avion de mici dimensiuni, care a decolat de pe aerodromul de la Vadul lui Vodă.
Reacția AIR Moldova
Iulian Scorpan, directorul Air Moldova, a precizat pentru ZdG că a auzit despre incident din presă și că instituția nu a fost anunțată și nu cunoștea despre acest caz. „Sunt sincer cu dvs și vă spun că am aflat din presă despre asta. Deja miercuri, după aceste zile libere. Dacă sunt așa cazuri, Moldatsa trebuie să raporteze la Autoritate. Din ce știu, n-a fost niciun raport, nimic. Probabil nici autoritatea nu știe”, a declarat Scropan.
Reacția Autorității Aeronautice Civile
„Ministerul Economiei și Infrastructurii este instituția responsabila pentru examinarea incidentelor aeronautice. Pe acest caz, prin intermediul sistemului de raportare voluntară instituit pe siteul AAC am fost informați despre acest incident în luna iunie. AAC a solicitat examinarea acestuia de către MoldATSA cu solicitarea de a ne informa despre cauzele produse. În cadrul inspecțiilor AAC se vor verifica inclusiv și realizarea măsurilor corective propuse”, se precizează în reacția oficială a ACC.