Deconectările de energie electrică anunțate la „Apă-Canal Chișinău” au fost amânate până la 1 februarie, anunță „Premier Energyˮ
„Premier Energyˮ SRL spune că deconectările de energie electrică anunțate, pe 26 ianuarie, la SA „Apă-Canal Chișinău” au fost amânate până la 1 februarie, iar locurile de consum deconectate pe parcursul zilei de 26 ianuarie vor fi reconectate în timpul apropiat.
„Decizia respectivă a fost luată în urma asigurărilor oferite de reprezentanții din cadrul Primăriei Chișinău, responsabili de domeniul serviciilor comunale, potrivit cărora sunt depuse eforturi considerabile pentru identificarea soluțiilor de plată a energiei electrice consumate de către SA „Apă-Canal Chișinău””, anunță „Premier Energyˮ .
Totodată, „Premier Energyˮ precizează că „dacă nu vor fi luate măsuri concrete în termenul stabilit, va recurge la deconectarea locurilor de consum de la sursa de alimentare cu energie electrică, fără preavizare suplimentară”.
„Premier Energyˮ SRL a anunțat joi dimineața, 26 ianuarie, că mai multe puncte de consum ale S.A. „Apă-Canal Chișinău” vor fi deconectate de la sursa de energie electrică din cauza datoriei în creștere, neachitată de întreprinderea S.A. „Apă-Canal Chișinău. Potrivit „Premier Energyˮ, datoria totală a S.A. „Apă-Canal Chișinău” constituie deja 73,2 milioane de lei, din care 44,7 milioane de lei conform facturilor cu termenul expirat.
Directoarea generală a S.A. „Apă-Canal Chişinău”, Irina Gutnic, a declarat pentru Ziarul de Gardă că prin deconectarea punctelor de consum va fi „afectată întreaga activitate a operatorului”, iar acest lucru va avea „impact asupra distribuției apei în municipiului Chișinău”.
Irina Gutnic a menționat că „unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională” și a anunțat că reprezentanții întreprinderii încearcă să se convoace într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, „pentru a identifica soluții pentru depășirea situației financiare”.
„Ca soluție de urgență încercăm să să ne convocăm într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, ca să identifica soluții ca să depășim situația financiară. Este vorba despre o datorie de 125 de milioane, dintre care doar 74 milioane este vorba despre energia electrică. Apă Canal a inclus toate lichiditățile disponibile, Primăria a injectat în 2022 – 120 de milioane, iar în 2023 urmează încă 120 de milioane. Respectiv, unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională. În paralel încercăm pe partea tehnică să asigurăm cu energie electrică blocul administrativ cu un generator, dar în acest caz cheltuielile ar fi duble”, a mai adăugat Irina Gutnic.
În acest context, prim-ministra Natalia Gavrilița a dispus efectuarea unui control amănunțit la „Apă Canal Chișinău”: „Voi solicita autorităților competente, inclusiv Inspecției Financiare, să verifice corectitudinea utilizării fondurilor de către regia „Apă Canal Chișinău” din subordinea Primăriei municipiului Chişinău și cauzele formării datoriilor”.
Începând cu 13 ianuarie 2023, consumatorii casnici din municipiul Chișinău vor achita în total 15,3 lei/m3 pentru serviciile de serviciile de apă și canalizare, cu circa 4,6 lei mai mult decât plăteau anterior.
Astfel, consumatorii casnici din capitală vor plăti 11,12 lei/m3 pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă și 4,18 lei/m3 pentru serviciul public de canalizare și de epurare a apelor uzate prestat de S.A. „Apă-Canal Chișinău”.