Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   „Decizie greșită”: Premierul anunță că…

„Decizie greșită”: Premierul anunță că a solicitat „revizuirea” taxei pentru parcarea auto la AIC, după ce a fost dublată

Sursa: Chisinau International Airport/Facebook

Prim-ministrul Dorin Recean a afimat că decizia Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) de a crește prețul parcării este „greșită”. Declarația vine după ce taxa la parcarea auto a fost dublată.

„Problema mașinilor parcate pe termen lung, care blochează accesul pentru parcarea de scurtă durată pentru familii și pasageri, poate fi rezolvată altfel. Am solicitat revizuirea acestei decizii”, se arată într-o postare pe rețelele de socializare făcută de Recean.

Duminică, 6 august, administratorul interimar al AIC, Constantin Vozian a venit cu explicații privind majorarea taxei, de la 10 lei până la 20 de lei.

„Sunt deschis să argumentez fiecare acțiune ce ține de activitatea aeroportului”

„În contextul valului de critici în spațiul public privind prețul parcării auto din Aeroportul Internațional Chișinău vin cu argumentele și clarificările de rigoare. În ultimii 30 de ani, veniturile aeroportului erau alcătuite după cum urmează 90-92% – tarife aeroportuare, și doar 8-10% venituri non-aeroportuare – parcare, Terminal VIP, locațiune, etc. Evident că cu o astfel de pondere a veniturilor din taxe aeroportuare, scăderea acestora, pentru a crea aeroportul atractiv pentru companii low-cost devine imposibil. Amintesc că din 1 iulie 2023 taxa de modernizare a fost redusă cu 50%, din 01.01.2024, taxa de modernizare va fi exclusă total, iar pe ultima fază de promovare este Incentive Policy care va crea posibilitatea de a avea reduceri chiar și de la taxele micșorate, de încă 50 %. Creăm condiții pentru low-cost. De asta are nevoie societatea și economia națională”, susține Vozian.

Administratorul AIC a menționat că înlocuirea echipamentului și sistemului vechi din parcare ar putea ajunge până la 300 de mii de euro. „Media Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) arată că în aeroporturile eficiente, coraportul între veniturile aeroportuare și cele non-aeroportuare este 75%/25%. Cum este posibil acest lucru? Simplu – tarife aeroportuare joase (pentru a favoriza low-costeri) și parcare scumpă, cafea scumpă, locațiuni de spații în terminal scumpe, apă potabilă scumpă și tot ce este în afară de zbor este scump. Dau asigurări – aceasta este unica practică internațională, profesionistă, care urmează să crească atractivitatea aeroportului pentru companii avia. Pe care toți ni le dorim – cetățenii, sfera afacerilor și nu în ultimul rând aeroportul. Sunt deschis să argumentez fiecare acțiune ce ține de activitatea aeroportului. Lucrăm onest și transparent, pentru că altfel nu avem șanse”, declară administratorul interimar al AIC. 

Tarifele pentru serviciile aeroportuare prestate de Î.S. „Aeroportul International Chişinău” au fost modificate din 1 iulie 2023, potrivit unui ordin al ministrei Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Lilia Dabija, care a fost publicat în ediția din 16 iunie a Monitorului Oficial.

Astfel, taxa pentru finanțarea anticipată a proiectelor investiționale, cunoscută și ca taxa pentru modernizarea aeroportului, despre care autoritățile au vorbit public în mai multe rânduri, a fost micșorată de la 9 euro/pasager la plecare până la 4,5 euro/pasager la plecare (fără TVA).

De cealaltă parte, taxa pentru servicii pentru pasageri a crescut de la 6,2 euro/pasager la 7 euro.

Potrivit președintelui Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, Radu Marian, „începând cu 1 iulie, taxele totale se vor reduce de la 21 la 16 euro, iar de de la 1 ianuarie, la 12 euro, la care se vor adăuga diferite reduceri”.

După nouă ani și jumătate de la cedarea Aeroportului Internațional Chișinău către compania „Avia Invest”, afiliată deputatului fugar Ilan Șor, obiectul strategic a revenit din nou în gestiunea statului. Președinta Maia Sandu a declarat că în urma schemei de concesionare a aeroportului, statul ar fi pierdut venituri estimate la 1,6 miliarde de lei.

Șefa statului, Maia Sandu, a anunțat luni, 3 aprilie, în cadrul unui briefing de presă, susținut chiar la Aeroportul Internațional Chișinău, că acesta a revenit, oficial, în gestiunea statului. Președinta a cerut „instituțiilor responsabile să asigure buna funcționare a aeroportului, inclusiv să asigure mai multe rute, spre mai multe destinații, la prețuri accesibile”.

„(…) După 9 ani, de când Șor, susținut de Plahotniuc, a furat de la cetățeni Aeroportul Internațional Chișinău, luându-l în concesiune pentru 49 de ani, am reușit să facem dreptate în acest caz. Este meritul cetățenilor – al celor care au ieșit la proteste contra corupției și care, prin votul lor, au alungat hoții de la putere (…). Solicit instituțiilor statului să se asigure că bunul preluat este inspectat și neregulile depistate sunt documentate. Solicit să fie revizuită taxa de 9 euro per pasager în sensul reducerii maxime a acestei taxe. Solicit APP-ului (Agenția Proprietății Publice, n.r.), administrației Aeroportului să asigure funcționarea optimă, de acum înainte, așa încât cetățenii să beneficieze de mai multe rute, spre mai multe destinații, la prețuri accesibile (…)”, a accentuat Maia Sandu.